X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< marzec 2017 >>
0102034
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
5
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
06070809101112
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
131415161718
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
19
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
20212223242526
2728293031

opis

TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ

Główni bohaterowie filmu to para młodych ludzi: Magda i Andrzej. Oboje nie dostali się na studia - Magda zdawała na Akademię Medyczną, Andrzej to niedoszły student Politechniki. Dziewczyna, by zdobyć brakujące punkty i za rok dostać się na studia, rozpoczyna pracę w szpitalu jako salowa. Chłopak przyjeżdża do Warszawy z Trójmiasta, aby rozpocząć wspólne życie z Magdą, ale obojgu brakuje pieniędzy na wynajęcie wspólnego mieszkania. Dziewczyna mieszka u ojca, Andrzej zatrzymuje się u swojego znajomego. Chłopak szukając pracy, poznaje zblazowaną i znudzoną życiem żonę szefa warsztatu samochodowego. Decyduje się na romans, pozwalający na łatwy zarobek. Nieświadoma niczego Magda, cieszy się z „zarobionych” przez Andrzeja pieniędzy. Pewnego dnia przyłapuje go w łóżku z nieznajomą kobietą; szukając zemsty na Andrzeju umawia się z chirurgiem, poznanym w szpitalu, w którym pracuje, nie potrafi jednak zdradzić Andrzeja. Chłopak wraca do Magdy, która mu wybacza. Andrzej wrócił tylko po pieniądze, które wyjmuje w tajemnicy przed Magdą, ale dziewczyna z ukrycia obserwuje całe zajście. Postanawia więcej nie spotykać się z Andrzejem. Historii miłości Magdy i Andrzeja towarzyszy równolegle metaforyczna opowieść o przyjaźni stróża i psa-przybłędy.

 

ROK PRODUKCJI

1972

PRODUKCJA

Zespół Filmowy "Iluzjon"

REŻYSERIA

Janusz Morgenstern

SCENARIUSZ

Janusz Głowacki

ZDJĘCIA

Zygmunt Samosiuk

MONTAŻ

Barbara Kosidowska

MUZYKA

Bohdan Mazurek

OBSADA

Jadwiga Jankowska-Cieślak (Magda),

Andrzej Malec (Andrzej),

Władysław Kowalski (lekarz),

Barbara Wrzesińska (kochanka Andrzeja),

Alicja Jachiewicz (Dzidzia),

Jan Englert (właściciel warsztatu samochodowego),

Janusz Bylczyński (ojciec Magdy),

Tomasz Lengren (Staszek),

Jan Himilsbach (stróż)

 i inni

CZAS TRWANIA

93 min

 

JANUSZ MORGENSTERN

Reżyser, scenarzysta i producent filmowy; urodzony w 1922 roku w Mikulińcach koło Tarnopola. W 1954 roku ukończył PWSF w Łodzi. Początkowo pracował jako asystent reżysera u W. Jakubowskiej, A. Wajdy, J. Kawalerowicza. Zadebiutował w 1960 roku filmem Do widzenia, do jutra ze Zbigniewem Cybulskim w jednej z głównych ról. Następnie nakręcił komedie: Jutro premiera (1961) i Dwa żebra Adama (1963). Uważany za kontynuatora polskiej szkoły filmowej, poruszał tematykę wojenną m.in. w filmach Życie raz jeszcze (1964) i Potem nastąpi cisza (1965). Losy pokolenia wojennego sportretował także w miniserialu Kolumbowie (1970) wg powieści Romana Bratnego. Okupacyjne losy społeczeństwa polskiego ukazał również w serialu Polskie drogi (1977). Nie stronił od lżejszych gatunków telewizyjnych m.in. reżyserując popularny serial Stawka większa niż życie (1965-68). O konfrontacji marzeń i rzeczywistości opowiadają filmy Jowita (1967) oraz Trzeba zabić tę miłość (1972). Po latach powrócił do reżyserii realizując telewizyjny film Żółty szalik (2000) z wybitną rolą Janusza Gajosa. Wybrana filmografia reżyserska: Do widzenia, do jutra (1960), Jutro premiera (1961), Dwa żebra Adama (1963), Życie raz jeszcze (1964), Potem nastąpi cisza (1965), Stawka większa niż życie (1965-68, serial tv, część odcinków), Jowita (1967), Trzeba zabić tę miłość (1972), Polskie drogi (1977, serial tv), Godzina „W” (1979, f. tv), Mniejsze niebo (1980), Żółty szalik (2000, f. tv), Mniejsze zło (2009).

twórcy

Trzeba zabić tę miłość
sceny do analizy opis / twórcy galeria
nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry