X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< sierpień 2017 >>
010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

opis

NIEDZIELNE IGRASZKI

Jest rok 1953. Trwają uroczystości pogrzebowe po śmierci Józefa Stalina. Na jednym z wielu podwórek warszawskich w niedzielny poranek bawią się dzieci. Kilkoro formuje oddział i rozpoczyna zabawę w wojnę, inne pochylają się nad znalezionym w śmietniku kotkiem. Zabawie przygląda się z boku Marysia. Główną postacią dramatu okazuje się Józek, syn wojskowego. Chłopiec przygotowuje się do wyjazdu na kolonię do Rabki, udaje jednak przed kolegami, że jest delegatem na sam pogrzeb. By budzić większy respekt, przypina sobie ordery ojca do garnituru. Wśród dzieci wywołuje mieszane uczucia: od podziwu po otwarcie wyrażaną niechęć. W zamian za pożyczenie „karabinu” dostaje od Ryśka, syna dozorczyni, medale należące do jego ojca. Opiekunowie kolonijni Józia orientują się, że część medali to odznaczenia nieakceptowane przez władzę. Wysadzają chłopca z samochodu i każą mu czekać na podwórku. Józio włącza się w „niedzielne igraszki”, staje się inspiratorem i zaczyna przewodzić grupie. Prowokuje między innymi do znęcania się nad kotem. Marysia, która nie uczestniczy w zabawie, postanawia chronić zwierzę przed zakusami kolegów z podwórka. Kotek jednak ginie, o co dzieci oskarżają Marysię. Podczas pogrzebu zwierzęcia, dziewczynkę wpychają do dołu i zasypują ją żywcem. Józio zostaje zabrany z podwórka. Celem jego podróży okaże się jednak nie Rabka, lecz dom dziecka. Jego rodziców bowiem aresztowano.

 

ROK PRODUKCJI

1983

REŻYSERIA

Robert Gliński

SCENARIUSZ

Robert Gliński,
Grzegorz Torzecki
inspirowany utworem Romy Mahieu Poobiednie igraszki

ZDJĘCIA

Jerzy Rękas,
Grzegorz Torzecki

SCENOGRAFIA

Andrzej Nowacki

MUZYKA

Lech Brański

OBSADA

Andrzej Pośniak,
Emila Krakowska,
Daria Trafankowska,
Jacek Bursztynowicz

CZAS TRWANIA

54 min

 

ROBERT GLIŃSKI

Urodził się w 1952 roku w Warszawie. Ukończył architekturę na Politechnice Warszawskiej [1975]. Jest absolwentem reżyserii w PWSFTviT w Łodzi, w której zaczął wykładać w roku 2002. W 2008 roku został rektorem tej uczelni. W latach 1989-1991 był członkiem Komitetu Kinematografii. Realizuje filmy dokumentalne i fabularne oraz spektakle teatralne. Jego filmy były wielokrotnie nagradzane m.in. na festiwalach w Gdyni, Karlovych Varach, Locarno, Mannheim.

WAŻNIEJSZE FILMY

1988 Łabędzi śpiew

1992 Wszystko, co najważniejsze…

2000 Cześć Tereska

2007 Benek

2009 Świnki

 

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry