Zapraszamy warszawskie/ch nauczycielki/i w wieku do 64 lat do udziału w cyklu 3 onlinowych warsztatów z kompetencji cyfrowych dla warszawskich nauczycielek/li w ramach projektu Spółdzielnia Otwartej Edukacji w bibliotece
Celem warsztatów jest poszerzenie kompetencji cyfrowych, ich tematy skupią się na różnorodnych zagadnieniach, szczególnie przydatnych w pracy nauczycielki/a: praktycznej wiedzy z zakresu prawa autorskiego, otwartych zasobach edukacyjnych i kultury, jak również komunikacji i kulturze w internecie. Szczególny nacisk zostanie położony na film i media, jako coraz istotniejsze elementy naszej codzienności oraz niezbędne narzędzia w nowoczesnej edukacji. Każdy z warsztatów będzie łączył podstawową wiedzę z danego tematu z jej praktycznym zastosowaniem oraz garścią inspiracji.
- Kiedy: piątek, 15 stycznia 2021, czas trwania warsztatu: 2 godziny lekcyjne
- Zgłoszenia do 11 stycznia, formularz zgłoszeń i szczegółowe informacje na temat rekrutacji: https://filmamatorski.pl/rekrutacja
Tematy warsztatów:
1. Podstawy prawa autorskiego: Dozwolony użytek edukacyjny, domena publiczna, licencje Creative Commons. Więcej informacji: https://filmamatorski.pl/prawo-autorskie
2. Gdzie w internecie szukać wiedzy filmowo-medialnej? Więcej informacji: https://filmamatorski.pl/wiedza-filmowo-medialna
3. Remiks, kolaż, mem: Jak wykorzystywać otwarte zasoby, by twórczo i oryginalnie uczyć oraz komentować świat? Więcej informacji: https://filmamatorski.pl/remiks-kolaz-mem
Prowadzenie: Paulina Haratyk
Strona warsztatów: https://filmamatorski.pl/warsztaty
Organizatorzy: Centrum Cyfrowe oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej
Opisy poszczególnych warsztatów:
Podstawy prawa autorskiego: dozwolony użytek edukacyjny, domena publiczna, licencje Creative Commons
Podczas warsztatu zapoznamy się z zasadami prawa autorskiego, które powinniśmy znać jako twórcy i odbiorcy kultury – nauczycielki/e w swojej pracy (online i offline z uczniami), uczniowie podczas nauki i korzystając z zasobów kultury w czasie wolnym, my wszyscy w każdej z naszych życiowych aktywności. Dowiemy się co nam wolno, a na co powinniśmy uważać, jak dbać o nasze prawa, gdy dzielimy się naszą twórczością oraz korzystać w różnorodnych działaniach z cudzych utworów. Wreszcie – co można, a czego nie można w internecie.
Skupimy się na pojęciach dozwolony użytek edukacyjny, domena publiczna i licencje Creative Commons, ponieważ to one dają największe możliwości korzystania oraz dzielenia się utworami (bezpośrednio i za pośrednictwem internetu). Dowiemy się gdzie szukać utworów z domeny publicznej oraz na licencjach Creative Commons i jak samemu publikować swoje utwory przy użyciu tych licencji.
Gdzie w internecie szukać wiedzy filmowo-medialnej?
Internet zawiera mnóstwo materiałów o filmie i mediach. Ale które z nich naprawdę mogą się przydać w procesie edukacyjnym, w przystępny i rzetelny sposób poszerzyć naszą wiedzę, a przede wszystkim – naprawdę zainteresować uczniów i nas samych filmem?
Podczas warsztatu poznamy strony, portale i cyfrowe repozytoria, które rzeczywiście realizują tę potrzebę. Będą to zarówno zbiory zawierające polskie i zagraniczne filmy, które warto zobaczyć i można to zrobić w sposób łatwy, darmowy i legalny w internecie. Jak i zachęcające do tego by powiększać wiedzę na temat filmu i mediów – zarówno tę bardziej historyczną i dotyczącą języka kina, jak i praktyczną wiedzę na temat tego jak w warunkach domowych tworzyć filmy.
Przeanalizujemy jakie materiały i w jakiś sposób mogą być wykorzystane.
Remiks, kolaż, mem: Jak wykorzystywać otwarte zasoby, by twórczo i oryginalnie uczyć oraz komentować świat?
Współczesna kultura opiera się na przeróbkach. Remiksy, kolaże i memy stanowią specyficzny język, z którym obcujemy coraz częściej, głównie w internecie. Uzmysławiają, jak powszechne stało się wykorzystywanie narzędzi cyfrowych, by przerabiać dawne lub cudze komunikaty i utwory. Remiksy, kolaże i memy są często wyraziste, błyskotliwe, pełne istotnych treści.
Podczas warsztatów poznamy różne oblicza i zastosowania kultury remiksu – artystyczne, edukacyjne i zaangażowane społecznie, jak również inspirujące przykłady tego rodzaju dzieł, w tym zarówno dawniejszych, których nie utożsamiamy z tym zjawiskiem, jak i bardzo aktualnych, a wreszcie także – podstawowe narzędzia do tworzenia (audio)wizualnych komunikatów tego rodzaju.
[informacja nadesłana przez organizatora]