X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< kwiecień 2017 >>
1
Szczegóły:
Finał Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej
02
030405067
Szczegóły:
"Wagary w kinie.Polski film historyczny (XX wiek)"
8
Szczegóły:
„Filmowe tropy i symbole” – Warsztaty Młodzieżowego Klubu Filmowego „Młodzi gniewni”
09
10111213141516
171819
Szczegóły:
Jakiż to gości mieliśmy? Filmowe portrety artystów z Polski
20212223
24252627282930

opis

WESELE

Ekranizacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego zrealizowana przez Andrzeja Wajdę. Opowieść o weselu w bronowickiej chacie wykracza tu poza jej izbę. Oglądamy świat za oknem chaty. Wajda poszerzył filmu o wątki zasugerowane w sztuce, bądź te związane z faktami, jakie legły u podstaw napisania dramatu.  Filmowa opowieść o weselu inteligenta z chłopką rozpoczyna się sceną wyjazdu orszaku weselnego sprzed kościoła NMP w Krakowie. Mijając forty austriackie, ćwiczących piechurów, okoliczne wioski, młoda para i goście docierają do wiejskiej chaty, gdzie przedstawiciele obu stanów ruszają do wspólnej zabawy. Gdy Żydówka Rachela zaprasza na wesele Chochoła, do wnętrza rozhukanej weselną muzyka chałupy stopniowo wkracza aura niezwykłości, a weselnym gościom zaczynają się objawiać widma historycznych postaci. Jasiek wyrusza na nieudaną misję insurekcyjną. Film kończy scena chocholego tańca.

 

ROK PRODUKCJI

1972

PRODUKCJA

PRF „Zespoły Filmowe” Zespół „X” w WFD w Warszawie

REŻYSERIA

Andrzej Wajda

SCENARIUSZ

Andrzej Kijowski (na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego)

ZDJĘCIA

Witold Sobociński

MONTAŻ

Halina Prugar

MUZYKA

Stanisław Radwan

OBSADA

Daniel Olbrychski,  Ewa Ziętek,

Małgorzata Lorentowicz, Barbara Wrzesińska,

Andrzej Łapicki, Wojciech Pszoniak,

Marek Perepeczko, Maja Komorowska,

Franciszek Pieczka, Marek Walczewski,

Emilia Krakowska, Gabriela Kwasz,

Maria Konwicka, Iza Olszewska,

Andrzej Szczepkowski, Mieczysław Czechowicz,

Kazimierz Opaliński, Bożena Dykiel,

Mieczysław Stoor, Janusz Bukowski,

Leszek Piskorz, Ania Góralska,

Artur Młodnicki, Olgierd Łukaszewicz,

Czesław Wołłejko, Wirgiliusz Gryń

CZAS TRWANIA

110 min

 

ANDRZEJ WAJDA

Scenarzysta i reżyser urodzony w roku 1926,  jeden z najważniejszych twórców polskiego kina. Jego filmy z drugiej połowy lat 50. – KanałPopiół i diamentLotna, stały się jednymi z najważniejszych dokonań Polskiej Szkoły Filmowej, najbardziej znaczącej formacji artystycznej w dziejach polskiego filmu fabularnego. Kolejne filmy Wajdy potwierdzały szczególną, eksponowaną rolę, jaką pełni ten artysta w polskiej kulturze. Ważne miejsce w jego twórczości zajmują adaptacje klasycznych dzieł polskiej literatury, a pośród nich ekranizacje prozy Jarosława Iwaszkiewicza – Brzezina (1970), Panny z Wilka (1979), Tatarak (2009); Władysława Reymonta – Ziemia obiecana (1974); Adama Mickiewicza – Pan Tadeusz (1999) czy Aleksandra Fredry – Zemsta (2002).

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry