15.02.2021

NA STYKU KULTUR | Podsumowanie grudnia


W grudniu kontynuowaliśmy wirtualne warsztaty Pracownia Filmoteki Szkolnej online, nie zabrakło także działań edukacyjnych powiązanych z 45. Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni!, kolejnych zadań do wykonania na szkolnych Padletach oraz Waszych licznych oddolnych, autorskich działań! Zobaczcie co działo się w szkołach zgłoszonych do programu, zapoznając się z wybranymi relacjami, które nadesłaliście.

  • 22 grudnia udało nam się przeprowadzić lekcję w klasie I LO „Czy naprawdę chodzi o to, by wszystko zmieniało się w złoto? Animacja Lucjana Dembińskiego pt. „Król Midas” (1963) na podstawie materiałów Filmoteki Szkolnej – lekcja nr 61 „Nie wszystko złoto, co się świeci”. Lekcja była podsumowaniem zajęć związanych z reinterpretacją mitów greckich, z ich uniwersalnym przesłaniem. Próbą odpowiedzi na pytanie, czy podczas przygotowań do świat, ale też na co dzień, mit o królu Midasie może nas czegoś nauczyć, być wskazówką? Uczniowie również analizowali warstwę plastyczna filmu – czy filmy animowane są tylko dla dzieci? Wprowadzeniem do lekcji była chmura wyrazowa w Menti.

Anna Walaszek, IX LO w Lublinie

  • Licealiści mają za sobą warsztaty „Festiwalowa Gra Filmowa” (klasy IIA4 i IIC4) oraz „Chodźmy w Tango. Awangardowy montaż znaczeń” (kl. IIIA), a także zajęcia związane z filmem „Ostatni etap”, opartym na wspomnieniach Wandy Jakubowskiej, więźniarki niemieckiego obozu Auschwitz-Birkenau (kl. IID3). Dokument opowiada o bohaterstwie więźniów z izby chorych, tworzących ruch oporu. Po seansie uczniowie spotkali się online z Moniką Talarczyk, autorką książki pt. „Wanda Jakubowska. Od nowa” oraz Anną Sienkiewicz-Rogowską, zastępcą dyrektora Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Warsztaty były jednocześnie wprowadzeniem do styczniowych obchodów Międzynarodowego Dnia Holokaustu, do których przygotowuje się również świdnicka placówka.



    Oglądaliśmy też krótkometrażowy film pt. „89 mm od Europy” i wykonywaliśmy polecenia z nim związane, które pozwoliły nam sprawdzić, czy zrozumieliśmy jego przesłanie. Tytułowe milimetry to różnica w rozstawie torów kolejowych pomiędzy Polską i Europą Zachodnią a krajami ZSRR – opowiada Bartek Musiejuk z kl. IID3. – Inne zadania padletowe to, na przykład, analiza animowanego „Pana Tadeusza” w reżyserii Juliana Antoniusza. Dzięki zajęciom poznaliśmy też słynną „Katedrę” Tomka Bagińskiego, opartą na opowiadaniu Jacka Dukaja. Projekt „Filmoteka szkolna” jest niezwykle bogaty i interesujący, umożliwia oderwanie się od codzienności w tych trudnych czasach. Poszerza również naszą wiedzę i horyzonty myślowe. Jedna z uczennic kl. IIC4, Alicja Nizioł, wzięła udział w pobocznym projekcie – Studiu Filmoteki Szkolnej, który dał jej okazję do spróbowania sił w dziennikarstwie.



    Uczestnicy przeprowadzali wywiady z aktorami, reżyserami oraz innymi osobami odpowiedzialnymi za organizację Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, a także za powstanie nominowanych do niego filmów. Ja rozmawiałam z Bartkiem Cierlicą, autorem zdjęć do filmu „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”. Opowiedział mi o swojej pracy i udzielił kilku rad dla przyszłych operatorów filmowych – mówi licealistka.

Katarzyna Madrachowska, II LO im. K.K.Baczynskiego w Świdniku

  • Szkolny klub filmowy w Narewce skupia uczniów kl. VI. Zorganizowaliśmy również pokaz filmowy online dla młodszych klas (IV a i IV b). Pokaz zainspirowany był jednym z tematów Filmoteki Szkolnej Z perspektywy małych odkrywców. Podczas spotkania obejrzeliśmy dwa filmy Jadwigi Kędzierzawskiej Psotny kotek oraz Sombrero. Mieszkając na obrzeżach Puszczy Białowieskiej mamy to szczęście, że możemy z bliska obserwować i doświadczać przyrody. Uczniowie wykazują się zainteresowaniem przyrodą, z chęcią opowiadają o tym, co obserwują za swoim oknem, płotem. Tak się też stało tym razem. Psotny kotek i Sombrero spowodował, że dzieci chętnie podzieliły się swoimi opowieści o doświadczaniu przyrody, m.in. spacerujących żubrach, jeleniach, jeżach, a nawet wilkach. Opowieściom nie było końca. Na zakończenie zmierzyliśmy się ze stworzeniem komiksu na podstawie wybranego filmu.

Katarzyna Czurak, Szkoła Podstawowa w Narewce

Lista szkół zgłoszonych do programu

Zaktualizowaną listę szkół wraz z przyznanymi stemplami znajdziecie TUTAJ. Jeżeli liczba przyznanych stempli różni się od tej przewidywanej, prosimy o kontakt pod adresem filmotekaszkolna@fina.gov.pl

W bieżącym miesiącu motyw przewodni to „POTĘGA MIŁOŚCI”, na Waszych padletach zamieściliśmy już kolejne zadania. Aby zdobyć kolejne stemple, należy je wykonać do 1 marca. Na relacje z Waszych pozostałych listopadowych działań czekamy do 5 marca! Zapraszamy do wspólnej zabawy! Podsumowania stycznia oraz lutego spodziewajcie się 15 marca.