15.04.2021

NOWE SZATY MITU | Podsumowanie marca

W marcu mogliście uczestniczyć w kolejnych warsztatach Filmoteki Szkolnej, nie zabrakło także webinarium dla nauczycieli czy rozstrzygnięć w konkursie Skrytykuj!, którego laureatem i jednocześnie młodzieżowym jurorem 35. Tarnowskiej Nagrody Filmowe, został Jan Cygan, uczeń III Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Tarnowie. Gratulujemy! Zadania na szkolnych Padletach przygotowaliśmy w oparciu o filmy: „Król Midas” Lucjana Dembińskiego, „Syzyf” Zdzisława Kudły, „Kanał” Andrzeja Wajdy. Wszystkie w duchu hasła „Nowe szaty mitu”. Pomimo pandemii i trwającego zdalnego nauczania, wykazaliście inicjatywę, co zaprocentowało wieloma Waszymi autorskimi realizacjami, o których przeczytacie poniżej.

  • 12 marca mieliśmy przyjemność uczestniczyć w warsztatach psychologiczno-filmoznawczych pod tytułem „Gdy trzeba szukać pomocy...’’. Zostały one poprowadzone przez dr. hab. Tomasza Grzyba, profesora SWPS. Rozmawialiśmy między innymi o terapii oraz związanych z nią mitach. Dyskusja opierała się na obejrzanym przez nas wcześniej filmie dokumentalnym Pawła Łozińskiego „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham’’. Podczas warsztatów mogliśmy podzielić się naszymi emocjami po obejrzeniu filmu. Dowiedzieliśmy się o tym, jak ważne są rozmowy w relacjach międzyludzkich i że największym wsparciem dla kogoś jest po prostu bycie przy nim. Spotkanie pozwoliło nam na poznanie faktów dotyczących pracy terapeuty. Poszerzyliśmy naszą wiedzę w dziedzinie psychologii, dowiedzieliśmy się, że istnieją różne rodzaje terapii psychologicznej, na przykład terapia poznawczo-behawioralna.


Iwona Baldy, I LO w Kluczborku

  • W dniu 29 marca 2021 klasa 2 FG - technik eksploatacji portów i terminali uczestniczyła w warsztatach filmowych prowadzonych przez Wędrującego Filmoznawcę.

    Plan spotkania

    Na odkrycie możliwości filmowania i projekcji złożyły się lata eksperymentów podejmowanych w różnych częściach świata. Przez kolejne wieki próbowano udoskonalać kolejne aparaty służące do wytwarzania i oglądania ruchomych obrazów.  Louis Le Prince w 1886 skonstruował i opatentował w USA 16-obiektywową kamerę, w 1888 wykonał prototypy i opatentował jednoobiektywowej kamery i projektora, na kilka lat przed wynalezieniem kinetoskopu Edisona. Krótka scena zatytułowana Roundhay Garden Scene, a sfilmowana przez Le Prince’a w roku 1888 na papierze fotograficznym Eastmana przy użyciu kamery własnej produkcji jest uważana za najstarszy znany zapis filmowy, poprzedzający twórczość braci Lumière. Pierwszą ręczną kamerę filmową skonstruował w 1908 roku polski wynalazca oraz konstruktor Kazimierz Prószyński. Thomas Alva Edison w latach 80. XIX wieku zdecydowała się rozwinąć jeden ze swoich najpopularniejszych patentów- skonstruowany w 1877r. fotograf. W 1891 Edison skonstruował kinematograf- urządzenie służące rejestracji oraz kinetoskop- służący do oglądania ruchomych obrazów. Pierwsza publiczna i płatna projekcja filmów braci Auguste’a i Loius Lumiere odbyła się 28 grudnia 1895 roku w Salonie Indyjskim w podziemiach kawiarni Grand Cafe w Paryżu, przy Bulwarze Kapucynek. Pierwsza projekcja kinematografu braci Lumiere na ziemiach polskich odbyła się 14 listopada 1896 roku w Krakowie.

