Wędrujący Filmoznawcy Filmoteki Szkolnej


Wędrujący Filmoznawcy (20)

śląskie

Justyna Budzik

Zainteresowania filmowe

Interesuje mnie współczesne kino polskie w odniesieniu do nauczania kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, klasyczne kino animowane, trailery i plakaty jako parateksty kina, fotografia dawna i współczesna, etyka i kino.

Doświadczenia zawodowe

Uczę o kinie i fotografii: studentów, uczniów, dorosłych; uczę też języka polskiego jako obcego. Moje główne miejsce pracy to Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ale współpracuję też z licznymi instytucjami kulturalnymi i edukacyjnymi. Współtworzę Fundację dla Filmu i Fotografii w Katowicach.

Robię to, ponieważ:

To moja pasja i działanie, które wydaje mi się potrzebne, sprawia radość odbiorcom i satysfakcję mnie samej.

podlaskie

Joanna Chludzińska

Zainteresowania filmowe:

Kino autorskie, feministyczne, polskie, dokumentalne, dla dzieci oraz… islandzkie. W filmie kręcą mnie najbardziej historie zwykłych ludzi opowiedziane zaskakującym, niebanalnym językiem. Ostatnio zachwyciły mnie „Uncut Gems” i „Good Time” braci Safdie oraz serial „Mrs America”. Poza tym lubię, kiedy dobry soundtack pozostaje ze mną na dłużej, jak chociażby ten z „Moonlight” czy „American Honey”.

Doświadczenia zawodowe/Zajmuję się:

Już w trakcie studiów filmoznawczych na Uniwersytecie Jagiellońskim ciągnęło mnie w stronę dziennikarstwa oraz wszelakiej pracy na festiwalach filmowych. Do dziś współpracuję z Krakowskim Festiwalem Filmowym i prowadzę selekcję konkursową filmów krótkometrażowych.  Aktualnie prowadzę autorski cykl edukacyjny Akademii Filmowej w Kinie Millenium w rodzinnym mieście Łomża, który zamyka się w złotej formule: prelekcja, projekcja i dyskusja, i jest skierowany do uczniów szkoły podstawowej oraz liceum. Jako doświadczona mama nie zaniedbuję także najmłodszego widza, organizując cyklicznie Klub Malucha w kinie, a dla najstarszych miłośników ekranu prowadzę Dyskusyjny Klub Filmowy Seniora.

Robię to, ponieważ:

Widzę w kinie wspaniałą przestrzeń komunikacji, która poszerza naszą wiedzę o świecie jako takim, także tym emocjonalnym. Film jest papierkiem lakmusowym swoich czasów, korespondencją wielu sztuk, reportażem z odległych nam szerokości geograficznych, dlatego warto o nim dyskutować i z nim zapoznawać wszystkie generacje wiekowe.

zachodniopomorskie

Radosław Dąbrowski

Zainteresowania filmowe

Przede wszystkim kino autorskie, ze względu na wyczuwalną rolę reżysera oraz jego indywidualny styl. Pomimo nieustannego bycia na bieżąco ze współczesnymi tytułami i trafiania na zajmujące nowości, uważam, że kino to sztuka XX wieku. Poza reżyserem równie istotną dla mnie rolę odgrywa operator i doceniam, gdy kamera służy czemuś więcej, niż zaledwie rejestracji danej sceny.

Doświadczenia zawodowe/Zajmuję się:

Ukończyłem studia wyższe na kierunkach Filmoznawstwo i kultura mediów oraz Media interaktywne i widowiska na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poza współpracą z Filmoteką Szkolną zajmuję się krytyką filmową, pomocą przy organizacji rozmaitych wydarzeń kulturalnych oraz przygotowywaniu uczniów szkół średnich do Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej. Po godzinach intensywnie szlifuję zdolności scenariopisarskie z niesłabnącą nadzieją, że pewnego dnia stanie się to moim doświadczeniem zawodowym.

Robię to, ponieważ:

Film jest dziełem powstałym w wyniku współpracy i podobna zależność dotyczy pielęgnowania zainteresowań utworami ekranowymi. Indywidualne badanie i analizowanie filmu potrafi być rozwijające, ale jeszcze większej satysfakcji dostarcza możliwość poddania pewnych rzeczy refleksji w rozmowie z drugim człowiekiem.

śląskie

Dobromiła Deluga

Zainteresowania filmowe

Interesuje mnie kino polskie, polska animacja, kino dla dzieci, edukacja filmowa, zagadnienia związane z korespondencją sztuk, filmowymi środkami wyrazu, popkulturą, superbohaterami i Agentem 007 oraz twórczość Jima Jarmuscha.

Doświadczenia zawodowe

Z zawodu jestem animatorką kultury i filmoznawcą, „na co dzień” koordynuję pracę sali teatralno-kinowej. Prowadziłam cykle filmowe dla dzieci i dorosłych, często poprzedzone prelekcją lub „lekcją o kinie”. Napisałam prace o: „Możliwościach włączania filmu współczesnego w szkolne programy edukacji” (Uniwersytet Jagielloński) oraz o stosunku młodzieży do wartości zawartych w filmie Krzysztofa Kieślowskiego „Krótki film o miłości” (Uniwersytet Śląski).

Robię to, ponieważ:

Zawsze chciałam to robić, uwielbiam pracę z ludźmi i marzę, by szkoła była przyjaznym miejscem, które inspiruje przyszłe pokolenia. Kocham kino i wierzę w jego możliwości łączenia ludzi.

wielkopolskie

Adam Domalewski

Zainteresowania filmowe

Interesują mnie filmowe pogranicza: geograficzne, kulturowe i gatunkowe. Młodzi bohaterowie w filmach niekoniecznie dla młodego widza. Kino zmagań egzystencjalnych (filmowy modernizm i neomodernizm). A przede wszystkim – dobrze opowiedziane historie.

Doświadczenia zawodowe

Przygotowuję rozprawę doktorską w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, prowadzę warsztaty teatralne i filmowe dla grup studenckich i młodzieżowych oraz zajmuję się edukacją filmową, m.in. w programie Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej oraz jako Wędrujący Filmoznawca Filmoteki Szkolnej.

Robię to, ponieważ:

Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan będzie musiał spróbować dowiedzieć się sam – a nie zawsze zdąży lub zechce. Dzięki programowi edukacji filmowej chcę dać młodzieży szansę dostrzec w kinie znacznie więcej niż tylko rozrywkę, niezależnie od tego, czy będzie to wyraz czyichś głębokich indywidualnych pragnień, obraz minionego świata czy odbicie problemów naszej współczesności. Często są to rzeczy fascynujące i nimi właśnie chcę się dzielić.

mazowieckie

Maciej Dowgiel

Zainteresowania filmowe

Dobry film powinien być przewodnikiem po życiu oraz dziełem prowokującym do myślenia i buntu. Dlatego interesuje mnie przede wszystkim kino popularne, gdyż do jego odbioru każdy widz może zaangażować proste emocje i własne zasoby intelektualne.

Doświadczenia zawodowe

Jestem doktorem filmoznawstwa, edukatorem filmowym, trenerem edukacji medialnej, autorem kilkudziesięciu opracowań i scenariuszy edukacyjno-filmowych. Wykorzystując różne metody pracy z ludźmi, zajmuję się prowadzeniem szkoleń, warsztatów i wykładów dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Staram się, aby moje zajęcia były otwarte na interpretacyjne pomysły uczestników oraz, zgodnie z potrzebami, angażowały emocjonalnie lub prowokowały do przemyśleń.

Robię to, ponieważ:

Film to sposób na życie: tłumacz codzienności, zdrowy antydepresant, cierpliwy nauczyciel, pocieszyciel i towarzysz (bez względu na nastrój), czasami psycholog pozwalający odkrywać siebie. To narzędzie samorozwoju, otwierające umysł na nowe interpretacje, alternatywne spojrzenia i zdystansowane obserwacje. Staram się przybliżyć sposoby odbioru filmu, pokazać do czego może się w życiu przydać. Cieszy mnie, gdy ktoś korzysta z tych prostych lekcji.

mazowieckie

Karol Jachymek

Zainteresowania filmowe

Interesuję się zwłaszcza historią kina polskiego (w szczególności polskim kinem popularnym i kinem PRL-u). Ponadto zajmuję się problematyką manipulacji i wpływu mediów na sposób postrzegania świata, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej.

Doświadczenia zawodowe

Z wykształcenia jestem kulturoznawcą i filmoznawcą. W 2011 roku związałem się z Instytutem Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie (w której to uczelni obroniłem również swoją rozprawę doktorską). W ramach działalności edukacyjnej i współpracy z różnymi instytucjami prowadzę warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych.

Robię to, ponieważ:

Robię to, bo współpraca z młodzieżą jest najbardziej satysfakcjonującym i energetycznym zajęciem pod słońcem! Kieruje mną również głębokie przekonanie, że nauka umiejętności krytycznego rozumienia różnego typu przekazów audiowizualnych oraz tego, w jaki sposób owe przekazy na nas oddziałują, niesie z sobą ogromny sens, zwłaszcza w rzeczywistości kompletnego zanurzenia w mediach i nieustającego przepływu informacji.

łódzkie

Justyna Jaszczyk

Zainteresowania filmowe

Interesuje mnie kino polskie (zarówno aktorskie, jak i dokumentalne), animacja, awangarda filmowa, autorskie kino europejskie (szczególnie zjawisko Nowej Fali w latach 60.), kino postmodernistyczne (w którym odnaleźć możemy odbicia innych sztuk, zjawisk kulturowych, i podjąć z twórcami intelektualną grę) oraz niezależne filmy azjatyckie. Dodatkowo pasjonuje mnie sam proces powstawania filmu oraz praca przy scenariuszu.

Doświadczenia zawodowe

Skończyłam filmoznawstwo i wiedzę o mediach na Uniwersytecie Łódzkim. Dla Filmoteki Szkolnej pracuję od 2015 roku, prowadząc warsztaty zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Potrafię pracować z dziećmi i młodzieżą w każdym wieku. Współpracuję również z Centralnym Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, nie tylko w formie warsztatowej: piszę także analizy filmoznawcze oraz recenzje. Miałam również okazję pracować przez cztery lata przy organizacji festiwali filmowych, głównie w biurach prasowych (Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage, Se-Ma-For Film Festival, Festiwal Kamera Akcja!, Forum Kina Europejskiego Cinergia).

Robię to, ponieważ

kocham kino od najmłodszych lat - to jedna z moich największych pasji i wielka spełniona miłość. Uwielbiam także pracować z uczniami - wszystkie otwarte dyskusje, wymianę myśli, wspólne odkrywanie filmowych tajemnic. Po zajęciach z młodzieżą zawsze jestem pod wrażeniem ich kreatywności i sposobów odbierania komunikatów audiowizualnych - ja sama dzięki nim zawsze uczę się czegoś nowego. To najlepsza współpraca z możliwych.

małopolskie

Kamila Kołacz

Zainteresowania filmowe:
Interesuje się przede wszystkim teorią i historią aktorstwa filmowego, oraz zagadnieniem gwiazdorstwa. Zajmuję się filmem amerykańskim epoki tzw. Nowego Hollywoodu, polityką autorską oraz kinem gatunków. Jestem entuzjastką kultury włoskiej, dlatego też zgłębiam swoją wiedzę na temat kinematografii ze słonecznej Italii.
Doświadczenia zawodowe:
Jestem absolwentką kierunku Filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 2019 roku pełnię funkcję PR Manager Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „ETIUDA&ANIMA”. Na łamach „Ekranów” publikowałam m.in. teksty pozostające w korelacji z tematem mojego doktoratu. W wakacje pracuje z dziećmi i młodzieżą jako wychowawca kolonijny.
Robię to, ponieważ:
Inspirują mnie wszelkie projekty wokoło filmowe, które są ukierunkowane na wymianę myśli na temat kinematografii. Dzięki takim przedsięwzięciom uczestnicy zaczynają rozumieć, że kino nie musi być jedynie eskapistyczną rozrywką – film bywa także oknem na świat, lustrem, w którym odbijają się nasze pragnienia i obawy. Edukacja filmowa pozwala nieść ten „kaganek filmoznawczej oświaty”. Jednocześnie ufam, że dzięki swojej pasji uda mi się zaszczepić  miłość do kina także u innych.

mazowieckie

Marta Matuszak

Zainteresowania filmowe

Kino fabularne i dokumentalne dotyczące tematyki Zagłady Żydów i II wojny światowej, dramaty sądowe, współczesne kino festiwalowe i klasyka kina lat 60-tych i 70-tych, niezależne kino amerykańskie i współczesne seriale fabularne

Doświadczenia zawodowe

Jestem absolwentką Filmoznawstwa UJ oraz Reżyserii i Montażu Akademii Filmu i TV. Jako edukator filmowy pracuję z dziećmi i młodzieżą w szkołach i na letnich obozach filmowych. Zawodowo zajmuję się też scenariopisarstwem. Jestem laureatką nagrody Script Pro oraz stypendystką PISF i Szkoły Wajdy. Doświadczenie filmowe zdobywałam między innymi jako asystent producenta przy takich filmach jak „Ja Wam pokażę!”, „Carte Blanche”, „Granatowy zeszyt”.

Robię to, ponieważ:

Lubię i potrafię twórczo pracować z młodymi ludźmi, a pracę zawsze łączę z pasją. Dzięki doświadczeniu i umiejętnościom praktycznym potrafię wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin filmowych i przekazywać ją innym. O młode osoby, z którymi pracuję, dbam, umiem je skutecznie motywować, zawsze kierując się otwartością, empatią, wyrozumiałością. W pracy edukatora inspiruje mnie nieograniczona wyobraźnia dzieci i ciekawość świata młodych ludzi.

lubuskie

Aleksandra Pachałko

Zainteresowania filmowe:

Najbardziej interesuje mnie sytuacja polskiego kina. Także tematy związane z produkcją filmową i promocją filmu. Szczególnie bliskie mojemu sercu jest kino dokumentalne.

Doświadczenia zawodowe

Jestem absolwentką filmoznawstwa. Chętnie uczestniczę w organizacji przedsięwzięć związanych z kulturą filmową. Brałam udział w organizacji „Konferencji Młodych Filmoznawców”. Zrealizowałam także cykl filmowy na portal internetowy „Arsenał Kultury”.

Robię to, ponieważ:

Lubię dzielić się wiedzą i pasją filmową. Film jest niezwykłym narzędziem edukacyjnym, dzięki temu, że łączy w sobie tak wiele elementów. Po za tym praca z młodzieżą, to dla mnie cenne i ważne doświadczenie.

podlaskie

Anna Pawluczuk

Zainteresowania filmowe
Lubię, kiedy kino jest jak sudoku czy wymagająca krzyżówka - zmusza do myślenia i wymusza uważność. Z drugiej strony - najpiękniejsze są też te opowieści o sprawach małych, bliskich codzienności i zwykłości.

Doświadczenia zawodowe
Jestem reżyserem filmowym, a po godzinach sporo piszę. Pracuję na planach filmowych oraz podczas wszystkich etapów tworzenia filmu.

Robię to, ponieważ:
kiedy jako dziecko wymyśliłam sobie, że chcę być reżyserem filmowym i zajmować się zawowodow filmami - nie miałam wokoł siebie zbyt wielu ludzi z którymi mogłam na ten temat porozmawiać. Niewiele osób brało moje plany na poważnie, a dookoła nie było żadnych zajęć filmowych. Pomyślałam więc, że „jak już będę duża” to będę właśnie tą osobą, która będzie uchylała drzwi do filmowego świata. Poza tym - nie ważne, czy ktoś ma filmowe marzenia czy marzy całkowicie o czymś innym - ważne jest aby umiał uważnie przyswajać kino. Na swoich zajęciach zawsze powtarzam, że nie ma dobrych i złych odpowiedzi kiedy rozmawiamy o swoich wrażeniach i odczuciach. Nie musimy o filmach rozmawiać wielkimi i trudnymi słowami - ważne żeby uważnie na nie patrzeć i nie bać się o nich opowiadać. 

mazowieckie

Anna Pokłosiewicz

Zainteresowania filmowe

Najbardziej lubię filmy o codzienności, o sprawach z pozoru banalnych, takie jak „American Honey” Andrei Arnold, „Ostatnia rodzina” Jana P. Matuszyńskiego, mini serial „Olive Kitteridge”. Poza tym uwielbiam kino dokumentalne, kino nieme oraz filmy z wielką historią w tle.

Doświadczenia zawodowe

Od lat zajmuję się edukacją filmową. Początkowo jako koordynatorka projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!”, następnie jako mentorka w kursach internetowym dla młodzieży w ramach Filmoteki Szkolnej oraz Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej. W latach 2013-2016 prowadziłam autorskie zajęcia o sztuce filmowej w jednym z warszawskich liceów, a od 2016 jestem Wędrującą Filmoznawczynią Filmoteki Szkolnej. Ponadto zajmuję się kinem w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Robię to, ponieważ:

Zajmuję się edukacją filmową, ponieważ uważam, że film jest medium, za pośrednictwem którego możemy poruszać istotne tematy, znaleźć wspólny język z młodzieżą oraz nauczyć ją uważnie patrzeć na świat. Jednocześnie film w szkole często jest traktowany jako coś gorszego, mniej ambitnego. Podczas zajęć staram się pokazać, że filmy – nie tylko te z najwyższej półki, mogą nam dużo powiedzieć o świecie i nauczyć lepiej się po nim poruszać.

pomorskie

Piotr Pomostowski

Zainteresowania filmowe
Lubię reżyserów po mistrzowsku panujących nad filmowym warsztatem, potrafiących łączyć dźwięki i obrazy w sposób interesujący, spójny i oryginalny, gdzie inteligencja idzie w parze z niekłamanymi i silnymi emocjami. Uwielbiam Felliniego, Kubricka, Polańskiego, Chaplina i Kurosawę.
Doświadczenia zawodowe
Jestem doktorem nauk humanistycznych, filmoznawcą, muzykiem, nauczycielem, edukatorem filmowym i autorem dwóch książek dotyczących muzyki filmowej. Podczas prowadzenia warsztatów, wykładów, prelekcji i szkoleń staram się mówić o kinie w sposób wielopłaszczyznowy; umieszczać film w kontekście innych sztuk, nie zapominając o tym, że kino posiada również swój własny język, a ponadto potrafi zarówno znakomicie opisywać i diagnozować nasze problemy, jak i pomóc się do nich zdystansować poprzez zapewnienie widzowi pierwszorzędnej rozrywki.
Robię to, bo
Nauczanie innych, to również wzajemne inspirowanie się, a proces edukacji powinien odbywać się zawsze w dwóch kierunkach. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie posiadają nie tylko konkretne wiadomości, którymi mogą się ze sobą dzielić, ale też unikalną wrażliwość, która wydobyta w procesie edukacji pozwala widzieć otaczającą nas rzeczywistość w bardzo osobliwy sposób, nieco inny dla każdego z nas. I to doświadczenie w procesie uczenia jest niesłychanie wartościowe.

wielkopolskie

Agnieszka Powierska

Zainteresowania filmowe:

Szczególnie fascynuje mnie animacja. Intryguje dokument. Ekscytuje spotkanie ich obu w formule dokumentu animowanego. Bardzo doceniam wątki ekologiczne w filmach fabularnych. Nawiązania intertekstualne, błyskotliwy absurd i groteska to dla mnie ważne składniki dobrego kina.

Zajmuję się:

edukacją filmową. We współpracy z poznańską firmą Ferment Kolektiv tworzę ogólnopolskie projekty edukacyjne realizowane w sieci kin Multikino i Cinema3D, których celem jest wprowadzenie przedszkolaków, uczniów różnych poziomów edukacji oraz nauczycieli w tajniki kultury audiowizualnej. Współredaguję serwis filmwszkole.pl, gdzie zachęcam nauczycieli do korzystania z filmu na lekcjach różnych przedmiotów oraz podczas godzin wychowawczych. Epizodycznie biorę udział w organizacji lokalnych festiwali filmowych i prowadzę warsztaty poświęcone praktyce i teorii filmu.

Robię to, ponieważ:

wierzę, że wspólne wrażenia odbiorcze mogą być punktem wyjścia do budowania płaszczyzny porozumienia – także między reprezentantami różnych grup społecznych. Identyfikacja widza z bohaterem może poszerzyć empatię odbiorcy o nowe obszary. Zdarza się, że wraz z filmową postacią poszukujemy rozwiązań problemów, które są nam znane, a dotychczas zmagaliśmy się z nimi w osamotnieniu. Seans jest zatem nie tylko świetną rozrywką, ale też wielką pomocą dla uczniów i nauczycieli.

śląskie

Konrad Pronobis

Zainteresowania filmowe

W kinie szukam przeżyć unikatowych, takich które mnie emocjonalnie poruszą i estetycznie oczarują. Ulubieni reżyserzy to Martin Scorsese, Paul Thomas Anderson, Federico Fellini. W kinie polskim najwyżej cenię twórczość Piotra Szulkina.

Doświadczenia zawodowe

  • Filmoteka Narodowa – Wędrujący Filmoznawca Filmoteki Szkolnej.
  • Filmoteka Śląska – opracowywanie katalogu on-line zbiorów filmów na taśmie 35 mm. 
  • Agencja filmowa VCANAL  – prowadzenie warsztatów filmowych dotyczących kierunków filmu współczesnego oraz zajęć z podstaw scenariopisarstwa.
  • Pałac Kultury Zagłębia – autorski cykl wykładów w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

Robię to, ponieważ:

Edukacja filmowa to moja największa pasja zawodowa. Prowadzenie zajęć filmowych w szkole to dla mnie szansa na fascynujące spotkania, partnerską wymianę myśli i stworzenie przestrzeni do refleksyjnego i krytycznego odbioru kina. W pracy z nauczycielami i uczniami najbardziej lubię: zaangażowanie uczestników w warsztaty, kontakt z kreatywnymi słuchaczami, pasjonujące dyskusje o kinie i życiu.

małopolskie

Iwo Sulka

Zainteresowania filmowe

Interesuję się amerykańskim i europejskim kinem autorskim, a także historią stylu i techniki filmowej.

Doświadczenia zawodowe

W trakcie studiów doktoranckich prowadziłem ćwiczenia z kierunków filmu współczesnego oraz historii kina polskiego i filmu nowofalowego. W krakowskim kinie Agrafka wygłaszałem prelekcje podczas przeglądów i w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego. W latach 2010-2012 współpracowałem z portalem E-splot. Brałem również udział w selekcji filmów na festiwalu Etiuda&Anima (2011-2012).

Robię to, ponieważ:

Dzielenie się moją pasją do kina z innymi jest niezwykle satysfakcjonujące, zwłaszcza, jeśli uda mi się rozbudzić w odbiorcach chęć poszukiwania własnych zainteresowań. Edukacja filmowa dla młodzieży jest ku temu doskonałą okazją, daje bowiem szansę na pogłębienie wśród uczennic i uczniów historycznej oraz teoretycznej wiedzy o kinie, które są według mnie niezbędne do odpowiedniej charakteryzacji dzieł kultury audiowizualnej.

pomorskie

Piotr Wajda

Zainteresowania filmowe
Kino grozy i zapomniane lub mało zbadane zjawiska filmowe (np. kimchi western), a także wszelkie produkcje zrealizowane w krajach nordyckich. Darzę wielkim sentymentem szeroko pojęte kino amerykańskie, a zwłaszcza amerykański postmodernizm. Po cichu domagam się szerszego uznania dla dorobku Briana De Palmy.

Doświadczenia zawodowe:
Jestem kulturoznawcą oraz filmoznawcą. Na Uniwersytecie Gdańskim badam nordyckie kino grozy. W trakcie studiów doktoranckich odbyłem staż w Instytucie Filmu na Wydziale Mediów na Uniwersytecie w Sztokholmie. Współpracuję z czasopismem naukowym „Maska. Antropologia-Socjologia-Kultura” oraz instytucjami kultury. Dodatkowo od kilku lat prowadzę działalność edukacyjną i współpracę między innymi w ramach projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.

