Lekcja Z PERSPEKTYWY MAŁYCH ODKRYWCÓW adresowana jest przede wszystkim do uczniów z I etapu edukacyjnego (ale filmy w nim zawarte można zaproponować też młodszym dzieciom) i daje możliwość wspierania szkół w realizacji ich zadań zorientowanych na tworzenie sytuacji edukacyjnych służących stymulowaniu rozwoju uczniów we wszystkich obszarach: poznawczym, społecznym, emocjonalnym i fizycznym
Początek nauki w szkole (klasy I–III) to dla dzieci kolejny etap poznawania świata – już nie tylko poprzez obserwacje i doświadczenia własne, interakcje z otoczeniem, dostępne media, ale również dzięki celowej i zaplanowanej strategii realizowanej w ramach systemu edukacji. To czas coraz bardziej świadomego budowania przez dzieci własnego obrazu świata w różnych jego aspektach (społecznym, emocjonalnym, aksjologicznym, fizycznym itd.) oraz przygotowania do stopniowego przejścia z dzieciństwa do dorastania. Odkrywanie świata wokół siebie, ale także sfery własnych emocji, jest naturalną potrzebą rozwojową ucznia w tym wieku, do zaspokajania której warto wykorzystywać różne środki dydaktyczne – w tym atrakcyjne dla dzieci teksty audiowizualne.
Doskonałym materiałem edukacyjnym mogą być dostępne w omawianej lekcji dwa krótkometrażowe filmy w reżyserii Jadwigi Kędzierzawskiej – „Psotny kotek” (1960) oraz „Sombrero” (1962). Pierwszy z nich to opowieść o najbliższym otoczeniu (podwórku) prezentowana z perspektywy szczeniaczka i przedstawiana przez dziecięcego narratora. Drugi zaś, wprowadza w przestrzeń dziecięcych zabaw i związanych z tym.
Zaproponowane filmy mogą być świetną inspiracją do zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej mającej na celu zarówno zapoznanie ze światem zwierząt oraz roślin, jak i budowanie postawy odpowiedzialności za otaczającą przyrodę, szacunku do niej oraz rozwijania nawyku dbania o środowisko (oszczędzania prądu i wody, segregacji śmieci itp.). Wymienione filmy sprawdzą się też w edukacji społecznej, gdyż pomogą uświadomić, jak ważną część aktywności ludzkiej stanowi zabawa oraz nabywane dzięki niej umiejętności (ustalania i przestrzegania reguł, współpracy, nawiązywania relacji, odczytywania emocji itp.) oraz zrozumieć, jak istotne jest świadome i przemyślane wybieranie form spędzania wolnego czasu (np. przyjaznych zdrowiu dzieci). Wymienione filmy warto wykorzystać także w edukacji polonistycznej, gdyż będą atrakcyjnym punktem wyjścia do ćwiczeń w mówieniu i pisaniu oraz doskonalących kompetencje w zakresie odbioru filmu jako tekstu kultury. Bohaterowie filmów „Psotny kotek” i „Sombrero” mogą też inspirować uczniów do ich własnej aktywności twórczej oraz stymulować ich kreatywność – rozwijaną choćby podczas zabaw z kolegami, ale też w czasie zajęć prowadzonych przez nauczyciela.
Omawiane filmy rekomendowane są także dorosłym odbiorcom (rodzicom, dziadkom, nauczycielom), gdyż zapewne przypomną im, jak wygląda świat z perspektywy „małych odkrywców” oraz mogą dać impuls do organizowania działań zaspokajających naturalne potrzeby poznawcze podopiecznych.
Dzięki pracy z lekcją Z PERSPEKTYWY MAŁYCH ODKRYWCÓW uczeń:
- rozwija umiejętność rozpoznawania i rozumienia emocji swoich i innych osób oraz nazywania tych emocji;
- doskonali umiejętność rozumienia odczuć zwierząt, wyrażania tych stanów za pomocą wypowiedzi ustnych i pisemnych;
- rozwija umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach;
- zdobywa umiejętność samodzielnej organizacji czasu przeznaczonego na odpoczynek indywidualny i w grupie;
- rozwija umiejętność obserwacji zjawisk przyrodniczych, a także formułowania wniosków i spostrzeżeń;
- uświadamia sobie zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego;
- ćwiczy umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie; doskonali sprawność posługiwania się związkami frazeologicznymi;
- wyodrębnia postacie i zdarzenia w filmie, ustala ich kolejność oraz wzajemną zależność, odróżnia zdarzenia istotne od mniej ważnych, postacie główne i drugorzędne;
- wskazuje cechy i ocenia bohaterów, uzasadnia swą ocenę, wskazuje wydarzenie zmieniające postępowanie bohatera;
- odróżnia elementy świata fikcji od świata rzeczywistego;
- posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z filmem;
- rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt domowych i hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;
- rozumie podstawowe potrzeby i zachowania zwierząt domowych i szanuje ich prawa;
- rozwija nawyki mające na celu dbanie o środowisko naturalne.