Lekcja O POTĘDZE MIŁOŚCI polecana jest do realizacji na II etapie edukacji, w klasach IV–V. Wydaje się, że w tym właśnie momencie życia, kiedy następuje przejście z okresu późnego dzieciństwa w okres wczesnej adolescencji, uwidacznia się w sposób szczególny konieczność prawidłowego wspierania rozwoju moralnego młodego człowieka, rozwoju pojmowanego jako proces przechodzenia od heteronomii do autonomii moralnej.
Z całą pewnością uczniowie w wieku 11–13 lat rozumieją wstępnie pewne uniwersalne zasady współistnienia w społeczeństwie, kluczowe wartości i postawy. Wciąż jednak potrzebują wsparcia nauczycieli, aby zauważyć zależności zachodzące pomiędzy postępowaniem własnym i osób trzecich a światem zasad i wartości uniwersalnych. Proces rozwijania refleksyjności i wrażliwości aksjologicznej uczniów powinien przebiegać płynniej, gdy w praktyce dydaktycznej wykorzystywane są materiały oraz narzędzia dostosowane do wieku podopiecznych i ich kompetencji poznawczych.
Wydaje się, iż wykorzystanie materiałów audiowizualnych w procesie dydaktyczno-wychowawczym sprzyja organizowaniu sytuacji edukacyjnych umożliwiających integralnie pojęty rozwój osobowy ucznia. Wynika to nie tylko z atrakcyjności filmu jako medium oddziałującego na widza w sposób multisensoryczny, ale także z faktu, iż bohaterowie opowiadanych historii dostarczyć mogą pożądanych wzorców zachowań. Ponadto, stosowanie filmu w edukacji wpisuje się w strategię komplementarności oddziaływań edukacyjnych rozumianych między innymi jako interakcja zachodząca pomiędzy młodym człowiekiem a otaczającymi go tekstami kultury.
Film postrzegany jest przez dzieci i młodzież jako medium niezwykle atrakcyjne, co sprzyjać powinno naturalnemu zainteresowaniu uczniów lekcją i pomagać w angażowaniu ich w działania edukacyjne. To z kolei prowadzi do spontanicznego włączenia się w działania na rzecz innych i wspólnie z innymi celem ukształtowania jednostki samodzielnej, coraz lepiej orientującej się w otaczającej ją rzeczywistości oraz oddziaływującej na nią w sposób celowy i rozumny.
Praca z lekcją O POTĘDZE MIŁOŚCI może pomóc uczniowi rozwijać między innymi:
- zdolność dostrzegania wartości;
- samoświadomość moralną;
- refleksyjność oraz wrażliwość aksjologiczną;
- zdolność rozpoznawania i nazywania emocji oraz uczuć;
- kompetencje w zakresie dostrzegania zależności między postępowaniem własnym i innych osób a uniwersalnymi zasadami i wartościami;
- zdolność określania tematyki oraz problematyki omawianych utworów;
- umiejętność wskazywania wartości w utworze;
- zdolność określania wartości ważnych dla bohaterów utworu;
- kompetencje w zakresie wyszukiwania w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio;
- umiejętność odróżniania zawartych w tekście informacji ważnych od drugorzędnych;
- kompetencje w zakresie rozpoznawania znaczenia niewerbalnych środków komunikacji;
- zdolność selekcji informacji i krytycznej ich oceny;
- umiejętność zapisywania w różnej formie pozyskanych informacji;
- kompetencje w zakresie współdziałania w grupie;
- umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji;
- zdolność odczytywania tekstów kultury poprzez przekład intersemiotyczny.