Justyna Świeca, Zespół Szkół nr 2 w Stalowej Woli

  • Tematem przewodnim marca były nowe szaty mitu. Mity to nie tylko opowieści, które powstały dawno temu, w jakiś prehistorycznych czasach – ale to również „opowieści”, które powstają cały czas. Mitologizacja to przekształcanie czegoś w mit, czyli nadawanie mu charakteru sakralnego, przenoszenie ze sfery profanum w sacrum – i takim miejscem bez wątpienia jest katedra. Lekcję z filmem T.Bagińskiego „Katedra” rozpoczęliśmy od odpowiedzi na pytania, w jaki sposób katedra gotycka odzwierciedla średniowieczną wizję świata i człowieka?. Uczniowie w trakcie oglądania filmu mieli zwrócić uwagę m.in. na: Jak jest przedstawiona przestrzeń obiektu? Jak jest prowadzona kamera? Jakie to ma znaczenie dla przesłania sceny? Jaką atmosferę buduje film? Jak jest przedstawiony bohater? Co znaczy moment rozsypania się w proch i wrośnięcia w strukturę katedry? Wniosek końcowy lekcji - Katedra jest metaforą świata, którego integralną częścią jest człowiek, wrasta w nią, staje się jej częścią, „cegłą”.

Anna Walaszek, IX LO w Lublinie

  • Bardzo intrygujący okazał się dla nas tytuł filmu Zbigniewa Rybczyńskiego. Mamy na myśli film  pt. "Oj, nie mogę się zatrzymać". Byliśmy przekonani, że znajdziemy w nim całkiem co innego. Początek dosyć przyjemny, spokój, lekki szum drzew, wokół natura. Podobnie, przyjemnie i spokojnie, żyło się nam przed pandemią. I nagle pojawia się coś, co kroczy naprzód z coraz większą prędkością i siłą, niszcząc to, co spotyka na swojej drodze. Koronawirus, jak małe dziecko, wszedł w nasze życie małymi kroczkami, powoli, potem nabrał tempa a teraz rozpędzony biegnie. Prze naprzód, atakując, niszcząc ludzi, gospodarkę, ... - w pośredni lub bezpośredni sposób -, życie ludzi zamieniając w nieustanne pasmo niepokojów i udręk. Skonstruowaliśmy, z pomocą kart emocji, najkrótszy - pod względem emocjonalnym - przebieg filmu oraz dla porównania pandemii. Efekt tego ćwiczenia potwierdził jedynie, jak wiele wspólnego ze sobą mają: sytuacja filmowa z obecną rzeczywistością.

Krystyna Michałowska, LO im. mjr. Władysława Raginisa w Ełku

 

  • Za oknem wiosna i szalejący koronawirus. A nam się zbiera na wspomnienia. Sięgamy przy okazji po film "Szkoła podstawowa" z 1971 r. w reż. Tomasza Zygadły. Z zadrością spoglądamy na kolejne kadry filmu myśląc sobie: Ci, to przynajmniej nie doświadczyli tego, co my. Co prawda czasy nie do pozazdroszczenia ale przez cały okres swojej edukacji mogli chodzić do szkoły. Na dodatek występowali przeciwko rówieśnikom kierując się zdaniem innych. Chociaż, chociaż, ..., jako dziecko często się po kimś powtarzało, nie to, co teraz. Od naiwniaka do pewniaka. W głowie zielono się miało i na kolonie lub do dziadków podczas wakacji jechało. Pierwsze zauroczenia, pierwsze miłości się miało. Wspomnienie jedynie pozostało.

Krystyna Michałowska, LO im. mjr. Władysława Raginisa w Ełku



Zachęcamy także do zapoznania się z zapisem webinarium, przeprowadzonego 4 marca.

Lista szkół zgłoszonych do programu

Zaktualizowaną listę szkół wraz z przyznanymi stemplami znajdziecie TUTAJ. Jeżeli liczba przyznanych stempli różni się od tej przewidywanej, prosimy o kontakt pod adresem filmotekaszkolna@fina.gov.pl

W bieżącym miesiącu motyw przewodni to „MALI BOHATEROWIE”. Na Waszych padletach znajdziecie już kolejne zadania. Aby zdobyć kolejne stemple, należy je wykonać do 7 maja. Zapraszamy do wspólnej zabawy! Podsumowania kwietnia spodziewajcie się 17 maja.

  • Relacje można zgłaszać za pośrednictwem formularza, dostępnego TUTAJ.