
ETAP EDUKACYJNY
gimnazjalna

PRZEDMIOT
plastyka, wariant dla klas licealnych-humanistycznych / fakultetów / kółka polonistycznego

CZAS
1 godzina lekcyjna (w tym projekcja filmu)
Treści nauczania zgodne z podstawą programową:
III etap edukacyjny: tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę; analiza i interpretacja tekstów kultury – percepcja sztuki.
Pytanie kluczowe:
O czym lub o kim jest film „Katedra” Tomasza Bagińskiego?
Po zajęciach uczeń będzie umiał:
- interpretować i analizować symbole zawarte w filmie animowanym;
- wyjaśnić budowę i reguły animacji poklatkowej;
- przygotować własną prostą animację.
Metody pracy:
burza mózgów, miniwykład, dyskusja, ćwiczenia rysunkowe, prezentacja multimedialna
Materiały dydaktyczne:
- animacja „Katedra” Tomasza Bagińskiego;
- materiały pomocnicze nr 1-2;
- zdjęcia bądź prezentacja multimedialna ukazujące najpiękniejsze katedry gotyckie (np.Notre Dame w Paryżu, katedrę św. Stefana w Wiedniu, katedrę w Amiens, w Burgos, w Sienie, w Mediolanie);
- notesik kieszonkowy z gładkimi kartkami, czarny mazak, pióro kulkowe lub czarna akwarela i pędzelek.
Słowa kluczowe:
gotyk, katedra gotycka, animacja, storyboard, animacja poklatkowa, suprematyzm
Uwagi:
Przed zajęciami uczniowie w grupach przygotowują informacje o Tomaszu Bagińskim, filmie „Katedra” i animacji 3D, korzystając z dostępnych publikacji i internetu.
Przebieg zajęć:
- Zapowiedz uczniom, że w czasie najbliższej godziny lekcyjnej będziecie się zajmować współczesną animacją na przykładzie nominowanej do Oscara „Katedry” Tomasza Bagińskiego.
- Poproś chętnych, aby zreferowali przygotowane wcześniej informacje o reżyserze oraz technice animacji 3D. W razie potrzeby uzupełnij ich wypowiedzi.
- Przed projekcją pokaż zdjęcia (prezentację) ukazujące najsłynniejsze katedry gotyku. Zapytaj uczniów o ich wrażenia. Poproś, aby podczas burzy mózgów wymienili emocje, jakie wywołuje w nich widok tych budynków (np. słabość istoty ludzkiej wobec wielkości budowli, duma z wykonania tych konstrukcji rękoma człowieka, lęk wobec ogromu tej przestrzeni). Zadaniem młodzieży jest także próba odczytania symboliki gotyckich katedr.
- Zaproś podopiecznych do obejrzenia animacji Tomasza Bagińskiego. Po projekcji poproś uczniów, aby spróbowali zinterpretować przesłanie filmu, a także porównali emocje, jakie wywołał w nich film, z uczuciami wzbudzonymi przez zdjęcia gotyckich katedr. Zadaj pytania pomocnicze:
Czy świat przedstawiony w filmie ma charakter fantastyczny, czy akcja jest osadzona w świecie realnym?
Czy film mówi o świecie wewnętrznym czy o sytuacji, która się wydarzyła lub mogła się wydarzyć?
Czym lub o kim jest „Katedra” Tomasza Bagińskiego?
Jakie symbole kryje w sobie ten film? - W formie miniwykładu przedstaw uczniom zasady tworzenia animacji. Wytłumacz takie pojęcia jak: „storyboard”, „animacja poklatkowa”, „animacja rysunkowa” (wykorzystaj informacje dostępne m.in. na stronie www.filmotekaszkolna.pl).
- Poproś chętnych, aby opisali akcję filmu „Katedra”, intrygę, jej bohatera, miejsce wydarzeń.
- Następnie zaproponuj ćwiczenie pt. „Zmieniam historię zapisaną w filmie”, w którym uczniowie sami staną się twórcami. Rozdaj każdemu materiał pomocniczy nr 1. Wyjaśnij, że zadanie to będzie polegać na narysowaniu w formie storyboardu własnego zakończenia „Katedry”.
- Wspólnie omówcie alternatywne zakończenia filmu zaproponowane przez uczniów.
Praca domowa:
Zapisz na tablicy cytat z Kazimierza Malewicza:
„Sztuka suprematyczna ma zbudować nowy świat, świat odczuć (...) doznałem bojaźni i trwogi, gdy przyszło mi opuścić czas narracji (...) to nie był pusty kwadrat a poczucie bezprzedmiotowości”.
Skomentuj ten cytat, odwołując się do filmu Bagińskiego: główny bohater w „Katedrze” doprowadza siebie do unicestwienia, staje się takim niewidzialnym białym kwadratem na białym tle. Rozdaj uczniom materiał pomocniczy nr 1 „Pojawiam się i znikam – animujemy proces myślowy Malewicza” – na przykładzie twórczości Kazimierza Malewicza animujemy fazy kluczowe i pośrednie, które można ukazać również w prostej animacji poklatkowej. Zadaniem uczniów będzie przygotowanie własnej animacji (temat to np. „Mój kieszonkowy świat”) przy użyciu notesika i czarnego mazaka (piórka). Młodzież odlicza 24 strony. Zaczyna rysować od ostatniej fazy kluczowej na 24. stronie, przewraca stronę wcześniej i następnie odrysowuje przebity rysunek, dodając kolejny element. Następną lekcję zacznij od „wertowania” notesów kieszonkowych z wykonanym ćwiczeniem.