Robię to, ponieważ:
uważam, że filmoznawstwo jest niedocenianą dziedziną nauki. Wprowadzenie zajęć z edukacji filmowej na szerszą skalę w szkołach jest szansą na zmienienie dotychczasowego spojrzenia na sztukę filmową. Dzięki temu film ma szansę zaistnieć w świadomości uczniów, a także nauczycieli jako wartościowe dzieło. Każdy film można potraktować jak studium społeczeństwa i epoki w której powstał.

małopolskie

Mateusz Wiskulski

Zainteresowania filmowe:

Przede wszystkim kino polskie, bo jako jedyne mogę je czuć i rozumieć na wszelkich poziomach. Z postaci historycznych czczę: Konwickiego, Munka, Szulkina, Kieślowskiego; ze współczesnych: bacznie obserwuję Xawerego Żuławskiego i Jagodę Szelc, choć może najbardziej doceniam Pawlikowskiego, a ponad wszystko jestem bezgranicznym fanem Marka Koterskiego. Nie zapominając o świecie - uwielbiam klimat amerykańskiego kina lat 70. i ogromnym sentymentem darzę lata 90., ale zawsze chętnie też zerknę co kręci się na Litwie, na Islandii czy w Iranie. Ulubiony film? Niezmiennie od lat - „Titanic”!

Doświadczenia zawodowe:

Jestem absolwentem filmoznawstwa, dziennikarstwa i polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ważnym zajęciem w moim życiu jest teatr - od wielu lat współtworzę różne krakowskie grupy offowe, w których występuję i reżyseruję. Praktykuję również sztukę filmową, od 2019 r. jestem współzałożycielem i członkiem Red Noses Production House, gdzie odpowiadam głównie za sferę scenariuszową. W trakcie studiów dorabiałem w wypożyczalni filmów, obecnie pracuję w firmie zajmującej się zdjęciami i klipami stockowymi. Po godzinach uczę polskiego jako obcego, a dzięki współpracy z Filmoteką Szkolną jestem również edukatorem filmowym. W wolnej chwili zawsze chętnie poprowadzę jakąś prelekcję lub dyskusję, oczywiście dotyczącą tematu najważniejszego, czyli filmu.

Robię to, ponieważ:

Co jakiś czas uświadamiam sobie jak miałkie byłoby moje życie bez literatury i filmu, bez sztuki, bez kultury. Zjawiska te są z reguły nasączone dialogowością - powstały w wyniku dyskusji: wewnątrzautorskiej, międzyludzkiej, międzykulturowej czy międzypokoleniowej. Jestem przekonany, że dyskusji tej nie wolno przerywać, warto wręcz ją podsycać i zarażać nią młodzież. Mało jest sytuacji tak pięknych, jak wiedza rodząca się ze spotkania dwóch osób. Dziś nauczanie może wydawać się niektórym niemal donkiszoterią - cóż, od czego jesteśmy?

łódzkie

Bartosz Zając

Zainteresowania filmowe: 
Niezależnie czy jest to kino gatunkowe, dokumentalne czy autorskie, komercyjna animacja czy film awangardowy - wszystkie filmy dostarczają odmiennych typów przyjemności odbiorczej. Mimo wszystko najbardziej cenię te, które wchodzą w dialog z rzeczywistością i widzem. Zapraszają do dyskusji i kwestionowania utartych sposobów myślenia i patrzenia. Taki walor ma kino krytyczne, zaangażowane społecznie, ale czasem odnajduję go w filmach pozornie błahych, w kameralnych historiach zwykłych ludzi. 

Doświadczenia zawodowe:
Na studiach filmoznawczych zajmowałem się głównie kinematografią japońską i szerko pojętym kinem dokumentalnym. Szczególnie interesowała mnie kinematografia lat 60. Równolegle prowadziłem zajęcia poza uniwersytetem na kursach z zakresu edukacji filmowej. Współpracowałem też z redakcjami pism filmoznawczych i kulturoznawczych, m.in. Kinem, Kwartalnikiem Filmowym i Panoptikum. Organizowałem przeglądy filmowe i retrospektywy autorów - przede wszystkim dokumentalistów. 

Robię to, ponieważ:
Współczesna kultura w coraz większym stopniu opiera się na audiowizualności. Czy tego chcemy, czy nie, jesteśmy jej uczestnikami. Próbując zrozumieć otaczający nas świat, musimy rozwijać kompetencje w zakresie języka audiowizualnego, krytycznego czytania i dyskutowania na temat tekstów opartych nie tylko na słowie, ale i obrazie. W tym spotkaniu z filmami i innymi przekazami audiowizualnymi największą przyjemność daje jednak możliwość konfrontacji ze spojrzeniem innych widzów, z ich lekturą.