X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< październik 2017 >>
01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829

opis

DYBUK

Akcja filmu osadzona jest w realiach żydowskich miasteczek w Polsce na przełomie XIX i XX wieku, traktuje o nieszczęśliwej miłości jeszybotnika – ucznia szkoły talmudycznej o imieniu Chonen do Lei, córki bogatego Żyda. Parze kochanków nie jest dane połączyć się. Ojciec wybiera dla dziewczyny bogatego narzeczonego, a zrozpaczony Chonen, usiłując przez kabalistyczne zaklęcia i wzywanie sił zła zdobyć majątek pozwalający na małżeństwo, ginie rażony przez pozaziemskie moce, po czym wstępuje w ciało Lei jako dybuk – grzeszna dusza szukająca ukojenia. Groźba klątwy rzuconej przez pobożnego cadyka zmusza go do opuszczenia ciała dziewczyny, która wkrótce umiera. Dusze kochanków mogą więc zjednoczyć się w zaświatach. Kluczem wyjaśniającym tragiczne powikłania miłości Chonena i Lei jest motyw przysięgi złożonej sobie wzajemnie przez ich ojców przed narodzinami potomstwa – połączenia dzieci przeciwnej płci węzłem małżeńskim. Przysięga zostaje złamana przez ojca dziewczyny, co uruchamia serię dramatycznych wydarzeń.

 

ROK PRODUKCJI

1937

PRODUKCJA

Warszawskie Biuro Kinematograficzne Feniks Film

REŻYSERIA

Michał Waszyński

SCENARIUSZ

Marek Arnsztejn i Alter Kacyzne,

według sztuki Szymona An-skiego Na pograniczu dwóch światów. Dybuk ,

konsultacja: Anatol Stern

ZDJĘCIA

Albert Wywerka

COREOGRAFIA

Judyta Berg

MUZYKA

Henoch Kon

OBSADA

Maks Bożyk (Nute, woźnica Sendera)

Samuel Bronecki (Nachman, ojciec Menasze)

Dina Halpern (Frade, siostra Sendera)

Dawid Lederman (Meir)

Leon Liebgold (Chonen)

Lili Liliana (Lea, córka Sendera)

Mojżesz Lipman (Sender Brynicer)

Gerszon Lemberger (Nisan, ojciec Chonena)

Samuel Landau (Zalman, swat)

Abraham Morewski (Azriel, cadyk z Miropola)

M. Messinger (Menasze, narzeczony Lei)

Ajzyk Samberg (Meszulach)

Abraham Kurc (Michael)

Zysze Kac (Mendel)

CZAS TRWANIA

100 min

 

MICHAŁ WASZYŃSKI

(Właśc. Mosze Waks) ur. w 1904 r. w Kowlu, reżyser, aktor i producent. Współpracował prawdopodobnie w Berlinie z F. W. Murnauem i z J. Wachtangowem w Moskwie. W latach 1929-1939 zrealizował 40 filmów, głównie komedii, melodramatów i filmów sensacyjnych (Głos pustyni (1932); Dwanaście krzeseł (1933); Dodek na froncie (1936); Znachor (1937); Dybuk (1937); Profesor Wilczur (1938). Kierował Referatem Foto-Filmowym i utrwalił na taśmie filmowej szlak bojowy Armii gen. Andersa. Nakręcił we Włoszech po wojnie Wielką drogę; Lo sconsiciuto di San Marino; Fiamme sul Mare; La grande strada. Asystent O. Wellesa, kierownik artystyczny filmów Quo vadis; Rzymskie wakacje; Bosonoga contessa. Zajmował się w Hiszpanii produkcją amerykańskich widowisk filmowych. Zm. w 1965 r. w Madrycie, pochowany we Włoszech.

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry