X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< marzec 2017 >>
0102034
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
5
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
06070809101112
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
131415161718
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
19
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
20212223242526
2728293031

opis

TAKIEGO PIĘKNEGO SYNA URODZIŁAM

Dokumentalny portret rodziny reżysera, Marcina Koszałki, który postanowił sfilmować swoich rodziców, by całkowicie obnażyć postępującą degradację współczesnej rodziny, brak uczuć, zrozumienia i autentycznego zainteresowania drugim człowiekiem. Codzienne życie sfilmowanej rodziny wypełnione jest ciągłymi tyradami matki (zdecydowanie pierwszoplanowej bohaterki filmu) i jej wiecznymi pretensjami w stosunku do syna. Wypomina mu ona liczne kierunki rozpoczętych studiów, długi i szastanie pieniędzmi, pijaństwo i nocne włóczenie się po lokalach, związki z kobietami czy wreszcie jego zdeformowane (jej zdaniem) ciało. Matce od czasu do czasu wtóruje ojciec, również przez nią tłamszony i upokarzany. Jest on jednak tylko postacią drugoplanową. Gdzie w tym wszystkim jest ich syn? Od czasu do czasu pojawia się przed kamerą – leży na łóżku i patrzy w sufit albo wraz z ojcem ogląda telewizję. Odzywa się tylko raz – w ostatniej scenie filmu, pokazawszy matce nakręcony przez siebie materiał. Dopiero wówczas pyta, co ona o tym wszystkim myśli.

Rok produkcji: 1999

Produkcja: Polska

Reżyseria: Marcin Koszałka

Scenariusz: Marcin Koszałka

Zdjęcia: Marcin Koszałka

Montaż: Anna Wagner

Czas trwania: 25 min.

 

MARCIN KOSZAŁKA

Operator, reżyser filmów dokumentalnych i scenarzysta; urodzony w 1970 r. w Krakowie. Ukończył Realizację Obrazu na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego debiut dokumentalny Takiego pięknego syna urodziłam (1999) wzbudził sporo kontrowersji oraz zdobył wiele festiwalowych nagród (m. in. wyróżnienie na Krakowskim Festiwalu Filmowym w Konkursie Międzynarodowym). Koszałka współpracował m. in. z Magdaleną Piekorz (przy Pręgach), Izabelą Cywińską (przy Kochankach z Marony), Jackiem Bromskim (przy Kochankach Roku Tygrysa) oraz Borysem Lankoszem (przy filmach Rozwój oraz Rewers).

NAJWAŻNIEJSZE FILMY:

1999 Takiego pięknego syna urodziłam,

2003 Imieniny,

2003 Made in Poland,

2004 Jakoś to będzie,

2006 Cały dzień razem,

2006 Śmierć z ludzką twarzą,

2007 Istnienie,

2007 Martwe ciało,

2008 Do bólu w Dekalog… po Dekalogu,

2008 Wyrok na życie.

twórcy

Takiego pięknego syna urodziłam
sceny do analizy opis / twórcy galeria
nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry