X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< maj 2017 >>
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
293031

opis

DŁUG

Warszawa lat 90., Adam i Stefan, dwaj przyjaciele i zarazem wspólnicy w interesach, postanawiają zająć się montażem i sprzedażą skuterów w Polsce. Aby rozkręcić działalność gospodarczą, starają się o kredyt, ale bank odmawia im pożyczki, uznając ich zabezpieczenie finansowe za niewystarczające. Pomoc oferuje spotkany przypadkiem przez Stefana jego dawny kolega Gerard. Do układu nie dochodzi, ale Gerard żąda zwrotu kosztów, jakie rzekomo poniósł w związku z załatwianiem gwarancji finansowych. Przyjaciele zaskoczeni wielkością sumy, jaką mieliby zwrócić, odmawiają. Jednak Gerard, uciekając się do przemocy i szantażu, zaczyna odbierać swój dług, który zamiast maleć, cały czas narasta. Działania szantażysty są stopniowo coraz bardziej brutalne, a on sam staje się zagrożeniem dla Adama i Stefana oraz członków ich rodzin. Wreszcie przychodzi moment, kiedy bohaterowie nie mają już pieniędzy ani możliwości ucieczki, postanawiają wtedy ostatecznie rozprawić się z nękającym ich od miesięcy bandytą.

 

ROK PRODUKCJI

1999

PRODUKCJA

Studio Filmowe "Zebra"
Canal + Polska
ITI Cinema

REŻYSERIA

Krzysztof Krauze

SCENARIUSZ

Krzysztof Krauze
Jerzy Morawski

ZDJĘCIA

Bartosz Prokopowicz

MONTAŻ

Krzysztof Szpetmański

MUZYKA

Michał Urbaniak

OBSADA

Robert Gonera
(Adam Borecki)
Jacek Borcuch
(Stefan Kowalczyk)
Andrzej Chyra
(Gerard Nowak)
Cezary Kosiński
(Tadeusz Frei)
Joanna Szurmiej
(Basia, narzeczona
Adama)
Agnieszka Warchulska
(Jola, dziewczyna Stefana)
Sławomira Łozińska
(Matka Adama)
Krzysztof Gordon
(Ojciec Adama)

CZAS TRWANIA

96 min

 

KRZYSZTOF KRAUZE

Reżyser filmowy; urodzony w roku 1953 w Warszawie. Ukończył wydział Operatorski PWSFTViT w Łodzi. w latach 1978-1983 związany ze studiem Małych Form Filmowych "Se-Ma-For", w latach 1983-1985 ze studiem Filmowym im. Karola Irzykowskiego. W latach 1985-1991 należał do zespołu Filmowego "Tor". W pełnym metrażu debiutował filmem Nowy York - czwarta rano (1988), nagrodzonym za debiut w Gdyni. Rozgłos przyniosły mu Gry uliczne (1996), ale prawdziwym sukcesem okazał się dopiero Dług (1999), uznany przez krytykę za wiarygodny obraz przemian w Polsce po 1989 roku. Trzy kolejne filmy - zrealizowane w telewizyjnym cyklu Wielkie rzeczy (2000) - problematyzowały stosunek współczesnego człowieka do świata przedmiotów: telewizora (System, z udziałem matki reżysera, aktorki Krystyny Karkowskiej), samochodu (Gra) i telefonu komórkowego (Sieć). Jego ostatnie filmy, Mój Nikifor (2004) oraz Plac Zbawiciela (2006), zostały obsypane nagrodami na polskich i zagranicznych festiwalach; współautorką scenariuszy do nich była żona reżysera Joanna Kos-Krauze (także współreżyserka Placu Zbawiciela).

 

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry