
ETAP EDUKACYJNY
ponadpodstawowa

PRZEDMIOT
godzina wychowawcza

CZAS
dwie godziny lekcyjne (90 min): - pierwsza godzina – wprowadzająca w zagadnienie - druga godzina – praca z tekstem filmowym
Cele lekcji:
- klasyfikacja i zdefiniowanie rodzajów miłości;
- analiza porównawcza współczesnych tekstów kultury;
- kształcenie umiejętności wnioskowania, porównywania, analizowania;
- poszerzenie zasobu słownictwa związanego z wyrażaniem emocji;
- uświadomienie wpływu przekazów wizualnych (mediów) na sposób posługiwania się językiem opisującym emocje związane z miłością;
Metody pracy:
- heureza
- mapa mentalna
- praca w grupach
- analiza porównawcza – praca z tekstami kultury współczesnej
- prezentacja multimedialna (przygotowana przez nauczyciela)
- praca z tekstem filmowym
Słowa kluczowe:
Miłość, język miłości, rodzaje miłości, patos, wulgarność, miłość w mediach
Materiały pomocnicze:
- flipchart, markery karteczki samoprzylepne „post-it”
- Karty pracy uczniów „Rodzaje miłości” - załącznik nr 1 – 10 sztuk (dla każdej z grup)
- Reprodukcja zdjęć Duane’a Michalsa, „Czym jest miłość? Czym jest pożądanie?”, 1999 (załącznik nr 2) – reprodukcja może być przygotowana w formie slajdu prezentacji PowerPoint lub wydrukowana w kilku egzemplarzach
- Karty pracy uczniów „Praca z tekstem filmowym” – załącznik nr 3 (5 sztuk, dla każdej z grup)
- Przygotowane przez nauczyciela przykłady pochodzące z mediów, prezentujące relacje miłosne między konkretnymi osobami: reklamy, teksty/zdjęcia z czasopism młodzieżowych,
- teksty/zdjęcia z pism przeznaczonych dla mężczyzn,
- teksty/zdjęcia z pism kobiecych,
- teksty/zdjęcia z portali internetowych. Najlepiej w formie prezentacji multimedialnej!
- Wybrane fragmenty filmu Zdjęcia próbne (reż. A. Holland, P. Kędzierski, J. Domaradzki, Polska 1977) – załącznik nr 4.
Uwagi: Uczniowie przed zajęciami oglądają film Zdjęcia próbne w reż. Agnieszki Holland, Pawła Kędzierskiego i Jerzego Domaradzkiego.
Przebieg lekcji:
Pierwsza godzina:
Wprowadzenie: (2 min)
- Przywitaj uczniów i w kilku słowach powiedz, czego będą dotyczyły zajęcia. Zaproś ich do współpracy.
Zdefiniowanie pojęcia/mapa mentalna: (10 min)
- Na flipcharcie wypisz różne typy miłości: np.: rodzicielska, małżeńska, partnerska, przyjacielska, romantyczna, namiętna/erotyczna, homoseksualna, religijna, platoniczna, narcystyczna, patriotyczna, do rodziców.
• Rozdaj uczniom karteczki post-in (po kilka na osobę). • Poproś, aby na tych karteczkach wypisali słowa/zdania/przekonania, które kojarzą im się z wypisanymi rodzajami miłości.
• Poproś uczniów, aby przykleili karteczki obok wypisanych na flipcharcie pojęć
• Odczytaj zawartość karteczek. Wraz z uczniami przypatrz się, który z rodzajów miłości został najszerzej skomentowany.
• Dokonaj analizy pracy uczniów, która ma stać się przyczynkiem do rozmowy na temat różnych typów miłości.Praca w grupach: (15 min)
-
Podziel klasę na trzy- lub czteroosobowe grupy (w zależności od wielkości klasy)
• Przygotuj karty pracy ucznia (załącznik nr 1) i rozdaj je uczniom (jedna karta na grupę)
• Wytłumacz uczniom na czym ma polegać ich praca.
• Wyznacz czas na wykonanie ćwiczenia (max 10 min). - Po upływie wskazanego czasu rozpocznij analizę ćwiczenia:
• Zwróć z uczniami uwagę na sposób występowania w mediach różnych rodzajów miłości (przede wszystkim miłości erotycznej, macierzyńskiej i patriotycznej).
• Dokładnie przeanalizuj słownictwo charakterystyczne dla każdego z rodzajów miłości.
• Zapisz na tablicy lub flipcharcie dwa pojęcia: patos i wulgarność; wytłumacz ich znaczenie. Poproś uczniów, aby ocenili, jaki język (patetyczny czy wulgarny) charakterystyczny jest dla określonych typów miłości.
Dyskusja z analizą porównawczą: (15 min)
- Rozpocznij dyskusję na temat różnic pomiędzy miłością romantyczną a erotyczną/namiętną.
• Przeanalizuj z uczniami słownictwo kojarzone z tymi typami miłości
• Przygotuj slajd z reprodukcją fotografii Duane’a Michalsa (załącznik nr 2) lub rozdaj uczniom kserokopie z tą reprodukcją. Poproś uczniów o wskazanie różnic wizualnych dotyczących ukazywania obu emocji.
• Włącz prezentację multimedialną lub rozdaj uczniom wycinki z gazet/przykłady pochodzące z mediów, prezentujące relacje miłosne między ludźmi. Rozpocznij dyskusję na temat sposobów prezentowania w mediach emocji związanych z miłością romantyczną i erotyczną.
• Pamiętaj, aby na każdym przykładzie zaznaczyć źródło pochodzenia – stanie się to asumptem do rozmowy o konkretnych typach miłości propagowanych przez dane medium).
• Pozwól uczniom na swobodne wypowiedzi i wyszukiwanie przykładów - Podsumuj wiadomości, podziękuj uczniom za pracę.
Druga godzina:
Praca z tekstem filmowym:
- Poproś wybranych uczniów o przypomnienie treści filmu Zdjęcia próbne.
- Podziel klasę na pięć grup. Każdej z grup wręcz Kartę pracy ucznia „Praca z tekstem filmowym” (załącznik nr 3).
• Wytłumacz na czym ma polegać praca uczniów;
• Poproś, aby każda z grup wybrała lidera, który przedstawi efekty pracy;
• Wyznacz czas na wykonanie zadania (ok. 6 minut). - Po upływie wyznaczonego czasu poproś liderów grup o przedstawienie odpowiedzi.
• Przed każdą z prezentacji włącz fragmenty filmowe, prezentujące relacje między bohaterami (wybierz spośród fragmentów proponowanych w załączniku nr 4.)
• Po każdej prezentacji zapytaj resztę klasy, czy zgadzają się z odpowiedziami, czy chcą coś dopowiedzieć? - Zapytaj uczniów, jaką rolę pełnią w filmie Zdjęcia próbne monochromatyczne fragmenty prezentujące osoby startujące w castingu do filmu.
• Na jaki temat bohaterowie tych scen się wypowiadają?
• W jaki sposób mówią o miłości? - Zapytaj uczniów, w jaki sposób zostały w filmie ukazane sceny zbliżeń erotycznych – odnieś się do ćwiczenia przeprowadzonego na poprzedniej lekcji, dotyczącego sposobów ukazywania miłości we współczesnych mediach.
- Poproś uczniów o interpretację finałowej sceny filmu:
• Dlaczego Paweł opuszcza studio filmowe?
• Czy Anka jest cyniczna – czy bawi się uczuciami Pawła, żeby osiągnąć wymarzony sukces? - Dokonaj podsumowania zajęć.
- Podziękuj uczniom za pracę.
- Zadaj uczniom pracę domową:
Praca domowa:
„Jak w kontekście doświadczeń miłosnych Anki i Pawła, można zinterpretować tytuł filmu Zdjęcia próbne? Wypowiedz się w formie eseju”.