Wędrujący Filmoznawcy Filmoteki Szkolnej


Lokalni liderzy (12)

Anna Pokłosiewicz

Zainteresowania filmowe

Najbardziej lubię filmy o codzienności, o sprawach z pozoru banalnych, takie jak „American Honey” Andrei Arnold, „Ostatnia rodzina” Jana P. Matuszyńskiego, mini serial „Olive Kitteridge”. Poza tym uwielbiam kino dokumentalne, kino nieme oraz filmy z wielką historią w tle.

Doświadczenia zawodowe

Od lat zajmuję się edukacją filmową. Początkowo jako koordynatorka projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!”, następnie jako mentorka w kursach internetowym dla młodzieży w ramach Filmoteki Szkolnej oraz Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej. W latach 2013-2016 prowadziłam autorskie zajęcia o sztuce filmowej w jednym z warszawskich liceów, a od 2016 jestem Wędrującą Filmoznawczynią Filmoteki Szkolnej.

Robię to, ponieważ:

Zajmuję się edukacją filmową, ponieważ uważam, że film jest medium, za pośrednictwem którego możemy poruszać istotne tematy, znaleźć wspólny język z młodzieżą oraz nauczyć ją uważnie patrzeć na świat. Jednocześnie film w szkole często jest traktowany jako coś gorszego, mniej ambitnego. Podczas zajęć staram się pokazać, że filmy – nie tylko te z najwyższej półki, mogą nam dużo powiedzieć o świecie i nauczyć lepiej się po nim poruszać.

Dorota Wasiucionek

Zainteresowania filmowe

Interesuje mnie kino gatunkowe (zwłaszcza kino grozy); Kino Nowej Przygody; feminizm; scenariopisarstwo; intertekstualność w filmie.

Doświadczenia zawodowe

Jako Wędrujący Filmoznawca prowadzę warsztaty i wykłady dla uczniów oraz nauczycieli odnośnie zagadnień związanych z teorią filmu. Przygotowuję młodzież do Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej; prowadzę warsztaty scenariopisarskie, ćwiczenia praktyczne z analizy filmu i  zajęcia dotyczące kontekstów literackich na przykładzie filmów „Wszystko gra” oraz „Zbrodnie i wykroczenia” Woody'ego Allena; oraz kontekstów kulturowych w „Do szpiku kości” Debry Granik.

Robię to, ponieważ:

Kocham kino i chcę zarażać swoją pasją.

Iwo Sulka

Zainteresowania filmowe

Interesuję się amerykańskim i europejskim kinem autorskim, a także historią stylu i techniki filmowej.

Doświadczenia zawodowe/Zajmuję się

W trakcie studiów doktoranckich prowadziłem ćwiczenia z kierunków filmu współczesnego oraz historii kina polskiego i filmu nowofalowego. W krakowskim kinie Agrafka wygłaszałem prelekcje podczas przeglądów i w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego. W latach 2010-2012 współpracowałem z portalem E-splot. Brałem również udział w selekcji filmów na festiwalu Etiuda&Anima (2011-2012).

Robię to, ponieważ:

Dzielenie się moją pasją do kina z innymi jest niezwykle satysfakcjonujące, zwłaszcza, jeśli uda mi się rozbudzić w odbiorcach chęć poszukiwania własnych zainteresowań. Edukacja filmowa dla młodzieży jest ku temu doskonałą okazją, daje bowiem szansę na pogłębienie wśród uczennic i uczniów historycznej oraz teoretycznej wiedzy o kinie, które są według mnie niezbędne do odpowiedniej charakteryzacji dzieł kultury audiowizualnej.

Justyna Budzik

Zainteresowania filmowe

Interesuje mnie współczesne kino polskie w odniesieniu do nauczania kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, klasyczne kino animowane, trailery i plakaty jako parateksty kina, fotografia dawna i współczesna, etyka i kino.

Doświadczenia zawodowe

Uczę o kinie i fotografii: studentów, uczniów, dorosłych; uczę też języka polskiego jako obcego. Moje główne miejsce pracy to Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ale współpracuję też z licznymi instytucjami kulturalnymi i edukacyjnymi. Współtworzę Fundację dla Filmu i Fotografii w Katowicach.

Robię to, ponieważ:

To moja pasja i działanie, które wydaje mi się potrzebne, sprawia radość odbiorcom i satysfakcję mnie samej.

Karol Jachymek

Zainteresowania filmowe

Interesuję się zwłaszcza historią kina polskiego (w szczególności polskim kinem popularnym i kinem PRL-u). Ponadto zajmuję się problematyką manipulacji i wpływu mediów na sposób postrzegania świata, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej.

Doświadczenia zawodowe

Z wykształcenia jestem kulturoznawcą i filmoznawcą. W 2011 roku związałem się z Instytutem Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie (w której to uczelni obroniłem również swoją rozprawę doktorską). W ramach działalności edukacyjnej i współpracy z różnymi instytucjami prowadzę warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych.

Robię to, ponieważ:

Robię to, bo współpraca z młodzieżą jest najbardziej satysfakcjonującym i energetycznym zajęciem pod słońcem! Kieruje mną również głębokie przekonanie, że nauka umiejętności krytycznego rozumienia różnego typu przekazów audiowizualnych oraz tego, w jaki sposób owe przekazy na nas oddziałują, niesie z sobą ogromny sens, zwłaszcza w rzeczywistości kompletnego zanurzenia w mediach i nieustającego przepływu informacji.

Konrad Pronobis

Zainteresowania filmowe

W kinie szukam przeżyć unikatowych, takich które mnie emocjonalnie poruszą i estetycznie oczarują. Ulubieni reżyserzy to Martin Scorsese, Paul Thomas Anderson, Federico Fellini. W kinie polskim najwyżej cenię twórczość Piotra Szulkina.

Doświadczenia zawodowe

  • Filmoteka Narodowa – Wędrujący Filmoznawca Filmoteki Szkolnej.
  • Filmoteka Śląska – opracowywanie katalogu on-line zbiorów filmów na taśmie 35 mm.                               
  • Agencja filmowa VCANAL  – prowadzenie warsztatów filmowych dotyczących kierunków filmu współczesnego oraz zajęć z podstaw scenariopisarstwa.
  • Pałac Kultury Zagłębia – autorski cykl wykładów w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

Robię to, ponieważ:

Edukacja filmowa to moja największa pasja zawodowa. Prowadzenie zajęć filmowych w szkole to dla mnie szansa na fascynujące spotkania, partnerską wymianę myśli i stworzenie przestrzeni do refleksyjnego i krytycznego odbioru kina. W pracy z nauczycielami i uczniami najbardziej lubię: zaangażowanie uczestników w warsztaty, kontakt z kreatywnymi słuchaczami, pasjonujące dyskusje o kinie i życiu.

Marta Matuszak

Zainteresowania filmowe

Kino fabularne i dokumentalne dotyczące tematyki Zagłady Żydów i II wojny światowej, dramaty sądowe, współczesne kino festiwalowe i klasyka kina lat 60-tych i 70-tych, niezależne kino amerykańskie i współczesne seriale fabularne

Doświadczenia zawodowe

Jestem absolwentką Filmoznawstwa UJ oraz Reżyserii i Montażu Akademii Filmu i TV. Jako edukator filmowy pracuję z dziećmi i młodzieżą w szkołach i na letnich obozach filmowych. Zawodowo zajmuję się też scenariopisarstwem. Jestem laureatką nagrody Script Pro oraz stypendystką PISF i Szkoły Wajdy. Doświadczenie filmowe zdobywałam między innymi jako asystent producenta przy takich filmach jak „Ja Wam pokażę!”, „Carte Blanche”, „Granatowy zeszyt”.

Robię to, ponieważ:

Lubię i potrafię twórczo pracować z młodymi ludźmi, a pracę zawsze łączę z pasją. Dzięki doświadczeniu i umiejętnościom praktycznym potrafię wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin filmowych i przekazywać ją innym. O młode osoby, z którymi pracuję, dbam, umiem je skutecznie motywować, zawsze kierując się otwartością, empatią, wyrozumiałością. W pracy edukatora inspiruje mnie nieograniczona wyobraźnia dzieci i ciekawość świata młodych ludzi.

Adam Domalewski

Zainteresowania filmowe

Interesują mnie filmowe pogranicza: geograficzne, kulturowe i gatunkowe. Młodzi bohaterowie w filmach niekoniecznie dla młodego widza. Kino zmagań egzystencjalnych (filmowy modernizm i neomodernizm). A przede wszystkim – dobrze opowiedziane historie.

Doświadczenia zawodowe

Przygotowuję rozprawę doktorską w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, prowadzę warsztaty teatralne i filmowe dla grup studenckich i młodzieżowych oraz zajmuję się edukacją filmową, m.in. w programie Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej oraz jako Wędrujący Filmoznawca Filmoteki Szkolnej.

Robię to, ponieważ:

Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan będzie musiał spróbować dowiedzieć się sam – a nie zawsze zdąży lub zechce. Dzięki programowi edukacji filmowej chcę dać młodzieży szansę dostrzec w kinie znacznie więcej niż tylko rozrywkę, niezależnie od tego, czy będzie to wyraz czyichś głębokich indywidualnych pragnień, obraz minionego świata czy odbicie problemów naszej współczesności. Często są to rzeczy fascynujące i nimi właśnie chcę się dzielić.

Dobromiła Deluga

Zainteresowania filmowe

Interesuje mnie kino polskie, polska animacja, kino dla dzieci, edukacja filmowa, zagadnienia związane z korespondencją sztuk, filmowymi środkami wyrazu, popkulturą, superbohaterami i Agentem 007 oraz twórczość Jima Jarmuscha.

Doświadczenia zawodowe

Z zawodu jestem animatorką kultury i filmoznawcą, „na co dzień” koordynuję pracę sali teatralno-kinowej. Prowadziłam cykle filmowe dla dzieci i dorosłych, często poprzedzone prelekcją lub „lekcją o kinie”. Napisałam prace o: „Możliwościach włączania filmu współczesnego w szkolne programy edukacji” (Uniwersytet Jagielloński) oraz o stosunku młodzieży do wartości zawartych w filmie Krzysztofa Kieślowskiego „Krótki film o miłości” (Uniwersytet Śląski).

Robię to, ponieważ:

Zawsze chciałam to robić, uwielbiam pracę z ludźmi i marzę, by szkoła była przyjaznym miejscem, które inspiruje przyszłe pokolenia. Kocham kino i wierzę w jego możliwości łączenia ludzi.

Natalia Gruenpeter

Zainteresowania filmowe

Interesuje mnie kino nieme, kino amerykańskie, związki filmu z fotografią.

Doświadczenia zawodowe

Jestem autorką pracy doktorskiej poświęconej związkom kina i fotografii, prowadzę zajęcia na Uniwersytecie Śląskim, redaguję dział filmowy dwutygodnika "artPapier".

Robię to, ponieważ:

Lubię dzielić się wiedzą, odkrywać nowe punkty widzenia i rozmawiać o kinie; zajęcia z uczniami odświeżają spojrzenie i wyzwalają kreatywność; zawsze ciekawi mnie to, jakie filmy oglądają nastoletni widzowie i co o nich myślą.

Gosia Sandecka

Zainteresowania filmowe

Interesuje mnie kino polskie, brytyjski realizm społeczny, amerykańskie high-school movies, kino azjatyckie. Kocham Andrzeja Wajdę.

Doświadczenia zawodowe

Czas dzielę między moje dwie fascynacje – kino i TV. Na co dzień kupuję zagraniczne programy telewizyjne, po godzinach rozwijam projekty fabularne.

Robię to, ponieważ:

Lubię uczyć. Ucząc innych sama uczę się wielu rzeczy, nie tylko o filmie. W czasach kultury obrazkowej, łatwości manipulacji i niekończących się bodźców, edukacja filmowa i medialna jest bardzo, bardzo ważna.

Maciej Dowgiel

Zainteresowania filmowe

Dobry film powinien być przewodnikiem po życiu oraz dziełem prowokującym do myślenia i buntu. Dlatego interesuje mnie przede wszystkim kino popularne, gdyż do jego odbioru każdy widz może zaangażować proste emocje i własne zasoby intelektualne.

Doświadczenia zawodowe

Jestem doktorem filmoznawstwa, edukatorem filmowym, trenerem edukacji medialnej, autorem kilkudziesięciu opracowań i scenariuszy edukacyjno-filmowych. Wykorzystując różne metody pracy z ludźmi, zajmuję się prowadzeniem szkoleń, warsztatów i wykładów dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Staram się, aby moje zajęcia były otwarte na interpretacyjne pomysły uczestników oraz, zgodnie z potrzebami, angażowały emocjonalnie lub prowokowały do przemyśleń.

Robię to, ponieważ:

Film to sposób na życie: tłumacz codzienności, zdrowy antydepresant, cierpliwy nauczyciel, pocieszyciel i towarzysz (bez względu na nastrój), czasami psycholog pozwalający odkrywać siebie. To narzędzie samorozwoju, otwierające umysł na nowe interpretacje, alternatywne spojrzenia i zdystansowane obserwacje. Staram się przybliżyć sposoby odbioru filmu, pokazać do czego może się w życiu przydać. Cieszy mnie, gdy ktoś korzysta z tych prostych lekcji.