X logowanie Zapomniałem hasła
 
 

 
Program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej kontakt Filmoteka Szkolna należy do
projekty
<< październik 2017 >>
01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829

Dwie Polski w dokumencie Marcina Latałły "Nasza ulica"

Temat: Dwie Polski w dokumencie Marcina Latałły "Nasza ulica"

Opracowała: Małgorzata Wiśniewska

Etap edukacyjny: gimnazjum
Przedmiot: język polski
Czas: 2 godziny lekcyjne

Cele lekcji:
Po lekcji uczeń powinien:
•    umieć analizować i interpretować dzieło filmowe w kontekście społecznym i politycznym (dostrzegać związki między rzeczywistością a jej artystycznym odbiciem);
•    utrwalić posiadaną wiedzę z zakresu języka filmowego i posługiwać się terminologią filmoznawczą w toku analizy filmu;
•    poznać poetykę dokumentu;
•    umieć wykorzystywać zasoby Internetu.

Metody i formy pracy:
•    samodzielne korzystanie z Internetu, wyszukiwanie informacji i tworzenie notatek;
•    prezentacja;
•    pogadanka;
•    praca z dziełem filmowym - załącznik 1;
•    praca ze słownikami;
•    praca z tekstem publicystycznym-załącznik 2;
•    dyskusja kierowana.

Środki dydaktyczne:
•    Słownik pojęć filmowych, pod red. Alicji Helman, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998;
•    Słownik pojęć i tekstów kultury, pod red. Ewy Szczęsnej, WSiP, Warszawa 2002;
•    www.stopklatka.pl
•    www.filmpolski.pl

Pojęcia kluczowe:
•    dokument;
•    montaż;
•    praca kamery;
•    plan i jego rodzaje;
•    narracja filmowa;
•    scenografia;
•    muzyka filmowa
•    moralność ponowoczesna

Przebieg lekcji:

  1. Rozpoczynamy lekcję od określenia czasu i miejsca wydarzeń przedstawionych w filmie (rozmowa kierowana):

    1. czas: 2003-2006 - zbieranie materiałów trwało ponad dwa lata (obraz współczesny);

    2. trzy symboliczne miejsca: zrujnowana fabryka sąsiadująca z "naszą olicą" (przeszłość), stara kamienica, w której mieszkają trzy pokolenia Furmańczyków (teraźniejszość), powstające centrum handlowe Manufaktura (przyszłość).

  1. Omawiamy kompozycję filmu i jej funkcje:

    1. kompozycja ramowa (dokument otwiera i zamyka scena portretowa rodziny Furmańczyków, ukazująca zmiany, jakie w niej zaszły w ciągu dwóch lat);

    2. funkcja symboliczna: rozpad rodziny (w pierwszej scenie mamy pełną rodzinę: dwie córki, starsza w ciąży, zięć, rodzice i babcia; w ostatniej - nieobecna jest starsza córka, która wyjechała do Niemiec, zostawiając dziecko mamie i babci, nie ma też zięcia, ponieważ siedzi w więzieniu).

  1. Pytamy o sposób prezentacji losów łódzkiej rodziny i jego funkcję interpretacyjną:

    1. występują dwa równoległe wątki, związane z tym samym miejscem-śródmiejską dzielnicą Łodzi: wątek nowo powstającego, na miejscu starej fabryki Izraela Poznańskiego, nowoczesnego centrum handlowego, oraz wątek rodziny Furmańczyków, związanej z fabryką od pięciu pokoleń.

    2. równoległość losów budowanego przez Francuzów Centrum, i zwykłej rodziny obrazuje zderzenie i kontrast dwóch obrazów Polski (uczniowie charakteryzują obie rzeczywistości, rejestrują zmiany i je oceniają):

      1. Centrum symbolizuje przyszłość, wyznaczaną przez pieniądze, nowoczesność, luksus, piękno. Centrum powstaje szybko i sprawnie, odmienia całkowicie wygląd i charakter biednej i zaniedbanej olicy Ogrodowej. Kusi kolorami, bogactwem towarów i usług.

