X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< lipiec 2017 >>
0102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930

opis

SEKSMISJA

Jest rok 1991. Telewizja transmituje eksperyment zahibernowania dwóch ochotników: Maksa i Alberta. Obaj budzą się jednak o wiele później niż to zakładał autor eksperymentu profesor Kuppelweiser – w roku 2044, po wojnie nuklearnej w odmienionym świecie, w którym nie ma już mężczyzn, a dzięki tzw. partenogenezie rodzą się już tylko same dziewczynki. Maks i Albert, najpierw zupełnie oszołomieni, próbują opanować sytuację i wydostać się z zamkniętego pod ziemią kompleksu, w którym panuje matriarchat, fałszowana jest historia ludzkości  jako historia wyłącznie brutalnych i prymitywnych mężczyzn, a oni sami stać się mają królikami doświadczalnymi w eksperymantach pogardzających nimi kobiet.

Kobieca społeczność nie jest jednak jednolita, dwa skonfliktowane środowiska: „Archeo” i bardziej radykalne „Genetix” odmiennie traktują Maksa i Alberta. Pełna poznawczej pasji  piękna Lamia z „Archeo” od początku czuje sympatię do bezpośredniego, sprytnego, ale w gruncie rzeczy poczciwego Maksa. Jego również ujmuje uroda i życzliwość Lamii, która z czasem przezwycięża swą nieufność. Inaczej niż próbujący się urządzić w nowym świecie cwaniak Maks – intelektualista Albert w bardziej subtelny sposób próbuje ogarnąć całą sytuację, która i tak dla obu mężczyzn wydaje się sennym koszmarem.

Światem kobiet niepodzielnie rządzi Jej Ekscelencja – ktoś w rodzaju Wielkiego Brata z Roku 1984 Orwella. Wszechobecne podglądy i podsłuchy nie pozostawiają też wątpliwości, że świat kobiet, w którym znaleźli się Maks i Albert, ma charakter państwa totalitarnego.

Ciąg przekomicznych perypetii – słownych potyczek, ucieczek, pogoni i gagów rodem  z kina slapstikowego – zmierza do zupełnie zaskakującego, piętrowego finału, w którym potwierdzi się powtarzane przez bohaterów twierdzenie, że „w końcu natura zwycięży".

 

ROK PRODUKCJI

1983

PRODUKCJA

Zespół Filmowy Kadr

REŻYSERIA

Juliusz Machulski

SCENARIUSZ

Juliusz Machulski we współpracy z Jolantą Harwtig i Pavlem Hajnym

ZDJĘCIA

Jerzy Łukaszewicz

DŹWIĘK

Marek Wronko

MUZYKA

Henryk Kuźniak

OBSADA


Jerzy Stuhr (Maks)

Olgierd Łukaszewicz (Albert)

Bożena Stryjkówna (Lamia)

Bogusława Pawelec (Emma)

Beata Tyszkiewicz (Berna)

Hanna Stankówna (Tekla)

Ryszarda Hanin (Yanda)

Wiesław Michnikowski (Jej Ekscelencja)

Janusz Michałowski (profesor Kuppelweiser)

CZAS TRWANIA

177 min

 

JULIUSZ MACHULSKI

Juliusz Machulski urodził się w 1955 roku w Olsztynie. Reżyser, producent, scenarzysta  i aktor. W roku 1988 założył Studio Filmowe Zebra. Studiował na Wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, a następnie na Wydziale Reżyserii Filmowej PWSTviT w Łodzi, gdzie uzyskał dyplom w 1980 r. Swoją przygodę z kinem rozpoczął w 1975 r., kiedy jako aktor wystąpił w filmie: Personel w reż. K. Kieślowskiego (1975). Wystąpił również w filmach: Lekcja martwego języka w reż. J. Majewskiego (1979) i Constans w reż. K. Zanussiego (1980). Jako reżyser zadebiutował na początku lat 80. Pierwszymi swoimi filmami Juliusz Machulski dowiódł, że interesuje go głównie inteligentne rozrywkowe kino, przede wszystkim komedie i pastisze. W latach 80. zrealizował Vabank (1981), Seksmisję (1983), Vabank 2 czyli riposta, (1987) oraz Kingsajz (1987). Ukazywały one inny świat, do którego mógł tęsknić polski widz – retro, futurystyczny lub zgoła baśniowy. Bardzo szybko Machulski stał się specjalistą od kina rozrywkowego, twórcą wielokrotnie nagradzanych,  a przede wszystkim cieszących się powodzeniem wśród szerokiej widowni, oryginalnych komedii z elementami satyry obyczajowej i politycznej oraz filmów sensacyjnych: Deja vu (1990), VIP (1991), Girl Guide (1995), Kiler (1997) i Kiler-ów 2-óch, Pieniądze to nie wszystko (2000), Superprodukcja (2003), Vinci (2004), Ile waży koń trojański? (2008). Wyjątkiem w lżejszym, komediowo-sensacyjnym repertuarze, był natomiast dramat historyczny z okresu Powstania Styczniowego Szwadron (1992).

twórcy

nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry