X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< marzec 2017 >>
0102034
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
5
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
06070809101112
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
131415161718
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
19
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
20212223242526
2728293031

opis

ŚMIERĆ PREZYDENTA

Film bliski konwencji paradokumentu, na wzór kroniki rekonstruuje autentyczne wydarzenia prowadzące do zamachu na pierwszego prezydenta II Rzeczypospolitej, Gabriela Narutowicza.

Po długoletnim pobycie w Szwajcarii Gabriel Narutowicz – polski profesor inżynier o międzynarodowej sławie – wraca do ojczyzny. Wkrótce zaczyna piastować ministerialne stanowisko w rządzie. Początek grudnia 1922 roku. Trwają pełne napięcia zakulisowe dyskusje i spory pomiędzy stronnictwami politycznymi forsującymi własnych kandydatów w wyborach na urząd głowy państwa. Kolejne tury głosowania nie przynoszą rozstrzygnięcia. Ostatecznie, głosami lewicy, centrum i mniejszości narodowych niespodziewanie wygrywa Narutowicz, który wcześniej nie był przekonany do kandydowania. Wynik wyborów wywołuje oburzenie prawicy, która wystąpieniami swoich liderów inspiruje uliczne manifestacje w celu niedopuszczenia do zaprzysiężenia elekta. Dochodzi do aktów terroru. Narutowicz postanawia bronić majestatu konstytucyjnego prawa i pomimo znieważających gestów ze strony tłumu, dociera do Sejmu na uroczystość zaprzysiężenia, a następnie przejmuje władzę z rąk Naczelnika Państwa, Józefa Piłsudskiego. Ulica staje się areną starcia bojówek nacjonalistów z uczestnikami pokojowego pochodu robotników. Jest wielu rannych i jedna ofiara śmiertelna. Posłowie pragną wyjaśnić w Sejmie okoliczności ulicznych zajść. Narutowicz tworzy wizję przyszłego rządu, podejmuje pierwsze decyzje jako prezydent. 16 grudnia, zaledwie tydzień po wyborze na urząd, zostaje zamordowany podczas otwarcia wystawy w „Zachęcie”. Zabójcą jest fanatyk-nacjonalista, Eligiusz Niewiadomski, którego portret psychologiczny budują uzupełniające właściwą akcję filmu sceny przemówienia w sądzie podczas późniejszego procesu.

 

ROK PRODUKCJI

1977

PRODUKCJA

Zespół Filmowy „KADR”

REŻYSERIA

Jerzy Kawalerowicz

SCENARIUSZ

Bolesław Michałek, Jerzy Kawalerowicz

ZDJĘCIA

Witold Sobociński, Jerzy Łukaszewicz

MONTAŻ

Wiesława Otocka

MUZYKA

Adam Walaciński

OBSADA

Zdzisław Mrożewski (Gabriel Narutowicz), Marek Walczewski (Eligiusz Niewiadomski), Tomasz Zaliwski (Maciej Rataj), Edmund Fetting (Józef Haller), Jerzy Sagan (Wincenty Witos), Henryk Bista (ks. Marceli Nowakowski), Jerzy Duszyński (Józef Piłsudski),

CZAS TRWANIA

137 min

 

JERZY KAWALEROWICZ (1922 – 2007)

Reżyser i scenarzysta filmowy. Studiował malarstwo i historię sztuki na ASP w Krakowie, ukończył tamże Instytut Filmowy. Od 1956 roku kierował Zespołem Filmowym „Kadr”, w którym zrealizowano najważniejsze filmy Szkoły Polskiej.

Filmy Kawalerowicza reprezentują różne gatunki, pozostając autorską wizją reżysera. Znamienną cechą jego twórczości jest wyrafinowanie strony formalnej dzieł, zwłaszcza obrazu. W swoich najlepszych filmach reżyser znalazł optymalne środki wyrazowe do przenikliwego przedstawienia problematyki historycznej i psychologicznej. Biegłość warsztatowa Kawalerowicza potwierdziła się zarówno w kameralnych dramatach, jak i wielkich widowiskach z epoki. Wielokrotnie adaptował teksty literackie, przy pomocy języka kina wydobywając z nich treści uniwersalne i humanistyczne.

Był laureatem licznych prestiżowych nagród i wyróżnień, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.

Filmografia: Gromada (1952), Celuloza (1954), Pod gwiazdą frygijską (1954), Cień (1956), Prawdziwy koniec wielkiej wojny (1957), Pociąg (1959, wyróżnienie na festiwalu w Wenecji), Matka Joanna od Aniołów (1961, „Srebrna Palma” w Cannes), Faraon (1966, nominacja do Oscara), Gra (1969), Maddalena (1970), Śmierć prezydenta (1977, „Srebrny Niedźwiedź” w Berlinie, Nagroda Specjalna Jury w Gdańsku), Spotkanie na Atlantyku (1980), Austeria (1983, „Złote Lwy” w Gdańsku), Jeniec Europy (1986), Dzieci Bronsteina (1991), Za co? (1995), Quo Vadis (2003).

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry