
ETAP EDUKACYJNY
gimnazjalna, ponadpodstawowa

PRZEDMIOT
wiedza o kulturze

CZAS
2 godziny lekcyjne
Motto:
Nie wierzę w to, aby cel można było komuś pokazać; każdy musi go sobie znaleźć.
Krzysztof Kieślowski, O sobie
Cele zajęć:
- Uczeń zna podstawowe informacje na temat reżysera Krzysztofa Kieślowskiego, umie wymienić kilka tytułów jego filmów.
- Uczeń zna pojęcie autotematyzmu w filmie
- Uczeń umie przeprowadzić analizę filmu „Amator” i zinterpretować go
Metody:
- pogadanka heurystyczna,
- praca w grupie,
- dyskusja
Przygotowanie do lekcji:
Uczniowie przed lekcją przygotowują krótką prezentację w ppt. na temat twórczości i postaci Krzysztofa Kieślowskiego. Mogą wykorzystać do tego materiały opracowane w ramach lekcji 21 „Kino o kinie” Filmoteki Szkolnej, materiały ze strony www.filmotekaszkolna.pl Mogą także sięgnąć do publikacji: Krzysztof Kieślowski, O sobie, Stanisław Zawiśliński, Kieślowski. Ważne, żeby iść …,
Przebieg lekcji:
1. Poproś chętnych uczniów o zaprezentowanie efektów pracy domowej – prezentacja sylwetki reżysera i jego filmografii. W razie potrzeby uzupełnił wiedzę uczniów.
2. Przygotuj krótkie wprowadzenie do filmu „Amator” K. Kieślowskiego. Przybliż im podstawowe informacje związane z czasem powstania filmu, tłem społeczno- politycznym itp.
3. Projekcja filmu (uczniowie mogą również obejrzeć film w domu lub w czasie innych zajęć) Po projekcji zapytaj uczniów o: Jakie są wasze wrażenia po obejrzeniu filmu? Jakie sceny zapamiętaliście? Które sceny z filmu zrobiły na was największe wrażenie?
4. Podziel uczniów na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje kartę pracy. Uczniowie zapoznają się z pytaniami. Następnie oglądają raz jeszcze dwie wybrane sceny z filmu:
Sceny do interpretacji i analizy np.:
- sen,
- świętowanie narodzin,
- rozmowa z Witkiem nt. filmowania,
- naświetlenie taśmy filmowej,
- kamera na Filipa.
Pytania:
Grupa I: Świat małej stabilizacji Filipa Mosza
- Jakie znaczenie dla Filipa Mosza ma życie rodzinne?
- Czy Filip Mosz jest człowiekiem szczęśliwym? (odwołanie do wypowiedzi Stanisława Osucha)
- W jakim celu Filip kupił kamerę?
- Co na początku rejestruje Filip za pomocą kamery? Podaj przykłady.
Grup II: Narodziny artysty - amatora
- Jak zmienia się postawa Filipa Mosza wobec kamery? Jakie są tematy jego późniejszych filmów? Czy zmienia się jego sposób patrzenia na świat?
- Czy można powiedzieć, że „Amator” to film o narodzinach artysty – amatora? Uzasadnij.
- Czy filmowanie wpływa na jego życie rodzinne i zawodowe?
Grupa III: W pułapce - zrozumieć siebie
- Co Filip Mosz uważa o odpowiedzialności dokumentalisty wobec prezentowanych przez niego bohaterów? Jak zmienia się jego pogląd na ten temat?
- Kiedy i w jakich sytuacjach pojawia się u Filipa Mosza niepokój twórczy? Jak rozumiesz to pojęcie.
- Jaką drogę życiową wybiera Filip Mosz i dlaczego? Czy rozumiesz motywy jego postępowania?
5. Uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Próbują odpowiedzieć na pytanie: „Amator” to film o….
6. Zapisz na tablicy tematy do dyskusji:
- Czemu służy kino? Czy jest przede wszystkim rozrywką, czy raczej powinno rejestrować świat, który otacza człowieka?
- Czy artysta może obiektywnie przedstawić rzeczywistość? Czy można wyznaczyć granicę między faktem a fikcją?
- Jakiego typu manipulacje materiałem filmowym są dozwolone w kinie dokumentalnym?
- Na ile twórca ponosi odpowiedzialność moralną za własne dzieło?
- Czy odpowiedzi na te pytania znajdziemy w filmie „Amator” K. Kieślowskiego? Czy film Kieślowskiego możemy nazwać autotematycznym (opisuje proces powstawania dzieła filmowego, rozterki twórcy filmowego)? Przybliż uczniom watki biograficzne K. Kieślowskiego, które świadczą o tym, że „Amator” jest opisem przemyśleń i doświadczeń reżysera.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o napisanie recenzji filmu „Amator”, które zostaną zamieszczone na stronie internetowej www.skrytykuj.pl