Niepokoje wychowanka Tőrlessa, reż. Volker Schlőndorff, 1966
Film obrazuje dojrzewanie wrażliwego młodzieńca w szkole z internatem, przeznaczonej dla synów zamożnych rodzin rodem z Wiednia i Austro-Węgier. Bohater doświadcza tam inicjacji na wielu poziomach. Poznaje siebie. Film zawiera obrazy dotykające obszarów intymności, ale zarazem narracja okazuje się chłodna, obiektywna.
Czterysta batów, reż. François Truffaut, 1959
Nowofalowy film francuski, przedstawiający losy dorastającego chłopca, wychowywanego przez rodziców, którzy nie poświęcają mu uwagi; uczącego się w szkole, której racją istnienia zdaje się być rygor i pogarda wobec uczniów; pragnącego wyrwać się z sytuacji biedy, zaniedbania, zapomnienia i samotności. W proces jego inicjacji wpisane zostaje przestępstwo, polegające na kradzieży maszyny do pisania.
Złodziejaszek, reż. Eric Zonca, 1999
Historia dorastającego chłopca, który, nie mogąc pogodzić się z uwikłaniami codzienności, wybiera wolność utożsamioną z przekroczeniem wszelkich zakazów i norm. Zostaje członkiem złodziejskiej bandy. Przekonuje się jednak, że w środowisku przestępczym obowiązują jeszcze bardziej sztywne i dużo skuteczniej egzekwowane rygory. Film jest brutalną dokumentacją czasu inicjacji.
Niech cię odleci mara, reż. Andrzej Barański, 1982
Utwór przedstawia obraz dorastania w małym miasteczku w czasach stalinowskich. Wizja dojrzewania pozbawiona jest tu przeżyć o traumatycznym wymiarze, mimo że otaczająca rzeczywistość stwarza ku temu szczególne okoliczności. Jest w tym dziele humor i nostalgia. Uruchomiona też zostaje w pełni perspektywa doświadczenia prywatnego.
Wszystkie poranki świata, reż. Alain Corneau, 1991
Film obrazuje kształtowanie się i dojrzewanie artysty, który musi doświadczyć wielu rzeczy w życiu i sztuce, aby móc dojść do wiedzy o prawdziwym artyzmie muzycznej interpretacji. Pokazuje też, jaką rolę w procesie dojrzewania odgrywa osoba mistrza i czym jest dojrzewanie do śmierci.