
ETAP EDUKACYJNY
podstawowa (klasy VII – VIII), ponadpodstawowa

PRZEDMIOT
wiedza o społeczeństwie, zajęcia pozalekcyjne

CZAS
2 godziny lekcyjne
Metody pracy:
- pokaz filmu Macieja Drygasa „Usłyszcie mój krzyk”,
- mapa mentalna,
- pogadanka,
- praca w grupach,
- metaplan,
- burza mózgów
Słowa kluczowe:
- totalitaryzm,
- zniewolenie,
- wolność,
- konformizm
Cele lekcji:
Po lekcji uczeń:
- potrafi wyjaśnić mechanizmy budowania społeczeństwa totalitarnego oraz wskazać rolę propagandy w PRL-u,
- dostrzega i ocenia różne postawy obywatelskie,
- formułuje argumenty potwierdzające swoje stanowisko.
Przygotowanie do zajęć:
- uczniowie przypominają sobie sytuację Polaków w latach 60-tych,
- uczniowie szukają informacji o „praskiej wiośnie”.
Przebieg zajęć:
Przedstaw uczniom temat lekcji. Zrób krótkie wprowadzenie, w którym przybliżysz im sytuację społeczną panującą w Polsce w latach 60- tych. Skorzystaj z wiadomości opublikowanych w broszurze dołączonej do lekcji 12 „Zapisy pamięci” z „Filmoteki Szkolnej”. Podziel uczniów na 4-osobowe grupy. Zadaniem każdej grupy będzie stworzenie mapy mentalne do hasła „praska wiosna”. Uczniowie krótko prezentują swoją pracę. Uzupełnij i uporządkuj wiadomości na temat wydarzeń w Czechosłowacji w 1968 r. Zadaj uczniom pytanie, jaka mogła być reakcja społeczeństwa polskiego wobec tych wydarzeń? Spisz wypowiedzi uczniów na plakacie. Przedstaw krótko postać Ryszarda Siwca i historię wydarzenia na Stadionie Dziesięciolecia w Warszawie (możesz poprosić o to jednego z uczniów, który jako pracę domową przygotuje informacje na ten temat). Wykorzystaj informacje ze strony www.filmotekaszkolna.pl (Nasze lekcje „Zapisy pamięci”) Przed prezentacją filmu podziel uczniów na 4 grupy. Każda z nich w trakcie projekcji ma zebrać informacje na temat:
a/ Postawa i zachowanie głównego bohatera.
b/ Zachowanie dziennikarzy komentujących uroczystości dożynkowe.
c/ Zachowanie uczestników uroczystości dożynkowych i pracowników szpitala.
d/ Zachowanie władz.
Uczniowie powinni robić notatki w czasie filmu.
Projekcja filmu „Usłyszcie mój krzyk” M. Drygasa Po zapytaj uczniów o ich pierwsze wrażenia, o to, co wzbudziło w nich największe emocje. Każda z grup krótko prezentuje zebrane w czasie projekcji filmu informacje na temat zachowań głównego bohatera i reszty społeczeństwa. Wspólnie niech uczniowie zastanowią się nad postawą Polaków wobec wydarzenia. Zaproponuj im pracę metodą metaplanu:
- Jak było? (Postawa Polaków i władz wobec protestu Siwca.)
- Jak być powinno?
- Dlaczego nie było tak jak być powinno?
Wnioski
Podsumuj wypowiedzi uczniów przybliżając im ciekawy sposób przedstawienia wydarzeń zaprezentowanych w filmie zastosowany przez reżysera - wykorzystanie motyw chocholego tańca. Skorzystaj z wiadomości opublikowanych w broszurze dołączonej do lekcji 12 „Zapisy pamięci”. W ramach ewaluacji lekcji każdy z uczniów stara się dokończyć zdanie: Na dzisiejszych zajęciach zrozumiałam/em, że…