X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< lipiec 2017 >>
0102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930

opis

RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE

Dwaj oficerowie wrogich armii, napoleońskiej i hiszpańskiej, w ogarniętej walkami Saragossie pochylają się nad przypadkowo znalezionym rękopisem, w którym zapisane zostały przygody dziadka jednego z nich. Jest nim Alfons Van Worden, o którego losach opowiada film. Z polecenia ojca młodzieniec ten podąża do Madrytu, by objąć tam funkcję kapitana gwardii walońskiej przy królu Hiszpanii. Wybiera najkrótszą i najbardziej niebezpieczną drogę przez odludzia gór Sierra Morena.

Bohater ów dociera do odosobnionej gospody w Venta Quemada, która stanie się miejscem wejścia w niezwykłe i fantastyczne sytuacje. Alfons spotyka tam dwie mauretańskie księżniczki z rodu Gomelezów i spędza z nimi noc pełną rozkoszy. Trafia do siedziby pustelnika, gdzie poddany zostaje próbie odwagi, spędzając noc w cmentarnej kaplicy. Zostaje schwytany przez straż Inkwizycji, lecz z niewoli wybawiają go  jeszcze przed chwilą nieżywi bracia Zota. Spędza następnie sporo czasu na zamku Kabalisty, przysłuchując się opowieściom Cygana Avadoro. Opowieści te, rozwijające się w wielopoziomową konstrukcję narracyjną, obrazują rozmaite sytuacje, których świadkiem był narrator w czasach swej spędzonej w Madrycie młodości. Są to opowieści niezwykle barwne, ale też wzajemnie splątane. Jest więc na przykład miłosna historia Luisa Soreza, syna bankiera z Kadyksu, są także dzieje Frasquity, które opowiadają o fortelach użytych przez nią dla zyskania w życiu całkowitej swobody.

Sprowadzony na manowce Alfons van Worden do końca nie potrafi uwolnić się od tego, co go spotkało, popada w coś w rodzaju rozdwojenia jaźni. Ma kłopot z dostosowaniem się do prawideł rzeczywistości. Ciągle pozostaje w przestrzeni gospody w Venta Quemada.

 

ROK PRODUKCJI

1964

PRODUKCJA

Zespół Filmowy "Kamera"

REŻYSERIA

Wojciech Jerzy Has

SCENARIUSZ

według powieści Jana Potockiego Rękopis znaleziony w Saragossie

Tadeusz Kwiatkowski i Wojciech Jerzy Has

ZDJĘCIA

Mieczysław Jahoda

MONTAŻ

Krystyna Komosińska

MUZYKA

Krzysztof Penderecki

OBSADA

Zbigniew Cybulski (Alfons van Worden)

Iga Cembrzyńska (Emina, księżniczka mauretańska)

Joanna Jędryka (Zibelda, księżniczka mauretańska)

Kazimierz Opaliński (szejk, pustelnik)

Gustaw Holoubek (Don Pedro Velasquez)

Beata Tyszkiewicz (Donna Rebeca Uzeda)

Adam Pawlikowski (Don Pedro Uzeda, kabalista)

Leon Niemczyk (Cygan Avadoro)

Franciszek Pieczka (Paszeko)

Barbara Krafftówna (Camilla de Tormez, macocha Paszeka)

Sławomir Lindner (ojciec van Wordena)

Mirosława Lombardo (matka van Wordena)

Zdzisław Maklakiewicz (Don Roque Busqueros)

Elżbieta Czyżewska (Frasquita Salero)

Janusz Kłosiński (Don Diego Salero) 

Jan Machulski (kochanek Frasquity)

Bogumił Kobiela (kawaler Toledo)

Stanisław Igar (Don Gaspar Soarez)

Krzysztof Litwin (Don Lopez Soarez)

Jadwiga Krawczyk (Donna Inez Moro)

Jerzy Przybylski (bankier Moro)

CZAS TRWANIA

177 min

 

 WOJCIECH JERZY HAS

Artysta urodzony w Krakowie w roku 1925, identyfikowany z gronem reżyserów szkoły polskiej, ale funkcjonujący niewątpliwie na peryferiach tego nurtu Twórca wielkich widowisk filmowych o charakterze fantastyczno-onirycznym, a także utworów bardziej kameralnych. Indywidualista, jak często się mówi - artysta osobny. Studiował na krakowskiej ASP (1945-48), a w 1946 r. w swoim rodzinnym mieście ukończył Kurs Przysposobienia Filmowego. Czasy stalinowskie przetrwał w Wytwórni Filmów Dokumentalnych oraz w Wytwórni Filmów Oświatowych, by dopiero po roku 1956 podjąć właściwą działalność reżyserską. Z ducha był bowiem fabularzystą. Z czasem zyskał pozycję, która pozwoliła mu zrealizować kilka kosztownych, lecz nie komercyjnych widowisk filmowych, m.in. Rękopis znaleziony w Saragossie (1964) i Sanatorium pod klepsydrą (1973). Był wybitnym pedagogiem łódzkiej filmówki, rektorem tej uczelni. Zmarł w 2000 r. w Łodzi. Wybrana filmografia: Pętla (1957), Pożegnania (1958), Jak być kochaną (1962), Rękopis znaleziony w Saragossie (1964), Lalka (1968), Sanatorium Pod Klepsydrą (1973), Nieciekawa historia (1982), Cudowna podróż Baltazara Kobera (1988).

twórcy

Rękopis znaleziony w Saragossie
sceny do analizy opis / twórcy galeria
nasze lekcje:
1. KINO MYŚLI
Struktura kryształu
Tango
2. MORALNOŚĆ KAMERY
Nienormalni
Z punktu widzenia nocnego portiera
3. OBSERWACJE CODZIENNOŚCI
Cześć Tereska
Rodzina człowiecza
4. KADRY PAMIĘCI
Jak być kochaną
... Portret własny
5. OBRAZY MAGICZNE
Historia kina w Popielawach
Oczy uroczne
6. FILMOWE PRZYPOWIEŚCI
Arka
Schody
Żywot Mateusza
7. SIŁA SYMBOLU
Chleb
Krótka historia jednej tablicy
Popiół i diament
8. METAFORY PRAWDY
Siedem kobiet w różnym wieku
Szczurołap
Wszystko może się przytrafić
9. MÓWIĆ NIE WPROST
Rejs
Urząd
10. BEZ KOMENTARZA?
Defilada
Egzamin dojrzałości
11. ROZDROŻA HISTORII
Człowiek z marmuru
Dokąd
12. ZAPISY PRZESZŁOŚCI
Fotoamator
Usłyszcie mój krzyk
13. WOKÓŁ NARODOWYCH STEREOTYPÓW
Eroica
"Ostry film zaangażowany" non camera
14. GORZKI ŚMIECH
Fotel
Zezowate szczęście
15. W KRZYWYM ZWIERCIADLE
Hydrozagadka
Polska Kronika Non-Camerowa Nr 1
16. WSPÓŁCZESNE LĘKI
Dług
Nasza ulica
17. PORTRETY ZBIOROWOŚCI
Jestem zły
Sól ziemi czarnej
18. MALI BOHATEROWIE
Abel, twój brat
Męska sprawa
19. MIĘDZY FIKCJĄ A RZECZYWISTOŚCIĄ
Exit
Ucieczka z kina "Wolność"
20. POEZJA I PROZA KINA
Aria dla atlety
Dziewczyny do wzięcia
21. KINO O KINIE
Amator
Ćwiczenia warsztatowe
22. GRY FILMOWE
Deja vu
Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów
23. MALARSKIE INSPIRACJE
Brzezina
Łagodna
24. NOWA ESTETYKA
Gry uliczne
Strojenie instrumentów
25. ESEJ FILMOWY
Iluminacja
Prekursor
26. KIM JESTEM
Gadające głowy
Zmruż oczy
27. RÓWNOŚĆ, RÓŻNOŚĆ, DEMOKRACJA
Sztandar
Śmierć prezydenta
28. W SPOŁECZEŃSTWIE
Ballada o kozie
Ssaki
Zdjęcia próbne
29. OBCY I SWÓJ
89 mm od Europy
Duże zwierzę
Dwaj ludzie z szafą
30. WOBEC TOTALITARYZMU
Kornblumenblau
Niedzielne igraszki
31. W KRĘGU TRADYCJI ROMANTYCZNEJ
Lawa
Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
32. POLACY I ŻYDZI
Dworzec Gdański
Jeszcze tylko ten las
Przy torze kolejowym
33. NA PROGU DOJRZAŁOŚCI
Pas de deux
Zmory
34. NA STYKU KULTUR
Dolina Issy
Syberyjska lekcja
35. CZłOWIEK I SZTUKA
100 lat w kinie
Mój Nikifor
36. POLSKA W NOWYM OBYCZAJU
Gra
Wesele
37. NOWE SZATY MITU
Syzyf
Kanał
38. AKCJA, FABUŁA, WIDOWISKO
Oj, nie mogę się zatrzymać
Rękopis znaleziony w Saragossie
39. EKSPERYMENTY
Czerwone i czarne
Elementarz
Wojaczek
40. CZŁOWIEK OGOŁOCONY
Cicha przystań
W zawieszeniu
41. FILM WOBEC INNYCH SZTUK
Wesele
Bykowi chwała
Muzykanci
42. BYĆ I MIEĆ?
Moje pieczone kurczaki
Rezerwat
43. BUNTOWNICY, ODMIEŃCY, OUTSIDERZY
Generacja C.K.O.D.
Rysopis
44. CZŁOWIECZEŃSTWO W CZASACH PRÓBY
Dzięki niemu żyjemy
Miejsce urodzenia
Na melinę
45. RODZICE I DZIECI
Ojciec
Takiego pięknego syna urodziłam
Wśród nocnej ciszy
46. CZŁOWIEK RELIGIJNY
Dekalog, jeden
Dybuk
Katedra
47. KONFORMIZM PO POLSKU
Szkoła podstawowa
Trzeba zabić tę miłość
Żółw
48. JAK DZIAŁA GROTESKA
Krok
Ubu król
49. MOJE KORZENIE
Kraj urodzenia...
Ziemia obiecana
50. DZIECKO I HISTORIA
Poznań 56
Świadectwo urodzenia
51. PYTANIA GRANICZNE
33 sceny z życia
Diabeł
52. PIERWSZA MIŁOŚĆ
Głośniej od bomb
Pierwsza miłość
53. FILMOWE ANTYUTOPIE
Seksmisja
Przekładaniec
54. W CIENIU STAROŚCI
Dom starych kobiet
Pora umierać
Siostry