
ETAP EDUKACYJNY
ponadpodstawowa

PRZEDMIOT
godzina wychowawcza, kinoterapia dla młodzieży słabo widzącej i niewidomej

CZAS
90 minut
Cele ogólne:
- Zapoznanie uczniów z filmem „Szczurołap”;
- Wprowadzenie pojęcia: dokument kreacyjny;
- Zaznajomienie z wielowarstwowością dzieła filmowego
Cele szczegółowe:
- uczeń kształci kompetencje komunikacyjne w zakresie odbioru i tworzenia różnych komunikatów ;
- uczeń świadomie i krytycznie odbiera dzieło filmowe, kształci i utrwala umiejętność abstrakcyjnego odbioru dzieła kultury;
- uczeń samodzielnie dokonuje oceny postaw bohaterów filmowych i literackich;
- uczeń potrafi odczytać treści paraboliczne;
- uczeń ma świadomość różnorodności własnych uczuć w sytuacji zagrożenia;
Metody pracy:
- wykład,
- burza mózgów,
- drama,
- praca z tekstem,
- praca w grupach
Środki dydaktyczne:
- film,
- wybór tekstów do pracy w grupach,
- rzutnik multimedialny
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie do zajęć:
• Gdybyś mógł być zwierzęciem, to w które z nich byś się wcielił?- odgrywanie ról;
• A teraz wyobraź sobie, że nie masz wyboru i musisz być szczurem. Co czujesz, jak się będziesz zachowywał, jak będą odbierać cię ludzie? - Projekcja filmu z audiodeskrypcją
• Podział zespołu klasowego na dwie grupy:
I – obserwacja postaw zegarmistrza
II – obserwacja zachowań szczurów - Konfrontacja zebranych informacji:
• Dyskusja, „burza mózgów”
• Analiza i interpretacja sceny otwierającej i zamykającej film - Człowiek w sytuacji zagrożenia – kat i ofiara ( praca z fragmentami tekstów w III grupach)
• I grupa – frag. Dzieci Ireny Sendlerowej
• II grupa – frag. Rozmów z katem
• III grupa – frag. Pianisty - Wymieszanie grup ( III grupy o innym składzie, w każdej członkowie I, II, III grupy z punktu 4.)
• Podzielenie się refleksjami na temat przeczytanych fragmentów - Wysłuchanie przemówienia gen. W. Jaruzelskiego z 13 grudnia 1981 roku – podanie jednego z wielu możliwych kierunków interpretacji filmu
• Wykorzystanie materiałów zawartych w broszurze prof. Mikołaja Jazdona - Co to jest dokument kreacyjny?- uporządkowanie informacji o rodzaju filmu dokumentalnego na podstawie różnych źródeł (patrz bibliografia)
- Praca domowa: Wciel się w jednego z poznanych dziś bohaterów (filmowych lub literackich) i napisz, co czujesz w sytuacji zagrożenia.
Bibliografia:
- Film w edukacji humanistycznej, praca zbiorowa pod red. Ewy Nurczyńskiej-Fidelskiej, PWN, Warszawa 1993;
- Matusiak B., Drama na lekcjach języka polskiego w szkole średniej, Stentor, Warszawa 2001
- Mieszkowska Anna, Dzieci Ireny Sendlerowej, Muza, Warszawa 2009
- Moczarski Kazimierz, Rozmowy z katem, Znak, Kraków 2004;
- Słownik filmu, praca zbiorowa pod red. Rafała Syski, Zielona Sowa, Kraków 2005, str.45;
- Szpilman Władysław, Pianista, Znak, Kraków 2000;