      2. Łódzka rodzina mieszka w starej, odrapanej kamienicy (tzw. familoku), gnieździ się w ciasnym mieszkaniu; należy do świata przeszłości, o której wspomina ciągle babcia-robotnica w fabryce Poznańskiego. Życie trzech pokoleń Furmańczyków cechuje stagnacja, monotonia, szarzyzna, brak perspektyw na przyszłość.

  1. Prosimy uczniów o charakterystykę członków rodziny i próbę oceny ich postaw:

    1. Marek Furmańczyk (ojciec) i jednocześnie główny bohater - mówi o sobie:
      "jestem tak samo zrujnowany jak ta fabryka"
      "jestem za młody, żeby umrzeć i za stary, żeby pracować"

      Od 12 lat jest bezrobotny, bez prawa do zasiłku, zbiera złom i makulaturę, by w ten sposób pomóc pracującej ciężko żonie, wygląda jak menel, pije i narzeka na swój los, czuje się wobec życia bezradny i bezsilny, to wrak człowieka, zniszczonego przez alkohol i bezczynność, nie stanowi wzoru dla dzieci, nie ma im zresztą nic do przekazania. Na jego przykładzie widać upadek robotniczego etosu pracy (status lumpenproletariusza) i degenerację rodziny.

    2. żona - pracuje od świtu do nocy jako szwaczka, utrzymuje rodzinę, niewiele mówi, bo nie ma czasu na rozmowy i spacery, nie skarży się na swój los, zachowując pogodę ducha

    3. starsza córka - wychowana przez babcię, nie zachowuje w swoim życiu jej nauk i tradycyjnych zasad, nie kończy szkoły, nie ma więc żadnego wykształcenia, za to wcześnie rodzi dziecko, a następnie je porzuca, szukając szczęścia i lepszej przyszłości za granicą, jest niedojrzała, nieodpowiedzialna i nieprzygotowana do obowiązków matki i żony

    4. jej "mąż", a właściwie ojciec chłopca, bezskutecznie szuka pracy, mieszka kątem u Furmańczyków, popada w konflikt z prawem i trafia do więzienia, skąd dzwoni do syna

    5. babcia-najciekawsza postać, mimo podeszłego wieku i licznych obowiązków (gotuje, sprząta, robi zakupy i wychowuje wnuka)zachowuje optymizm i poczucie humoru "Weszłam do Unii, ale nie wiem, którą stroną"), jest ciekawa świata i ludzi, codzienne trudności i rodzinne problemy jej nie załamują, przyjmuje je ze spokojem, bo może wracać myślami do dobrej przeszłości, z której jest dumna i czerpie siły do życia. Dostrzega regres i załamywanie się tradycyjnych wartości, takich jak szacunek do pracy, uczciwość, odpowiedzialność, obowiązkowość. Jej marzeniem jest jeszcze trochę popracować w fabryce ...

  1. Pytamy młodzież o przyczyny zmian, jakie zaszły w tej łódzkiej rodzinie (dyskusja kierowana):

    1. zamykanie zakładów pracy (na skutek transformacji ustrojowej)

    2. bezrobocie

    3. bieda, ubóstwo

    4. brak wykształcenia

    5. alkoholizm

    6. bierność i postawa oczekiwania pomocy z zewnątrz (dziedzictwo socjalizmu)

    7. rozpad więzi rodzinnych

  1. Na zakończenie lekcji określamy gatunek filmu (dokument) i stosunek reżysera do bohaterów (praca ze słownikiem). Uczniowie wskazują takie cechy dokumentu, jak:

    1. ukazanie "prawdziwej" historii (niewymyślonej, choć odpowiednio skomponowanej w procesie montażu przez twórcę) o "prawdziwych" bohaterach, którzy przed kamerą opowiadają o sobie;

    2. wstrzymanie się od komentarza i oceny ukazanych postaw;

    3. szacunek i sympatia reżysera wobec bohaterów;

    4. powstanie przyjacielskich więzi między filmowcami a rodziną, o czym świadczy fakt obecności kamery w czasie narodzin Przemka

  1. Praca domowa:
    Zinterpretuj zachowanie pana Marka w dniu otwarcia Centrum: dlaczego nie cieszy go sąsiedztwo nowoczesnego obiektu?

 

język polski |

Powiązane lekcje: