
ETAP EDUKACYJNY
ponadpodstawowa

PRZEDMIOT
etyka, godzina wychowawcza, wiedza o społeczeństwie

CZAS
2 godziny lekcyjne (w tym projekcja filmu)
Cel główny:
psychoedukacja w zakresie świadomości rozporządzania własnym życiem
Cele szczegółowe:
Uczniowie w trakcie zajęć mają okazję doświadczyć, rozwijać i doskonalić:
- świadomość wartości własnego życia
- możliwości i sposoby pomocy osobom, które nie dają sobie rady z życiem
- umiejętność wypowiadania głośno swoich problemów, odwagę w szukaniu pomocy zarówno wśród specjalistów, jak i wśród bliskich
- rozumienie pojęć: nieposłuszeństwo obywatelskie, protest społeczny
- umiejętność wyrażania protestu w kwestiach społecznych
Metody pracy:
- dyskusja
- pisanie listu
- przygotowanie plakatu
- wywiad z psychologiem
- artykuł
Środki dydaktyczne:
- film „ Usłyszcie mój krzyk”, 47’ (Filmoteka Szkolna, Lekcja 12)
- komentarz subiektywny zespołu Lao Che
- materiały do wykonania plakatu: papier, kredki , pisaki
Pojęcia kluczowe:
- samobójstwo,
- życie,
- formy protestu społecznego,
- nieposłuszeństwo obywatelskie
Uwagi: Warto, aby młodzież obejrzała ten film z psychologiem szkolnym.
Przebieg zajęć
- Po obejrzeniu filmu wspólnie z psychologiem szkolnym poproście uczniów, aby spisali na kartkach pytania, które chcieliby zadać psychologowi w kontekście obejrzanego dokumentu.
- Kolejną lekcję zacznijcie od dyskusji i odpowiedzi na ewentualne pytania.
To pozwoli zorientować się, na ile temat samospalenia - samobójczego aktu dokonanego w proteście społecznym poruszył młodzież także osobiście. Pozwoli także zorientować się, czy kogoś temat ten dotknął szczególnie i czy w klasie jest ktoś, kto potrzebuje pomocy psychologicznej.
Obejrzyjcie wspólnie komentarz subiektywny zespołu Lao Che. - Zaproponujcie uczniom dyskusję o rozporządzaniu własnym życiem:
A. Czy spotkaliście kiedyś osobę, która wspominała o planach odebrania sobie życia? Jak zareagowaliście? Czy potraktowaliście ją serio?
B. Jak myślicie, dlaczego młodzi ludzie tak często żartują, że popełnią samobójstwo, udzielają sobie porad w Internecie, jak to zrobić, itd.
C. Jak, Waszym zdaniem, odróżnić żarty od prawdziwego problemu?
D. Jak myślicie, dlaczego młodzi ludzie najczęściej odbierają sobie życie?
E. Czy problemy, z którymi borykają się zwykle osoby planujące samobójstwo lub myślące o nim , są do rozwiązania? Jaki jest według Was najlepszy sposób pomocy takim osobom?
F. Według niektórych religii (w tym religii katolickiej) samobójstwo jest grzechem. Istnieją jednak systemy, w których odebranie sobie życia jest traktowane jako akt honorowy i bohaterski (kamikadze, sepuku, samospalenie). Jaki jest wasz pogląd na decyzję o odebraniu sobie życia? Jakie znaczenie ma powód decyzji? Czym różni się samobójstwo od zabójstwa
G. Co sądzicie o decyzji bohatera filmu „ Usłyszcie mój krzyk”? Czy jego krzyk został usłyszany? Czy jego samospalenie było czynem heroicznym czy aktem szaleństwa?
H. Jakie emocje wzbudzają w was wypowiedzi rodziny Ryszarda Siwca? W jaki sposób poradzili sobie z historią ojca? Co sądzisz o bohaterze filmu jako o ojcu i mężu?
Ćwiczenie
Poproś uczniów o napisanie listu do osoby, która ma myśli samobójcze, nie najlepiej radzi sobie w życiu, wspomina o planach zakończenia życia.
Poproś chętnych o odczytanie kilku takich listów.
Ćwiczenie
Poproś uczniów o namalowanie plakatu, rysunku, komentarza do hasła „Usłyszcie mój krzyk”.
Zaproponuj uczniom, aby postarali się wyrazić zarówno protest w sprawach osobistych, wobec tego, co dotyczy ich samych indywidualnie, jak i protest społeczny (ekologia, prawa człowieka).
Zorganizujcie ekspozycję „Krzycz i żyj” na terenie szkoły, łącząc wystawę listów i plakatów, dołączając wypowiedź psychologa szkolnego i jego porady. Chętni uczniowie mogą napisać artykuł na temat form protestu społecznego i idei nieposłuszeństwa obywatelskiego.
Bibliografia
- http://pedagogikaspecjalna.tripod.com/notes/suicidal.htm
- H.D. Thoreau H.D., 2006, „Obywatelskie nieposłuszeństwie”, Rebis