X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< wrzesień 2017 >>
010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
252627282930

opis

DOLINA ISSY

Poetycki film rozgrywający się w dwóch planach czasowych. Przeszłość to historia dojrzewania kilkunastoletniego chłopca Tomasza Surkonta, pozostawionego przez rodziców w majątku dziadków we wsi Ginie na Wileńszczyźnie. Na plan współczesny składają się liczne odwołania do emigranckiego doświadczenia autora literackiego pierwowzoru (kontrapunktowe w stosunku do zasadniczej opowieści fabularnej „interludia amerykańskie”, którym towarzyszą recytacje wierszy Czesława Miłosza), a także elementy autotematyczne (realizacja filmu z okresu II wojny;  kontekst polityczny, w którym powstawała Dolina Issy).
Z połączenia tych dwóch płaszczyzn powstał film opowiadający o zagładzie pewnego świata, który może być przywoływany jedynie we wspomnieniu i artystycznej wizji. Niezwykle osobisty film Konwickiego, którego łączy z Miłoszem pewien szczególny typ doświadczenia egzystencjalnego („etos wygnańca”).

 

ROK PRODUKCJI

1982

PRODUKCJA

Studio Filmowe „Perspektywa”

REŻYSERIA

Tadeusz Konwicki

SCENARIUSZ

Tadeusz Konwicki

ZDJĘCIA

Jerzy Łukaszewicz

MUZYKA

Zygmunt Konieczny

SCENOGRAFIA

Andrzej Borecki

MONTAŻ

Krystyna Rutkowska

OBSADA

Krystyna Rutkowska
Obsada: Anna Dymna (Magdalena),
Maria Pakulnis (Barbarka),
Ewa Wiśniewska (Helena),
Edward Dziewoński (dziadek Surkont),
Jerzy Kamas (Romuald).

CZAS TRWANIA

102 min

 

TADEUSZ KONWICKI

Urodzony w 1926 roku na Wileńszczyźnie.
Jedna z najwybitniejszych postaci polskiej kultury powojennej. Pisarz, scenarzysta, reżyser filmowy. W czasie II wojny walczył w akowskiej partyzantce na terenie Wileńszczyzny. Po okresie ideowego buntu, który zaowocował kilkoma utworami socrealistycznymi, rozpoczął publikację powieści ukazujących degrengoladę człowieka wegetującego w systemie totalitarnego zniewolenia. W najwybitniejszych utworach prozatorskich Konwickiego zasadniczym tematem jest pamięć traktowana jako fatum zmuszające człowieka do nieustannego rozliczania z przeszłością. Obrazoburczy i demaskatorski stosunek wobec rzeczywistości PRL sprawił, że od połowy lat 70. swoje utwory artysta publikował w wydawnictwach podziemnych.
Niezależnie od momentu historycznego Konwicki jest wierny modelowi twórczości ufundowanej na własnej biografii. W dziełach pisarza pojawiają się bohaterowie, których losy odzwierciedlają najbardziej traumatyczne doświadczenia osobiste twórcy (epizod partyzancki, utrwalanie nowej władzy, ideologiczne rozczarowanie, dramat wygnania).
Równie istotnym obszarem działalności Konwickiego jest kino: uważa się go za jednego z współtwórców tzw. Szkoły Polskiej (jest autorem scenariuszy Zimowego zmierzchu Stanisława Lenartowicza, Matki Joanny od Aniołów i Austerii Jerzego Kawalerowicza). W latach 1956-1968 pełnił funkcję kierownika literackiego legendarnego Zespołu Filmowego „Kadr” ( w kolejnych dekadach pracował w Zespołach „Kraj”, „Pryzmat”, „Perspektywa”). Jego debiutancki film Ostatni dzień lata z 1958 roku uznany został za prekursorki na rodzimym gruncie przykład kina nowofalowego. Gorzkim rozliczeniem z kinem narodowych stereotypów stało się Salto z 1965 roku. W latach 80. Konwicki po raz pierwszy sięgnął po gotowe utwory literackie (Dolina Issy Czesława Miłosza, Dziady Adama Mickiewicza). W filmach powstałych na gruncie cudzych tekstów odnaleźć można jednak wyraźną sygnaturę autorską Konwickiego. Zrealizowana w 1989 roku Lawa stała się pożegnaniem Konwickiego z kinem. Ten symboliczny gest zamilknięcia wybitnego artysty można odczytywać w kontekście wypowiedzi Marii Janion, która w tym samym 1989 roku ogłosiła koniec panowania paradygmatu romantycznego w polskiej kulturze.

NAJWAŻNIEJSZE FILMY

1958 Ostatni dzień lata,
1961 Zaduszki,
1965 Salto,
1965 Matura,
1971 Jak daleko stąd, jak blisko,
1982 Dolina Issy,
1985 Kronika wypadków miłosnych,
1989 Lawa


 

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry