
ETAP EDUKACYJNY
ponadpodstawowa

PRZEDMIOT
godzina wychowawcza

CZAS
45 minut
Cele główne:
- ukazanie uczniom różnych przejawów agresji i przemocy oraz wskazanie ich źródeł;
- wskazanie pozytywnych i negatywnych zachowań wobec przemocy i agresji.
- budzenie odpowiedzialności za siebie i innych.
- rozwijanie umiejętności wyboru takich zachowań, które chronią przed agresją i przemocą.
Metody i formy pracy:
- mapa myślowa,
- dyskusja,
- rozmowa kierowana,
- prezentacja filmu,
- metoda kuli śnieżnej,
- drama
Przebieg zajęć:
- Przedstaw uczniom temat i cele lekcji
- Podziel uczniów na grupy. Zadaniem każdej z nich będzie przygotowanie mapy myślowej wokół pojęć: agresja i przemoc domowa. Grupy prezentują swoje plakaty. Nauczyciel wypisuje wszystkie najważniejsze skojarzenia związane ze zjawiskami agresji i przemocy domowej.
- Wprowadzenie do filmu S. Fabickiego „Męska sprawa”. Przygotuj informacje dotyczące sylwetki reżysera, wytłumacz uczniom termin etiuda, wskaż na ograniczenia i charakterystyczne cechy tej formy wypowiedzi artystycznej. Wykorzystaj materiały opublikowane w broszurze opracowanej do lekcji 18. Filmoteki Szkolnej oraz na stronie www.filmotekaszkolna.pl
- Projekcja filmu „Męska sprawa” S. Fabickiego.
- Zbierz ogólne wrażenia po filmie - komentarze uczniów. Zapytaj uczniów, jakie uczucia wzbudził w nich film, jakie sceny wywarły na nich największe wrażenie i dlaczego, jakie jest przesłanie filmu. Na tym etapie nie komentuj wypowiedzi uczniów, pozwól na swobodną rozmowę.
- Podziel uczniów na 6 grup. Zadaniem każdej z grup będzie przygotowanie krótkiej charakterystyki (wygląd, postawa życiowa i zachowanie postaci) jednej z postaci występującej w filmie.
• BRAT BARTKA,
• MATKA BARTKA,
• OPIEKUN SCHRONISKA DLA PSÓW,
• NAUCZYCIEL W-FU,
• DYREKTOR SZKOŁY,
• OJCIEC BARTKA. - Uczniowie prezentują swoje postaci. Wnioski zapisywane są na tablicy. Na zakończenie uzupełniają informacje dotyczące głównego bohatera filmu. Rozmowa kierowana – Jaki jest Bartek? - wskazanie na problemy chłopca spowodowane sytuacją w domu, podkreślenie wpływu agresji ze strony ojca na zachowanie i osobowość chłopca.
- Uczniowie wracają do pracy w grupach. Ich zadaniem będzie zastanowienie się nad tym, jaki wpływ na Bartka mają osoby z jego najbliższego otoczenia. Jak jest, a jak powinno być. Z jakimi rodzajami przemocy spotykamy się w przypadku każdego z bohaterów?
- Podsumowanie pracy na forum klasy: zapisanie różnych form agresji i przemocy /np. słowna, fizyczna, psychiczna, itd./
- [Komentarz: zwróć uwagę uczniów na to, że nie zawsze to przemoc fizyczna jest najbardziej bolesna, równie krzywdzące mogą być przemoc słowna i psychiczna]
- Dyskusja podsumowująca lekcję:
- Dlaczego powstał film o takiej tematyce?
- Czy sytuacja przedstawiona w filmie jest wymyślona, czy rzeczywista?
- Kto powinien zareagować na przemoc i agresję wobec Bartka?
[Komentarz: Na zakończenie lekcji możesz zapisać uczniom na tablicy numery telefonów zaufania dla młodzieży, adresy instytucji, do którym mogą się zgłosić, gdyby spotkali się z agresją w swoim najbliższym otoczeniu].
Praca domowa:
Napisz opowiadanie lub nakręć krótką scenkę, która pokazuje dalsze losy Bartka.