
ETAP EDUKACYJNY
gimnazjalna, ponadpodstawowa

PRZEDMIOT
język polski

CZAS
90 minut
Cele:
Uczeń:
- doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego,
- wyraża emocje,
- doskonali umiejętność dyskutowania,
- ocenia postawy bohaterów.
Metody i techniki pracy:
- praca indywidualna,
- praca w parach,
- dyskusja.
Materiały pomocnicze:
- film Grzegorza Packa „Jestem zły”,
- karty pracy (załącznik nr 1),
- wywiad z reżyserem: lekcja 17 „Portrety zbiorowości” Filmoteka Szkolna http://filmotekaszkolna.pl/dla-nauczycieli/materialy-filmoznawcze/prawda-ukryta-pod-maska
- usztywnione paski papieru w dwóch kolorach (tyle, ilu jest uczestników dyskusji),
- małe karteczki, cukierki itp. (coś, co będzie mogło służyć za punkty).
Przebieg lekcji:
1. Wyjaśnij uczniom temat i cele lekcji.
2. Rozdaj karty pracy i poproś, by uczniowie uzupełnili je w trakcie projekcji filmu.
3. Projekcja filmu „Jestem zły” G. Packa
4. Zapytaj uczniów o ich pierwsze wrażenia, odczucia. Daj wszystkim czas na wypowiedź, nie komentuj.
5. Podziel uczniów w pary. Daj im czas, aby mogli przekonsultować swoje odpowiedzi z kart pracy i nanieść poprawki.
6. Podsumowanie pracy z wykorzystaniem kart pracy:
a)Zaprezentuj uczniom jeszcze raz scenę rozpoczynającą film. Zadaj im pytanie:
- O czym mówi nam ta scena?
- Jakie są pierwsze obrazy nakręcone przez dzieci?
- Dlaczego reżyser oddał im kamerę?
- Co zyskał dzięki temu?
b) Rozdaj uczniom kopie wywiadu z reżyserem Grzegorzem Packiem. Po lekturze zapytaj uczniów:
- Dlaczego reżyser nie był do końca z efektu swojego pomysłu?
- Co według niego jest niezbędne, by powstał dobry film?
- Dlaczego podjął się tego tematu?
c) Jacy są bohaterowie filmu
- jacy są bohaterowie w swoim filmowym autoportrecie?
- jacy są naprawdę? O czym marzą?
- jaki wpływ na nich mają ich rodziny?
- dlaczego tak siebie przedstawiają?
- dlaczego tak chętnie manifestują grupową odrębność?
7. Zapisz na tablicy temat do dyskusji: Młody człowiek musi starać się dopasować do grypy ludzi, wśród których przyszło mu żyć?
Podziel uczniów na dwie grupy. Zadaniem każdej z nich będzie obrona jednego ze stanowisk w dyskusji.
UWAGA! Na początku ogłoś, że uczniowie, którzy nie chcą wziąć udziału w zadaniu, nie muszą tego robić, ale na zadanie domowe będą musieli napisać pracę, w której ustosunkują się do tematu dyskusji. Każdy uczeń otrzymuje dwa usztywnione paski papieru w tym kolorze, który obowiązuje jego grupę. Jeśli chce podać nowy argument – pokazuje dwie kartki, jeśli odnieść do słów przedmówcy – jedną. Za każdą sensowną wypowiedź otrzymuje punkt (w postaci osobnej karteczki, cukierka, kuleczki itp. Po dyskusji uczniowie podliczają punkty i ci z największą ich ilością zostają nagrodzeni.
8. Podsumowanie lekcji. Porozmawiaj z uczniami o pozytywnych i negatywnych skutkach grupowej identyfikacji.
Praca domowa
Wybierz jednego z bohaterów filmu i opisz jego dalsze losy.
Załącznik nr 1
Karta pracy
- Podaj imiona lub ksywki bohaterów.……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Gdzie dzieje się akcja? (miasto, dzielnica, dokładne miejsca)……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Opisz pierwszą scenę.…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czemu służy ta scena?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… - Wypisz sytuacje, w jakich znaleźli się bohaterowie. (Jak się zachowują? Co mówią? Jakich słów używają?)………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Z kim identyfikują się bohaterowie? Kto im imponuje? Co myślą o osobach spoza swojego środowiska?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… - Dlaczego bohaterowie tak się zachowują?
………………………………………………………………………………