
ETAP EDUKACYJNY
podstawowa (klasy VII – VIII)

PRZEDMIOT
godzina wychowawcza

CZAS
45 minut – w sprawnie pracującej klasie, 90 minut – w klasie pracujące w wolnym tempie
Cele:
Uczeń:
- odczytuje przesłanie filmu
- formułuje pytania na podstawie filmu
- interpretuje tytuł filmu
- formułuje argumenty „za” i „przeciw”
- wskazuje osoby i instytucje mogące pomóc dzieciom i ich rodzinom
- wskazuje sposoby pomocy ludziom w trudnej sytuacji
- ćwiczy umiejętność empatii
- ćwiczy umiejętność udzielania słownego wsparcia
- określa rolę mediów, zwłaszcza filmu dokumentalnego w życiu społecznym.
Metody pracy:
- rozmowa kierowana
- argumenty „za” i „przeciw”
- tunel myśli
- śnieżna kula
Środki dydaktyczne:
- tekst kultury – film „Jestem zły”
- informacje z zakładki „Zagadnienia do dyskusji”
- kartki samoprzylepne
- karton
- pisaki
Przebieg zajęć:
1. Jakie pytania stawia film „Jestem zły” Grzegorza Packa?
Uczniowie pracują w grupach 4-osobowych. Każdy zespół formułuje co najmniej trzy różne pytania. (5 minut)
Oto pytania, jakie mogą się pojawić:
- Jak należy obchodzić się z kamerą i z mikrofonem?
- Jaką rolę mogą pełnić media, np. film w pokazywaniu prawdy o życiu?
- Co czują bohaterowie filmu?
- O czym myślą bohaterowie filmu?
- Jak wygląda codzienne życie bohaterów?
- Na czym polega poczucie wspólnoty w grupie koleżeńskiej?
- Jakimi zasadami kierują się członkowie grupy?
- Jakie są konsekwencje przynależności do grupy nieformalnej?
- Jak funkcjonują subkultury młodzieżowe?
- Jak bohaterowie sami siebie widzą? Jacy są we własnych oczach?
- Jak można dotrzeć do prawdy o człowieku?
- Czy bohaterowie są źli?
- Dlaczego bohaterowie zachowują się tak, jakby byli źli?
- Dlaczego bohaterowie są inni w domu niż na podwórku?
- Dlaczego łatwiej jest przetrwać w grupie pod maską zła?
- Jaka jest granica między dobrem a złem?
- Co jest prawdą o człowieku, a co jest tylko subiektywną opinią innych ludzi o nim?
- Jaki obraz rodziny przedstawia film?
- Kto mógłby pomóc dzieciom i ich rodzinom?
- Jak można by pomóc bohaterom filmu?
Prezentacja pytań przez przedstawicieli grup. (5 minut)
2. Sformułowanie i zapisanie tematu zajęć. (2 minuty)
Wśród pytań zadanych przez uczniów powinno się pojawić pytanie o to, w jaki sposób można pomóc bohaterom z warszawskiej dzielnicy. To pytanie stanie się tematem lekcji.
Jeśli nie postawią go uczniowie, może je zasugerować nauczyciel.
3. Odniesienie się do tytułu filmu. Próba interpretacji. (13 minut)
Pytanie 5. z zakładki „Zagadnienia do dyskusji”: Jak należy interpretować tytuł filmu Grzegorza Packa?
- Dlaczego czasownik w tytule filmu ma formę pierwszej osoby liczby pojedynczej?
- Co to znaczy: być złym?
- Co jest złem według współczesnego młodego człowieka?
- Co jest złem według biblijnego „Dekalogu”?
- Czy bohaterowie filmu są źli?
Argumenty „za” |
Argumenty „przeciw” |
|
|
Pytania dodatkowe:
- Gdzie odbiorca filmu dostrzega dobro?
- Co budzi niepokój odbiorcy filmu?
- Co może się stać, jeśli dzieci przywykną do maski zła, za którą kryją się, wychodząc na podwórko, jeśli nikt nie pomoże im w porę tej maski zdjąć?
4. Stworzenie listy pt. „Grupa wsparcia”. Wskazanie sposobów udzielenia pomocy bohaterom filmu i ich rodzinom. (10 minut)
- Kto mógłby pomóc dzieciom i ich rodzinom?
Uczniowie wskazują następujące osoby i instytucje:
- ośrodek pomocy społecznej
- radni gminy
- miejscowy ksiądz
- szkoła – nauczyciele
- poradnia pedagogiczno – psychologiczna
- policja
- wolontariusze
- media, np. filmowcy
- my sami (jako ich koledzy)
Podział na grupy. Każdy zespół otrzymuje zadanie:
Grupa I Co powinien zrobić ksiądz z miejscowej parafii?
Grupa II Co powinna zrobić szkoła, do której chodzą dzieci i poradnia pedagogiczno – psychologiczna, z którą szkoła współpracuje?
Grupa III Co powinni zrobić radni gminy i pracownicy ośrodka pomocy społecznej?
Grupa IV Co powinna zrobić miejscowa policja?
Grupa V Co mogliby zrobić wolontariusze z instytucji pozarządowej znajdującej się w regionie?
Grupa VI Co mogą zrobić media, np. filmowcy, dziennikarze?
Zespoły proponują konkretne inicjatywy.
Śnieżna kula: Po prezentacji pomysłów uczniowie wskazują najlepsze rozwiązania – naklejają karteczki w kole.
5. Co w tej chwili mógłbym zrobić ja, gdybym był kolegą Grześka / koleżanką Oli z klasy. (5 minut)
Tunel myśli: Chętny uczeń / uczennica wciela się w sytuację wybranej postaci. Pozostali uczniowie ustawiają się w dwóch rzędach, twarzami do siebie. „Bohater filmu” powoli przechodzi między rzędami.
W tym czasie wskazana przez nauczyciela osoba zwraca się do bohatera ( np. do Oli Gibowskiej ) ze słowami wsparcia, np.:
- Podziwiam cię za twoje osiągnięcia sportowe.
- Podoba mi się to, że sama chcesz coś w życiu osiągnąć, bez niczyjej pomocy.
- Twoja mama jest dumna z twoich osiągnięć.
- Chciałabym/chciałbym się z tobą zaprzyjaźnić.
- Masz miły wyraz twarzy i ciepłe spojrzenie.
- Masz konkretne plany na przyszłość.
- Dobrze radzisz sobie w grupie chłopców.
Podsumowanie:
(5 minut)
- Jakie są sposoby pomocy ludziom w trudnej sytuacji?
pomoc materialna wsparcie dobrym słowem okazanie zainteresowania ich problemami cierpliwe wysłuchanie i okazanie zrozumienia zaproponowanie ciekawych zajęć pokazanie im nowych możliwości, perspektyw pomoc w odkryciu ich dobrych cech, umiejętności znalezienie dla nich pracy …
- Jaką rolę może tu spełnić film dokumentalny, taki jak film Grzegorza Packa?
Demaskuje stereotypy i odkrywa prawdę. Zwraca uwagę odbiorców na ważne problemy społeczne. Pobudza do działania, inspiruje inicjatywy społeczne. Budzi poczucie odpowiedzialności i solidarności społecznej.
Bibliografia:
- „Jestem zły”, reż. Grzegorz Pacek, Filmoteka Szkolna. Portrety zbiorowości; Lekcja 17.