
ETAP EDUKACYJNY
podstawowa (klasy VII – VIII), ponadpodstawowa

PRZEDMIOT
język polski, wariant dla klas licealnych-humanistycznych / fakultetów / kółka polonistycznego

CZAS
2 godziny lekcyjne
Cele lekcji:
- zapoznanie uczniów z elementami analizy i interpretacji filmu;
- stworzenie zarysu filmu animowanego;
- zapoznanie młodzieży z rodzajami planów filmowych;
- kształcenie umiejętności pracy w grupie;
Metody pracy:
praca w grupie, praca indywidualna, elementy heurezy, metoda myślenia obrazami, runda
Słowa kluczowe:
eksperyment, kontrast, kolory
Materiały pomocnicze:
- film „Czerwone i czarne”
- karty pracy
- kolorowe kwadraty
- klej
Przebieg lekcji:
- Pokaż uczniom plakat lub kadr z filmu „Czerwone i czarne” przedstawiający torreadora i byka. Podziel klasę na czteroosobowe grupy i każdej z nich wręcz kartę pracy (zał. 1) z następującym poleceniem (metoda myślenia obrazami).
- Przyjrzyj się plakatowi/ kadrowi z filmu i odpowiedz na następujące pytania:
- Co wiesz na pewno?
- Czego się domyślasz?
- Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć? - Młodzież prezentuje wyniki pracy. Najciekawsze pytania dotyczące 3 zagadnienia zapisujesz na tablicy.
- Projekcja filmu „Czerwone i czarne”
- Powracasz z uczniami do pytań postawionych w punkcie 3 i wspólnie staracie się na nie odpowiedzieć. Zachęcasz młodzież do wypowiedzi, czego jeszcze dowiedzieli się z filmu, co ich zaskoczyło? Podsumowując to ćwiczenie podkreślasz rolę wnikliwej obserwacji w procesie analizy i interpretacji dzieła filmowego.
- Pytasz uczniów, z czego wynika fabuła filmu? Co jest dominantą kompozycyjną? (kontrast kolorów).
- Prosisz młodzież o indywidualne wypełnienie karty pracy, dotyczącej cech postaci kojarzących się z kolorem, którym zostały namalowane (zał. 2). Wybrani uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na ten temat.
- Dzielisz klasę na 6 grup. Każdej z nich rozdajesz zestaw kolorowych kwadratów. Prosisz uczniów, aby ułożyli 3 pary kontrastowych kolorów (oprócz: czerwony – czarny).
- Młodzież prezentuje efekty pracy i uzasadnia swoje wybory.
- Uczniowie pracują dalej w tych samych grupach. Otrzymują skserowane tabelki do uzupełnienia (zał. 3). Prosisz ich, aby wybrali jeden z zaprezentowanych zestawów kontrastowych kolorów i wymyślili temat oraz bohaterów historii. Do wymyślonych postaci dopisujemy cechy związane z kolorem, który mają one reprezentować.
- Prosisz uczniów, aby rozrysowali zarys historii, którą chcieliby opowiedzieć. Rozdajesz uczniom karty pracy z miejscem na poszczególne sceny (zał. 4) oraz materiał pomocniczy dotyczący rodzajów planów filmowych (zał. 5).
- Prezentacja pracy młodzieży.
- Proponujesz uczniom, aby na koniec usiedli w kręgu i odpowiedzieli na 2 pytania:
- Co było dla nich najciekawsze podczas pracy na lekcji?
- Co było dla mnie najtrudniejsze w trakcie wykonywania poszczególnych zadań?
Praca domowa:
Na podstawie wymyślonej na lekcji historii stwórz dowolną techniką film animowany.
Materiały pomocnicze
Załącznik 1
Co wiesz na pewno? |
|
Czego się domyślasz? |
|
Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć? |
|
Załącznik 2
TORREADOR - CZERWIEŃ |
BYK - CZERŃ |
|
|
Załącznik 3
Temat |
|
(miejsce na wklejenie kartki z odpowiednim kolorem) |
(miejsce na wklejenie kartki z odpowiednim kolorem |
cechy bohatera: |
cechy bohatera: |
Załącznik 4
...................................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
Załącznik 5
Rodzaje planów filmowych:
- Plan totalny – obiekt widoczny jest w bardzo małej skali; widok całego pejzażu, budynku albo tłumu ludzi, który wypełnia ekran;
- Plan ogólny – sylwetki bohaterów są widoczne z daleka i nie są na ogół rozpoznawalne;
- Plan amerykański – postać człowieka widoczna jest od kolan w górę;
- Plan średni – postać człowieka widoczna jest od pasa w górę;
- Półzbliżenie – postać człowieka widoczna jest od klatki piersiowej w górę;
- Zbliżenie – głowa od szyi w górę albo przedmiot podobnej wielkości, który wypełnia większość kadru;
- Detal – zazwyczaj jest to część ciała lub mały przedmiot w powiększeniu.