X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< kwiecień 2017 >>
1
Szczegóły:
Finał Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej
02
030405067
Szczegóły:
"Wagary w kinie.Polski film historyczny (XX wiek)"
8
Szczegóły:
„Filmowe tropy i symbole” – Warsztaty Młodzieżowego Klubu Filmowego „Młodzi gniewni”
09
10111213141516
171819
Szczegóły:
Jakiż to gości mieliśmy? Filmowe portrety artystów z Polski
20212223
24252627282930

opis

ARIA DLA ATLETY

Historia filmowego atlety Władysława Góralewicza została luźno oparta na wspomnieniach autentycznego zapaśnika - Zbyszka Cyganiewicza - żyjącego na przełomie XIX i XX wieku. U schyłku życia Władysław Góralewicz opowiada dzieje swojej sportowej kariery. Jako młody chłopak marzy, by wystąpić w cyrku Siedelmayera, tam też zaprzyjaźnia się z Bolciem i Cyklopem, poznaje smak porażki i upokorzenia. Hitzler, guru w świecie zapaśników, zabiera go do Charlottenburga, by stoczył noworoczną walkę w sali operowej. Tam też spotyka słynnego tenora Messaliniego i swoja przyszłą żonę Cecylię. Dostaje również angaż do cyrku Breitkopfa, który rywalizuje z cyrkiem Knappa. Manipulacje Breitkopfa, który cynicznie wykorzystuje nienawiść zapaśnika do braci Absów, doprowadzają do pożaru cyrku Knappa. Góralewicz dostaje się do Paryża, gdzie spotyka w ringu jednego z braci Absów. Walka w Casino De Paris przynosi mu wielką sławę. Zwieńczeniem owych sukcesów jest ślub z Cecylią i luksusowe życie. Pojawia się jednak starszy z braci Absów i zmusza Góralewicza do walki. Bohater zwycięża, ale jest to zwycięstwo okupione moralną klęską.

ROK PRODUKCJI

1979

PRODUKCJA

Studio Filmowe "Tor"

REŻYSERIA

Filip Bajon

SCENARIUSZ

Filip Bajon

ZDJĘCIA

Jerzy Zieliński

MONTAŻ

Janina Niedźwiecka

MUZYKA

Zdzisław Szostak

OBSADA

Krzysztof Majchrzak,
(Władysław Góralewicz)
Pola Raksa
(Cecylia, żona
Góralewicza)
Roman Wilhelmi
(Bolcio Rogalski)
Bogusz Bilewski
("Cyklop")
Wojciech Pszoniak
(Siedelmayer, dyrektor
cyrku)
Ryszard Pietruski
(Baptisto Messalini)
Zdzisław Wardejn
(Popow)
Ryszard Dembiński
(Knapp, właściciel cyrku)
Elżbieta Goetel
(przyjaciółka Cecylii)
Witold Gruca
(choreograf Knappa)

CZAS TRWANIA

99 min

 

FILIP BAJON

Reżyser, scenarzysta i producent; urodzony w 1947 roku w Poznaniu. Ukończył prawo na UAM w Poznaniu (1970) i reżyserię w PWSFTViT w Łodzi (1974). Początkowo realizował filmy krótkometrażowe i sporadycznie dokumentalne. Powrót (1977) i Rekord świata (1977) świadczą o zainteresowaniu problematyką sportową, a debiut kinowy - słynna Aria dla atlety - jest najpełniejszym odzwierciedleniem tych fascynacji. W tym filmie, podobnie jak w Wizji lokalnej 1901 (1980), Magnacie (1986), Lepiej być piękną i bogatą (1993), tłem dramatów jest przełom XIX i XX wieku. Konsekwentnie podejmuje też problematykę polityczną: Limuzyna Daimler--Benz (1981), gdzie rozwija temat faszyzmu, Wahadełko (1981) i Poznań '56 (1996) - filmowe refleksje na temat komunizmu. Ostatnim, bardzo wyczekiwanym filmem była adaptacja Przedwiośnia (2001) Stefana Żeromskiego. Wybrana filmografia: Zielona ziemia (1978), Aria dla atlety (1979), Biała wizytówka (1986), Bal na dworcu w Koluszkach (1989), Sauna (1992), Fundacja (2006).

 

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry