
ETAP EDUKACYJNY
ponadpodstawowa

PRZEDMIOT
język polski

CZAS
2 godziny lekcyjne
Metody pracy:
- praca z fragmentami filmu,
- praca z tekstem,
- elementy wykładu,
- mapa mentalna,
- praca w grupach
Cele:
Po zajęciach uczeń:
- zna i rozumie znaczenie słów: zniewolenie, niewolnik,
- potrafi wskazać różne sposoby zniewalania człowieka przez człowieka,
- potrafi wskazać przykłady tekstów kultury podejmujących temat zniewalania człowieka,
- umie ocenić znaczenie w życiu człowieka takich wartości jak: wolność, prawa człowieka, tolerancja, solidarność,
- potrafi uwzględnić w interpretacji potrzebne konteksty (np. biograficzny, historyczny).
Słowo kluczowe:
zniewolenie
Przebieg lekcji:
Przywitanie uczniów i wyjaśnienie tematyki zajęć. Wskazanie tekstów kultury, będących przedmiotem analizy. Przeczytaj uczniom (lub poproś jednego z uczniów o przeczytanie tekstu ks. Józefa Tischnera „Zniewolenie” (tekst zamieszczony w podręczniku do języka polskiego), pochodzącym z tomu wierszy „Filozofii dramatu” tegoż autora. Uczniowie analizują tekst, zastanawiają się nad tytułem wiersza, próbują go zinterpretować. W razie konieczności uzupełnij wiedzę uczniów mini – wykładem. Podziel uczniów na grupy, ich zadaniem będzie przygotowanie mapy mentalnej z wokół pojęcia „zniewolenie”. Uczniowie prezentują swoją pracę. Podsumowując zapytaj uczniów o znane im teksty kultury podejmujące podobną tematykę (powieści, wiersze, filmy, dramaty, obrazy itp.) Zaproponuj uczniom analizę konkretnych tekstów kultury.
Schemat analizy:
- problematyka utworu (filmu, obrazu),
- sposób zniewolenia,
- zniewalający i zniewalani.
Uwaga! Fragmenty tekstów literackich zamieszczone w podręczniku mogą zostać przeczytane w domu, natomiast fragmenty filmów z pakietu Filmoteka Szkolna oraz kopia obrazu są przeznaczone do obejrzenia na lekcji.
- Ryszard Kapuściński „Cesarz”
- Andrzej Fidyk „Defilada” – sceny: powitanie na lotnisku oraz wizyta w przedszkolu
- August Hoffmann von Vestenhof „Król Jehu”
- George Owell „Rok 1984”
- Andrzej Wajda „Człowiek z marmuru” – scena rozmowy Agnieszki z redaktorem.
Podsumowanie
Zainicjuj dyskusję: Czemu służy zniewalanie człowieka przez człowieka? Jak sytuacja historyczna i polityczna wpływa na proces zniewalania jednostki?
Praca domowa:
Wykorzystując wnioski z lekcji, samodzielną lekturę oraz własne przemyślenia wypowiedz się pisemnie na temat: Zniewolenie – różne formy i znaczenie. Pracy trzeba nadać tytuł.