X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< wrzesień 2017 >>
010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
252627282930

opis

DWORZEC GDAŃSKI

Film składa się z wywiadów przeprowadzonych przez Teresę Torańską z kilkoma uczestnikami spotkania polskich emigrantów 68 roku. Stowarzyszeni w klubie „Reunion” polscy Żydzi to ludzie zmuszeni przez komunistyczne władze Polski Ludowej do opuszczenia kraju. Bohaterowie filmu opowiadają swoje bolesne wspomnienia dotyczące tego okresu ich życia, przedstawiają historie swoich rodzin i bliskich, komentują panujące wówczas w Polsce nastroje społeczne i polityczne wydarzenia. Ich opowieści przeplatane są archiwalnymi zdjęciami z epoki oraz materiałami współczesnymi, przedstawiającymi Dworzec Gdański, miejsce – z którego wiele lat wcześniej wyruszali w nieznane.
 

ROK PRODUKCJI

2007

PRODUKCJA

Studio Largo

Instytut im. Adama Mickiewicza

TVN

REŻYSERIA

Maria Zmarz-Koczanowicz

SCENARIUSZ

Teresa Torańska

ZDJĘCIA

Rafał Paradowski

Andrzej Adamczak

MONTAŻ

Grażyna Gradoń

MUZYKA

Janusz Stokłosa

DŹWIĘK

Robert Brudziński

WYWIADY

Teresa Torańska

CZAS TRWANIA

 55 min

 

MARIA ZMARZ-KOCZANOWICZ

Jest reżyserką przede wszystkim filmów dokumentalnych oraz spektakli Teatru TV. Urodziła się w 1954 roku w Cieplicach Śląskich. W 1993 roku nakręciła jedyny w swym dorobku twórczym film fabularny zatytułowany Kraj świata. Studiowała malarstwo w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Reżyserię ukończyła na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w 1982 roku. Współpracowała z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych, Wytwórnią Filmów Oświatowych, Studiem Filmowym im. Karola Irzykowskiego, TVP i Canal +. Reżyserka jest laureatką licznych nagród festiwalowych. Otrzymała między innymi „Brązowego Lajkonika” w Krakowie za obraz Pokolenie’89 (2002). Choć często tworzy biograficzne dokumenty telewizyjne (np. Irena Krzywicka – jaka była i niebyła ( 1993), Jerzy Grotowski. Próba portretu (1999)), to jednak przede wszystkim stara się ukazywać absurdy polskiej rzeczywistości zarówno tej sprzed, jak i po 1989 roku.

NAJWAŻNIEJSZE FILMY

1985 Jestem mężczyzną (dok.),
1986 Urząd (dok),
1989 Sprzedawca chleba (dok.),
1990 Nie wierzę politykom (dok.),
1991 Kilka uwag o rozkoszy (dok.),
1993 Kraj świata (fab.),
1996 Bara bara (dok.),
1996 Zmień mnie w długiego węża (dok.),
1998 Polska ruletka (dok.),
2002 Pokolenie’89 (dok.),
2004 Dziennik.pl (dok.),
2007 Dworzec Gdański (dok.),
2007 Kocham Polskę (dok.).

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry