X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< sierpień 2017 >>
010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

opis

TANGO

Z uwagi na eksperymentalny charakter filmu Rybczyńskiego nie sposób streścić, bo jest on pozbawiony tradycyjnej fabuły. W przestrzeni małego pokoiku pojawiają się kolejne figury: chłopiec z piłką, karmiąca matka, niemowlę, złodziej, pan z paczką, dziewczynka odrabiająca lekcje, kobieta niosąca zupę, mężczyzna jedzący zupę, gimnastykujący się młodzieniec, kobieta z zakupami, mężczyzna zmieniający żarówkę, kobieta czyszcząca rybę, dziewczyna robiąca toaletę, mężczyzna wynoszący śmieci, mundurowy, sprzątająca kobieta, podpity mężczyzna, mężczyzna i kobieta - goście, kobieta, całująca się para, dziewczyna, matka przewijająca niemowlę, raczkujące niemowlę, mężczyzna z gazetą, starszy mężczyzna z psem, staruszka. W kulminacyjnym momencie widzimy w kadrze 26 postaci. Każda z nich wykonuje wciąż tę samą czynność, nie wchodząc w drogę pozostałym. Osiągnąwszy stan maksymalnego zatłoczenia, pokój stopniowo pustoszeje, by wrócić do swej wyjściowej postaci.

 

ROK PRODUKCJI

1980

PRODUKCJA

Studio Małych Form Filmowych "Se-Ma-For"

REALIZACJA

Zbigniew Rybczyński

WSPÓŁPRACA

Janina Dychto,
Andrzej Teodorczyk,
Andrzej Strąk,
Janusz Olszewski,
Zygmunt Smyczek,
Wiesław Nowak,
Halina Krajewska

MUZYKA

Janusz Hajdun

DŹWIĘK

Mieczysław Janik

MONTAŻ

Barbara Sarnocińska

CZAS TRWANIA

8 min

 

ZBIGNIEW RYBCZYŃSKI

Jeden z najwszechstronniejszych i najbardziej niezależnych twórców w historii polskiego kina; urodzony w 1949 roku w Łodzi, od 1983 roku mieszka i pracuje za granicą. Jako operator filmowy (dyplom PWSFTviT w Łodzi, 1973 rok) realizował zdjęcia do filmów Andrzeja Barańskiego, Wojciecha Wiszniewskiego, Grzegorza Królikiewicza. Spełnienia artystycznego poszukiwał jako twórca autorskich filmów animowanych, które realizował jeszcze na studiach, by od 1973 roku związać się ze Studiem Małych Form Filmowych "Se-Ma-For" w Łodzi, gdzie powstały m.in. Kwadrat (1972), Plamuz (1973), Zupa (1974), Nowa książka (1975), Oj, nie mogę się zatrzymać (1975), Święto (1976). W 1983 roku zdobył Oscara za Tango (1980) i osiedlił się w USA, gdzie zainteresował się najnowszymi technologiami: systemem wysokiej rozdzielczości (High Definition) oraz animacją komputerową. W latach 1987-1992 pracował we własnym studiu, gdzie stworzył zarówno wielokrotnie nagradzane autorskie filmy eksperymentalne, m.in. Schody (1987), Czwarty wymiar (1988), Orkiestra (1990), Kafka (1992), jak i filmy reklamowe oraz wideoklipy; w 1987 roku otrzymał Srebrnego Lwa w Cannes dla najlepszego teledysku za Imagine (1986). Po zamknięciu studia "Zbig Vision" powrócił do Europy i przez kilka lat tworzył w Niemczech, poświęcając się także pracy dydaktycznej. Od 2001 roku mieszka w USA.

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry