X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< październik 2017 >>
01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829

opis

PORA UMIERAĆ

Film to popis aktorski Danuty Szaflarskiej, a zarazem kameralna historia granej przez nią bohaterki. Jest nią Aniela, pełna życia i poczucia humoru starsza pani, właścicielka ongiś pięknej, lecz teraz rozpadającej się drewnianej willi. Po śmierci ostatniego domeldowanego po wojnie lokatora pozostaje sama w olbrzymim domu. Towarzystwa dotrzymuje jej jedynie pies. Dorosły już syn mieszka ze swoją rodziną, z rzadka dzwoni do matki, jeszcze rzadziej ją odwiedza. Staruszka z godnością znosi swoją sytuację. Potrafi z ironią patrzeć na świat i w taki też sposób oceniać ludzi. Pragnie, aby bliscy wyremontowali rodową siedzibę, a następnie zamieszkali razem z nią. Posiadłością zaczyna się jednak interesować zamożny sąsiad, a bohaterkę nachodzą jego współpracownicy. Syn bez skrupułów, w tajemnicy przed matką, układa się z sąsiadami. Pani Aniela zaprzyjaźnia się z jednym z rezydentów pobliskiego ośrodka dla dzieci,  "Dostojewskim". Chłopiec wspina się na jej werandę, aby coś ukraść. Przyłapany przez staruszkę na gorącym uczynku otwarcie przyznaje się do niecnych zamiarów, czym zdobywa jej sympatię. Pod wpływem tej znajomości oraz zachowania syna pani Aniela postanawia użyczyć gościny osieroconym dzieciom i w akcie darowizny przekazuje im swój dom. Wkrótce po wprowadzeniu się wesołej gromady, umiera.

Rok produkcji: 2007

Reżyseria: Dorota Kędzierzawska

Produkcja: Kid Film, Tandem Taren-To

Scenariusz: Dorota Kędzierzawska

Zdjęcia: Arthur Reinhart

Dźwięk: Reinhard Stergar

Montaż: Dorota Kędzierzawska, Arthur Reinhart

Muzyka: Włodzimierz Pawlik

Scenografia: Albina Barańska, Arthur Reinhart

Obsada aktorska: Danuta Szaflarska (Aniela), Krzysztof Globisz (Witek, syn Anieli), Patrycja Szewczyk (wnuczka Anieli), Kamil Bitau (Romek Fiodor "Dostojewski"), Robert Tomaszewski (natręt), Agnieszka Podsiadlik (Agnieszka Kozłowska, wychowawczyni w ośrodku), Piotr Ziarkiewicz (Piotr Ziarkiewicz, dyrektor ośrodka).

 

DOROTA KĘDZIERZAWSKA

Scenarzystka i – podobnie jak jej matka Jadwiga Kędzierzawska – reżyserka filmowa. Urodziła się w 1957 roku w Łodzi. W latach 1976-78 studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim, potem przez dwa lata reżyserię na WGiK w Moskwie. W 1981 ukończyła Wydział Reżyserii na PWSFTviT w Łodzi. Swoją pracę w zawodzie rozpoczynała u boku matki. W 1972 roku wystąpiła w jej filmie Wycieczka-ucieczka, a w latach osiemdziesiątych często z nią współpracowała obejmując funkcję II reżysera na planie takich filmów jak Rozalka olaboga (1884) czy Józek (1987). Po raz pierwszy została doceniona w 1982 roku, kiedy jej szkolna etiuda Jajko została nominowana do studenckiego Oscara w Los Angeles. Jej pierwszym pełnometrażowym filmem fabularnym był obraz Diabły, diabły (1991). W 1992 roku zrealizowała dla Teatru Telewizji sztukę dla dzieci pod tytułem Moje drzewko pomarańczowe. Jej filmy były wielokrotnie nagradzane na festiwalach filmowych, sama Dorota Kędzierzawska to m. in. laureatka Paszportu "Polityki". W 2006 roku otrzymała także list gratulacyjny od Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. Jej kino charakteryzuje kameralność i niekomercyjność. Kędzierzawska zawsze opowiada o sprawach i tematach trudnych oraz bolesnych, swoimi bohaterami czyniąc ludzi słabych i ubogich,  funkcjonujących na marginesie społeczeństwa.

NAJWAŻNIEJSZE FILMY:

1988 Koniec świata (fab. tv.),

1991 Diabły, diabły,

1994 Wrony,

1998 Nic,

2005 Jestem,

2007 Pora umierać,

2008 Jutro będzie lepiej.

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry