18.12.2020

W KRĘGU TRADYCJI | podsumowanie listopada

W listopadzie wystartowały warsztaty realizowane pod hasłem „Pracownia Filmoteki Szkolnej online”. W 38 zajęciach, które się odbyły uczestniczyło blisko 900 osób z całej Polski! Część z Was realizowała też swoje autorskie projekty. Zobaczcie co działo się w szkołach zgłoszonych do programu, zapoznając się z wybranymi relacjami, które nadesłaliście.

W listopadzie wystartowały warsztaty realizowane pod hasłem „Pracownia Filmoteki Szkolnej online”. Mogliście wybierać spośród 18 tematów, a największym zainteresowaniem w ubiegłym miesiącu cieszyły się zajęcia: „Motywy maturalne vs. Motywy filmowe”, „Podstawy analizy sceny filmowej”, „Alfabet kina” i „Postprodukcja”. W 38 zajęciach, które się odbyły uczestniczyło blisko 900 osób z całej Polski! W listopadzie realizowaliście też swoje autorskie projekty. Zobaczcie co działo się w szkołach zgłoszonych do programu, zapoznając się z wybranymi relacjami, które nadesłaliście.

  • Uczniowie zostali podzieleni na grupy, których zadaniem było udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w zadaniu dotyczącym „Katedry” Tomasza Bagińskiego. Zadanie dla niektórych grup okazało się trudne, zwłaszcza dla uczniów, którzy kończyli gimnazjum. Zadanie było twórcze i pozwoliło przyjrzeć się tradycji w inny sposób. Uczniowie ćwiczyli umiejętność cytowania, argumentacji, analizy różnych tekstów kultury. Po dokonaniu analizy materiałów i przedyskutowaniu swoich stanowisk grupy przedstawiły efekty swojej pracy.

Bogumiła Niedziałek-Jungowska, Zespół Szkół w Wołczynie

  • 13 listopada klasa 2cp w ramach realizowanego programu Filmoteki Szkolnej wzięła udział w warsztatach, które poprowadził filmoznawca p. Radosław Dąbrowski. Uczniowie dowiedzieli się, jak analizować sceny filmowej z uwzględnieniem elementów formy filmowej: rodzaju planów, ruchów i punktów widzenia kamery, dźwięku i muzyki, przestrzeni filmowej. Ponadto poznali rodzaje filmowe i środki filmowego wyrazu takie jak: ujęcie, scena, sekwencja, a wszystko to na podstawie wybranych scen m.in. „Człowieka z marmuru” w reż. Andrzeja Wajdy.

Anna Walaszek, IX Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lublinie

  • Dzieci uczące się w edukacji domowej (nie mylić z edukacją zdalną) w tym miesiącu pochylały się nad trzema filmami. Oglądanie „Pyzy” Lucjana Dembińskiego zaowocowało pięknymi łowickimi wycinankami, podróżami po mapie, domowymi filmami (taniec pierników), a także pracami pisemnymi (słownictwo związane z przyjaźnią i podróżami po angielsku + krótka historia). Niektórzy zrobili też dom z piernika! Po obejrzeniu „Za króla Krakusa” Zenona Wasilewskiego dzieci zapoznawały się z pojęciem legendy, czytały inne legendy, a także pisały/malowały alternatywne historie smoka, rozwiązywały zagadki. Oglądanie „Józka” Jadwigi Kędzierzawskiej zainspirowało do rzeźbienia w drewnie!

  

Beata Krajnik, Monika Moryń, Edukacja Domowa

  • Chociaż w ostatnim czasie prace związane z działalnością w ramach Filmoteki Szkolnej były mniej intensywne, to uczniom udało się wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez Wędrujących Filmoznawców Filmoteki Szkolnej. Kluczowym wydarzeniem w naszej szkole były warsztaty z panią reżyser Anną Pawluczuk i panem Piotrem Pomostowskim. Analiza filmu pod kątem obrazu, dźwięku i struktury narracyjnej okazało się być wcale niełatwe. Reżyser Anna Pawluczuk pokazała jak podczas montażu można budować napięcie, kim są foley artists i zdradziła różne przesądy związane z pracą na planie filmowym. Uczniowie poznali narzędzia pracy montażysty, dostępne darmowe programy do montażu, triki przy postprodukcji i nagrywaniu dźwięku.

Danuta Boczula, Zespół szkolno-Przedszkolny w Ślęzakach

  • W ramach pierwszych zajęć Klubu Filmowego omawialiśmy dzieła Juliana Antonisza. Oprócz „Gospodarstwa” obejrzeliśmy też „Jak działa jamniczek”. Nie będę ukrywać, że Jamniczek zrobił na młodzieży większe wrażenie. Zauważyli, że w obu filmach mamy do czynienia z nietypowym lektorem. Nawiązując do Jamniczka, obejrzeliśmy również „Drżące trąby” w reżyserii Natalii Brożyńskiej. Drugi film, proponowany w ramach projektu, wprowadził nas w zupełnie inny nastrój. „Katedra” Tomka Bagińskiego budzi wiele emocji – zarówno od strony wizualnej, jak i słuchając muzyki, która bardzo umiejętnie wykorzystana, buduje nastrój. Rozmawialiśmy o fabule – opowiadanie Jacka Dukaja, o twórcy filmu – Tomku Bagińskim – i jego karierze, o technologii, w jakiej został stworzony film – 3ds Max. Ten drugi film został zdecydowanie lepiej przyjęty – nie widać po nim upływu czasu, mimo że minęło 18 lat. Podczas zajęć zwiedziliśmy również wirtualnie Sagrada Familia...

Katarzyna Klimczak, Edukacja Domowa

  • Członkowie naszego Szkolnego Koła Filmowego „Zeta Film” 24 listopada wzięli aktywny udział w warsztatach filmowych na temat „Co trzeba słyszeć ? Dźwięk i muzyka w kinie”. Dodatkowo ... Opiekun naszego Koła (ale też Szkolnego Koła Filmowego „AM Movie” działającego w Miechowie-Charsznicy) wziął udział w dwóch wydarzeniach skierowanych do nauczycieli: webinarium Filmoteki Szkolnej „Jak założyć i prowadzić Szkolny Klub Filmowy” oraz 30. Ogólnopolskiej Konferencji Filmoznawczej.

Sławomir Kita, Szkoła Podstawowa im. Haliny Grabowskiej "Zety" w Chlinie, Szkoła Podstawowa im. Antoniego Malatyńskiego w Miechowie-Charsznicy

  • Podczas kolejnego spotkania Szkolnego klubu filmowego online obejrzeliśmy film „Józek” Jadwigi Kędzierzawskiej. 9-letni bohater zrobił na nas niesamowite wrażenie. Talent rzeźbiarski, poetyckie postrzeganie świata, umiłowanie tradycji wydawałoby się, że dziś jest unikatowym zjawiskiem. Okazało się jednak, że i wśród nas są uczniowie, którzy podzielają niecodzienne pasje, np. Bartosz (kl.VI) rzeźbi w wolnych chwilach ze swoim tatą (na zdjęciu rzeźba Bartka Bocian). Pewnie gdyby nie film o Józku nie dowiedzielibyśmy się o tym. Punktem wyjścia naszej rozmowy były refleksje dotyczące filmu, pokazanie rzeźb, które mamy w domach i docenienie pracy rzeźbiarzy. Zajęcia zakończyliśmy zredagowaniem krótkiego biogramu.

  

Katarzyna Czurak, Szkoła Podstawowa w Narewce

  • W czasie lekcji wychowawczej realizowaliśmy zadanie do filmu „Józek” Jadwigi Kędzierzawskiej. Uczniowie najpierw oglądali kadry z filmu, odpowiadali na pytania nauczycielki, a następnie obejrzeli film i tworzyli biogram Józka na teamsowskim czacie.

Agnieszka Paduch, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Alfreda Freyera w Tarnobrzegu

  • W listopadzie mnóstwo aktywności podjęła ze swoimi uczniami pani Krystyna Michałowska z Liceum Ogólnokształcącego im. mjr. Władysława Raginisa w Ełku. Dzięki regularnym, cotygodniowym spotkaniom grupy, uczniom udało się nie tylko wykonać zadania dotyczące filmu „Katedra” Tomka Bagińskiego, ale też wziąć udział w zajęciach poświęconych innym filmom z Filmoteki Szkolnej: „Wszystko może się przytrafić” Marcela Łozińskiego, „Pora umierać” Doroty Kędzierzawskiej i „Męska sprawa” Sławomira Fabkckiego, podczas których tworzyli m.in. memy i plakaty filmowe. Dodatkowo Pani Krystyna znalazła czas na udział w webinarium Filmoteki Szkolnej „Jak założyć i prowadzić Szkolny Klub Filmowy”, 30. Ogólnopolskiej Konferencji Filmoznawczej, oraz webinariach projektu Europeana 2020, również organizowanych przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny. Ta ostatnia aktywność zaowocowała stworzeniem gry filmowej w genial.ly do filmu „Zezowate szczęście”, który obejrzycie w naszym pakiecie. 

Jesteśmy pod wrażeniem Waszych działań i aktywności. Gratulujemy!

Lista szkół zgłoszonych do programu

Zaktualizowaną listę szkół wraz z przyznanymi stemplami znajdziecie TUTAJ. Jeżeli liczba przyznanych stempli różni się od tej przewidywanej, prosimy o kontakt pod adresem filmotekaszkolna@fina.gov.pl

W grudniu motyw przewodni to „Na styku kultur”. Na Waszych padletach zamieściliśmy już kolejne zadania. Aby zdobyć kolejne stemple, należy je wykonać do 31 stycznia 2021. Na relacje z Waszych pozostałych listopadowych działań czekamy do 5 lutego! Zapraszamy do wspólnej zabawy!

  • Relacje można zgłaszać za pośrednictwem formularza, dostępnego TUTAJ.