X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< marzec 2017 >>
0102034
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
5
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
06070809101112
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
131415161718
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
19
Szczegóły:
Warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej
20212223242526
2728293031

opis

PRZEKŁADANIEC

Rok 2000. Richard Fox – znany kierowca rajdowy – permanentnie ulega wypadkom na torze. Może jednak kontynuować karierę dzięki genialnemu doktorowi Burtonowi, który przeszczepia mu po kolejnych kraksach organy ofiar innych karamboli. W jednym z wypadków ginie pilot Richarda – jego brat Thomas. Jego narządy wewnętrzne także zostają przeszczepione innym ludziom, w tym  Richardowi. Po kolejnym wypadku Richarda nie stać już na zapłatę rachunków medycznych. Towarzystwo ubezpieczeniowe redukuje mu spłatę odszkodowania do 30% tłumacząc, że większa część organów Thomasa funkcjonuje także     w ciałach innych ludzi. W kolejnych rajdach ginie osiem osób, w tym bratowa Foxa oraz pies, których organy również Richardowi się przeszczepia. Pojawia się więc istotne pytanie: ile jest prawdziwego Foxa w Foxie?

 

ROK PRODUKCJI

1968

PRODUKCJA

Zespół Filmowy "Kamera"

REŻYSERIA

Andrzej Wajda

SCENARIUSZ

Stanisław Lem według własnej noweli Czy pan istnieje, Mr. Jones?

ZDJĘCIA

Wiesław Zdort

DŹWIĘK

Wiesława Dembińska

MUZYKA

Andrzej Markowski

OBSADA

Bogumił Kobiela (Richard Fox)

Ryszard Filipski (Adwokat)

Anna Prucnal (Żona Thomasa Foxa) 

Jerzy Zelnik (Dr Burton)

Piotr Wysocki (Dr Benglow)

Tadeusz Pluciński (fałszywy ksiądz)

CZAS TRWANIA

35 min

 

ANDRZEJ WAJDA

Andrzej Wajda urodził się w 1926 roku w Suwałkach. Jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych i teatralnych, także scenarzysta i scenograf. Studiował malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, absolwent PWSF w Łodzi (1953). Współtworzył nurt zwany polską szkołą filmową, uczestnicząc w ten sposób w procesie włączenia mało wcześniej znanej na świecie i prowincjonalnej kinematografii polskiej w obieg kultury europejskiej i światowej. Znalazł także swoje miejsce w obrębie kina moralnego niepokoju – kolejnego ważnego nurtu w historii polskiego kina. W latach 1972-1968 był kierownikiem Zespołu „X”, a w latach 1978-1983 pełnił funkcję prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Andrzej Wajda jest laureatem najważniejszych nagród filmowych, m. in. Nagrody Specjalnej Jury za film Kanał w MFF w Cannes w 1957 r. i Złotej Palmy za Człowieka  z żelaza w 1982 r., Nagrody FIPRESCI na MFF w Wenecji  w 1959 r. za Popiół i diament, a w roku 2000 Oscara za całokształt twórczości. Wajda jest reżyserem bardzo często inspirującym się malarstwem i mistrzem adaptacji różnorodnej literatury, przy czym w głównym kręgu jego zainteresowań pozostaje polska tradycja romantyczna. Wybrana filmografia reżysera: Kanał (1956), Popiół i diament (1958), Popioły (1956), Wszystko na sprzedaż (1968), Wesele (1972), Ziemia obiecana (1974), Panny z Wilka (1979), Człowiek z żelaza (1980), Danton (1982), Korczak (1990), Pan Tadeusz (1999), Katyń (2007), Tatarak (2009).

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry