
ETAP EDUKACYJNY
podstawowa (klasy VII – VIII), ponadpodstawowa

PRZEDMIOT
godzina wychowawcza

CZAS
90 minut + projekcja filmu z audiodeskrypcją
Cele ogólne:
- Zapoznanie uczniów z filmem „Nienormalni”Jacka Bławuta;
- Wprowadzenie pojęcia moralność kamery;
- Zaznajomienie z metodą obserwacji świata od wewnątrz;
- Przedstawienie skomplikowanych relacji świata ludzi pełnosprawnych i niepełnosprawnych.
Cele szczegółowe:
- uczeń kształci kompetencje komunikacyjne w zakresie odbioru i tworzenia różnych komunikatów;
- uczeń świadomie i krytycznie odbiera dzieło filmowe;
- uczeń samodzielnie dokonuje oceny postaw bohaterów filmowych i potrafi odnieść tę umiejętność do rzeczywistości;
- uczeń rozumie skomplikowane relacje pełnosprawnych i niepełnosprawnych;
- uczeń ma świadomość zagubienia pełnosprawnych w swoim świecie.
Metody pracy:
wykład, burza mózgów, wywiad, praca z tekstem, praca w grupach
Środki dydaktyczne:
film, wybór tekstów do pracy w grupach, duże arkusze papieru, mazaki, kredki, rzutnik multimedialny, dyktafony
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie do obejrzenia filmu J. Bławuta - portret nauczyciela
- Praca w dwóch grupach: tworzenie plakatu nauczyciela na podstawie fragmentów tekstów literackich (I grupa - frag. Ferdydurke, II grupa – frag. Szóstej klepki);
- Podsumowanie stworzonych plakatów; Projekcja filmu z audiodeskrypcją; Stworzenie plakatu nauczyciela uczniów niepełnosprawnych:
- Wykorzystanie informacji zawartych w filmie oraz w broszurze W. Otto
- Skonfrontowanie nauczyciela filmowego z rzeczywistym (odwołanie się do doświadczeń z praktyki szkolnej); O trudnościach osoby pełnosprawnej w świecie ludzi niepełnosprawnych i odwrotnie: (stosownie do liczby uczniów w zespole klasowym, praca indywidualna, losowanie zadań) – 15 minut na wykonanie zadania.
- Zadanie I – przeprowadź wywiad z nauczycielem, który rozpoczął pracę w Ośrodku. Zdobądź informację o tym, co jest dla niego największą trudnością
- Zadanie II – porozmawiaj z nauczycielem, który pracuje w Ośrodku wiele lat. Jak zmieniło się jego postrzeganie osób niepełnosprawnych. Co go najbardziej zaskoczyło?
- Zadanie III – znajdź ucznia pełnosprawnego, który rozpoczął naukę w liceum lub gimnazjum i zapytaj go o uczucia towarzyszące pierwszym dniom w szkole, internacie.
- Zadanie IV – spróbuj porozmawiać z dzieckiem niewidomym z klas szkoły podstawowej. Z czym ma najwięcej kłopotów?
- Zadanie V – dotrzyj do szkolnej kuchni i porozmawiaj z panią, która wydaje posiłki w stołówce. O czym musi pamiętać w swojej codziennej pracy?
- Zadanie VI – porozmawiaj z panią sekretarką. Czy jej praca wymaga innych umiejętności niż praca w szkole masowej?
- Zadanie VII – skontaktuj się z nauczycielem orientacji przestrzennej. Zapytaj go, jak przebiegał egzamin instruktorski z perypatologii, i której części egzaminu bał się najbardziej.
- Zadanie VIII – poszukaj ucznia pełnosprawnego kończącego edukację w Ośrodku i zapytaj o jego doświadczenia ze środowiskiem uczniów niepełnosprawnych. Prezentacja zgromadzonych (nagranych) informacji.
- Dyskusja
- Czy osoby pełnosprawne nie mają trudności w wejściu w świat osób niepełnosprawnych?
- Jakimi umiejętnościami muszą wykazywać się zarówno osoby pełnosprawne, jak i niepełnosprawne by w pełni się zrozumieć?
Podawanie przykładów z filmu dobrego i złego komunikowania się dwóch światów. Wyjaśnienie na czym polega pojęcie moralność kamery. Odniesienie do broszury i innych materiałów źródłowych (patrz bibliografia)
Praca domowa
Czego oczekuję od osoby pełnosprawnej? (lub odwrotnie w przypadku ucznia pełnosprawnego).
Bibliografia:
- Film w edukacji humanistycznej, praca zbiorowa pod red. Ewy Nurczyńskiej-Fidelskiej, PWN, Warszawa 1993;
- Gombrowicz Witold, Ferdydurke, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1995
- Musierowicz Małgorzata, Szósta klepka, Akapit-Press, Łódź
- Słownik filmu, praca zbiorowa pod red. Rafała Syski, Zielona Sowa, Kraków 2005, str. 45;
- www.filmotekaszkolna.pl