X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< październik 2017 >>
01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829

opis

100 LAT W KINIE

Film dokumentalny, zrealizowany według pomysłu Krzysztofa Kieślowskiego, w ramach międzynarodowej serii 100 lat kina. Obraz Łozińskiego to oryginalne spojrzenie na historię kina polskiego, którego dzieje zostają opowiedziane przez zwykłych widzów w różnym wieku –  od tych, którzy pamiętają  początki kina w Polsce, po tych, którzy wychowali się na Psach Władysława Pasikowskiego. Wypowiedziom bohaterów towarzyszą fragmenty polskich filmów przedwojennych (m. in. Emira Ezofowicza, Trędowatej, Halki), kadry ze  sztandarowych dzieł polskiej szkoły filmowej (Kanał, Zezowate szczęście, Popiół i diament), obrazy z lat 60-tych i 70-tych (Żywot Mateusza, Rejs, Kobieta samotna) oraz  fragmenty filmów zrealizowanych po 1989 roku.

ROK PRODUKCJI

1969

PRODUKCJA

Maciej Pawlicki
Tadeusz Szyma
Krzysztof Zanussi
Krzysztof Kieślowski
Ryszard Straszewski
Irena Strzałkowska
Colin MacCabe
Bob Last

REŻYSERIA

Paweł Łoziński

SCENOGRAFIA

Agata Stróżyńska

ZDJĘCIA

Artur Reinhart

MONTAŻ

 

MUZYKA

Marta Broczkowska

Małgorzata Jaworska

OBSADA

 

CZAS TRWANIA

74 min

 

PAWEŁ ŁOZIŃSKI

Twórca filmów fabularnych i dokumentalnych, producent filmowy. Syn dokumentalisty Marcela Łozińskiego. Często współpracuje z ojcem. Brał udział w realizacji filmów Wszystko może się przytrafić i 89mm od Europy.  W roku 1992 ukończył studia na Wydziale Reżyserii w Łódzkiej Szkole Filmowej. Jego film dyplomowy Miejsce urodzenia to próba zmierzenia się z trudnym tematem relacji polsko-żydowskich w czasie II wojny światowej. Jest to obraz bardzo reprezentatywny dla twórczości Łozińskiego, który podejmuje zazwyczaj tematykę społeczną i historyczną, zwracając się ku najbardziej bolesnym wątkom z wojennej i powojennej historii Polski. Paweł Łoziński jest także wnikliwym obserwatorem codziennego życia zwykłego człowieka. Tego rodzaju obserwacjom filmowym reżyserowi towarzyszy najczęściej kamera cyfrowa. Jedynym filmem fabularnym reżysera jest Kratka  obraz, w którym reżyser pozostaje wierny swojej fascynacji codziennością, sfilmowaną w sposób szczery i intymny.

NAJWAŻNIEJSZE FILMY:

1992 Miejsce urodzenia (realizacja)

1995 100 lat w kinie (realizacja),

1997 Japonia (realizacja)

1997 Sławomir Mrożek przedstawia (realizacja)

1999 Siostry (reżyseria, scenariusz, zdjęcia)

1999 Taka historia (reżyseria, scenariusz, zdjęcia, dźwięk)

2002 Mój spis z natury we wsi Leźno Małe;  w Nasz spis powszechny (produkcja, reżyseria, scenariusz, zdjęcia)

2002 Pani z Ukrainy (produkcja, reżyseria, scenariusz, zdjęcia)

2004 Między drzwiami, (produkcja, reżyseria, scenariusz, producent)

2006 Wygnańcy (produkcja, realizacja, scenariusz)

2008 Kici, kici (produkcja, reżyseria, scenariusz, dźwięk)

2009 Chemia  (produkcja, realizacja, scenariusz, dźwięk)

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry