Tango, reż. Zbigniew Rybczyński, 1980
Film-parabola o powtarzalności losu ludzkiego.
Jabłka Adama, reż. Anders Thomas Jansen, 2005
Korzystając z wątków biblijnych reżyser snuje opowieść o odkupieniu win.
Gerry, reż. Gus Van Sant, 2002
Film-parabola pokazujący Beckettowską wizję świata pełnego oczekiwania na Godota, bohaterowie są everymanami, którzy nie mają biografii, przychodzą znikąd, odbywają podróż przez pustynię, która pozornie nie wnosi niczego nowego do ich życia.
Schody, reż. Zbigniew Rybczyński, 1987
Reżyser w sposób symboliczny konfrontuje społeczeństwa dwóch mocarstw: USA i Rosji.
Stalker, reż. Andriej Tarkowski, 1979
Opowieść science fiction, która służy za maskę do wypowiedzi na temat relacji międzyludzkich
Ofiarowanie, reż. Andriej Tarkowski, 1986
Historia ofiary, którą bohater chce złożyć Bogu, by uratować świat przed zagładą.
Źródło, reż. Ingmar Bergman, 1960
Historia o zbrodni i karze staje się pretekstem do przywołania myśli średniowiecznego chrześcijaństwa, w którym istniał jasny podział na Dobro i Zło.
Siódma pieczęć, reż. Ingmar Bergman, 1956
Paraboliczna przypowieść o życiu i śmierci; obraz pełen odwołań do średniowiecznych symboli i wierzeń.