Urodzony w 1941 r. w Warszawie, zmarł w 1996 tamże. Scenarzysta, reżyser filmów fabularnych i dokumentalnych. Twórca widowisk telewizyjnych. W latach 1978-1981 był wiceprezesem Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W roku 1964, po dwóch nieudanych próbach, Kieślowski został przyjęty na wydział reżyserski PWSFTviT. Zafascynowany twórczością Jerzego Bossaka i Kazimierza Karabasza całkowicie poświęca się twórczości dokumentalnej. Jego praca magisterska pt. Film dokumentalny a rzeczywistość jest jednym z najważniejszych w Polsce opracowań dotyczących kina dokumentalnego. Zgodnie z zawartymi tam postulatami realizuje pierwsze filmy: Z miasta łodzi, Byłem żołnierzem, Fabryka. Z czasem reżyser odchodzi od tematyki politycznej i społecznej, by zwrócić się ku historiom bardziej intymnym i osobistym, czego najbardziej reprezentatywnym przykładem jest dokument Pierwsza miłość. W tym samym czasie Kieślowski zaczyna coraz częściej zdradzać zainteresowanie filmem fabularnym. Debiutem kinowym twórcy był obraz Blizna z 1976 roku. W tym samym roku realizuje film telewizyjny Spokój. Na planie filmu spotyka się z Jerzym Stuhrem, z którym trzy lata później kręci słynnego Amatora – jeden z najważniejszych obrazów Kina Moralnego Niepokoju. W roku 1981 powstaje Przypadek, film oparty na wariantowej formule dramaturgicznej. Na początku l. 80. reżyser rozpoczyna współpracę z prawnikiem i scenarzystą Krzysztofem Piesiewiczem oraz z kompozytorem Zbigniewem Preisnerem. W tym czasie Kieślowski odchodzi od realistycznego opisu rzeczywistości i zaczyna zwracać się ku tematyce duchowej i metafizycznej, czemu daje wyraz w filmie Bez końca, pierwszym zrealizowanym wspólnie z Krzysztofem Piesiewiczem. Kieślowski i Piesiewicz kontynuują współpracę przy bezprecedensowej realizacji Dekalogu. Dwa filmy z tego cyklu Krótki film o zabijaniu oraz Krótki film o miłości przyniosły Kieślowskiemu międzynarodowy rozgłos i umożliwiły pracę za granicą. W roku 1991, w ramach koprodukcji polsko-francuskiej reżyseruje Podwójne życie Weroniki. Twórczość artysty wieńczy trylogia Trzy kolory, filmowa refleksja na temat tradycji i wartości europejskich. Pierwsza część pt. Niebieski dotyczyła wolności. Druga, zatytułowana Biały była historią o równości; trzecia – Czerwony – o braterstwie. Krzysztof Kieślowski zmarł w Warszawie w 1996 roku. Wcześniej ogłosił koniec swojej pracy reżyserskiej.
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
- FILMY DOKUMENTALNE
1969 Z miasta Łodzi
1972 Refren
1974 Pierwsza miłość
1974 Prześwietlenie
1975 Życiorys
1977 Szpital
1977 Z punktu widzenia nocnego portiera
1978 Siedem kobiet w różnym wieku
1980 Gadające głowy
- FILMY FABULARNE
1975 Personel
1976 Blizna
1976 Spokój
1979 Amator
1981 Przypadek
1984 Bez końca
1988 Dekalog
1991 Podwójne życie Weroniki
1993 Trzy kolory. Niebieski
1993 Trzy kolory. Biały
1994 Trzy kolory. Czerwony