31.01.2018

Relacje z działań Liderek i Liderów Filmoteki Szkolnej

Początek roku obfitował w wydarzenia Filmoteki Szkolnej! Przeczytajcie relacje z działań podjętych przez Liderki i Liderów w styczniu.

  • „Architektura filmu, czyli w jaki sposób kino kreuje obraz rzeczywistości”

24 stycznia w Radomsku odbyły się warsztaty zorganizowane przez Liderkę Filmoteki Szkolnej Aleksandrę Kędrę prowadzone przez Wędrującą Filmoznawczynię Justynę Jaszczyk. Uczniowie dwóch radomszczańskich gimnazjów (PSP nr 7 i PSP nr 9) wzięli udział w zajęciach na temat „Architektura filmu, czyli w jaki sposób kino kreuje obraz rzeczywistości”.

Prowadząca Justyna Jaszczyk wprowadziła uczestników w temat zajęć, określiła ich cel i przedstawiła najważniejsze zagadnienia warsztatów. Następnie uczestnicy wzięli udział w interaktywnym wykładzie, którego elementami była wiedza o środkach filmowego wyrazu, rodzajach kadrów i gatunkach filmowych. Aby lepiej utrwalić zdobytą wiedzę, gimnazjaliści wykonali ćwiczenie, polegające na odgadywaniu gatunku filmowego na podstawie kadru. Zaplanowali także tytuł, gatunek i szkic fabularny swojego potencjalnego filmu.

W dalszej części warsztatów uczestnicy poznali etapy produkcji dzieła filmowego. Aby zrozumieć czym jest scenariusz i storyboard, uczniowie rozrysowali wybraną scenę ze swojego filmu w trzech kadrach i omówili ją, wykorzystując pojęcia związane z planem filmowym i ruchami kamery.

Następnie edukatorka wprowadziła uczniów w zagadnienia związane z marketingiem filmowym. Przedstawiła historię i specyfikę festiwali filmowych, krytyki filmowej, plakatu filmowego i zwiastunu. Podczas zajęć uczestnicy wykonali szereg ćwiczeń, które przybliżyły w praktyce poznane teoretycznie zagadnienia. Było to określenie gatunku i fabuły na podstawie plakatu i zwiastunu filmowego, wykonanie plakatu do swojego filmu i wybór sposobów jego promocji. Na zakończenie uczestnicy omówili w jaki sposób przygotowaliby kampanię marketingową filmu. Warsztaty miały twórczy charakter i stały się dla uczniów inspiracją do dalszej edukacji filmowej.

(Aleksandra Kędra)

  • Warsztaty z reżyser Nataszą Ziółkowską-Kurczuk w II LO w Krasnymstawie

Warsztaty „Od teorii do praktyki – nakręć się” prowadzone przez reżyser prof. Nataszę Ziółkowską-Kurczuk odbyły się 25 stycznia w Pracowni Filmoteki Szkolnej w II LO w Krasnymstawie. Warsztaty zorganizowano w celu popularyzowania Filmoteki Szkolnej, edukacji filmowej oraz przygotowania uczniów do udziału w XVI Powiatowym Konkursie Filmowym „Inspiracje Filmoteką Szkolną” i innych szkolnych projektach filmowych. W zajęciach wzięli udział nauczyciele i uczniowie ze szkół krasnostawskich: ze Szkoły Podstawowej nr 1, Szkoły Podstawowej nr 4, II LO oraz ze Szkoły Podstawowej w Małochwieju Dużym a nawet absolwent II LO – student Politechniki Wrocławskiej, w sumie 40 osób.

Na początku spotkania pani profesor Natasza Ziółkowska-Kurczuk przypomniała podstawowe pojęcia z zakresu języka filmu (kadr, ujęcie, plany filmowe, ruchy kamery) oraz omówiła funkcje tych środków. Uczestnicy warsztatów pracowali nad filmikiem „Western” zrealizowanym na podstawie scenariusza prof. Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk, w którym występuje postać „sprawiedliwego” rewolwerowca (Bezimiennego) granego w filmach przez Clinta Eastwooda. Uczniowie w grupach opracowali scenopisy i storyboardy. Następnie wspólnie wybrano aktorów, którzy wcielili się w role filmowych bohaterów. Uczestnicy warsztatów podzielili się funkcjami i pracowali pod kierunkiem pani profesor, wykorzystując rekwizyty przygotowane przez uczestników zajęć MDKF „Iluzjon”. Do zakończenia projektu pozostał jeszcze etap postprodukcji, czyli montaż „surówki”. Na pewno po feriach będzie można już zobaczyć „Western” – efekt pracy młodych filmowców.

(Ewa Magdziarz)

  • Wyjazdowe – filmowe i równościowe – działania w ramach Pracowni Filmoteki Szkolnej w Górze

Koniec stycznia obfitował w działania liderskie ponownie skupione wokół tematów filmowych i równościowych dotyczących tożsamości oraz kultury Głuchych. Listopadowe spotkanie z uczniami i uczennicami z II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi i Międzynarodowymi im. M. Kopernika w Lesznie odbiło się tak budującym echem w szkole, iż kolejna klasa poprosiła o organizację i przeprowadzenie warsztatów pn. „Słyszący myśli g/Głuchego. Wokół edukacji filmowej i antydyskryminacyjnej”, tym razem w styczniu. Zajęcia te nie odbyłyby się również, gdyby nie doskonała współpraca z nauczycielką języka polskiego, Panią Elżbietą Wiercińską-Kaźmierczuk, która proponuje swoim podopiecznym ciekawe inicjatywy naukowe i relacyjne. Dzięki powyższym czynnikom na dwugodzinnym warsztatach realnym ponownie okazały się rozmaite ćwiczenia wpisane w poznanie kultury Głuchych.

Tego dnia wcześniej odbyły się również dwugodzinne warsztaty na temat tożsamości i praw człowieka w Szkole Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Lesznie. Uczniowie i uczennice z klasy siódmej z niezwykłą otwartością i zaangażowaniem wpisali się w proponowane działania. Nie pozostaje mi nic innego, jak po raz kolejny wyrazić moją wdzięczność za możliwość łączenia zagadnień filmowych z równościowymi w ramach Pracowni Filmoteki Szkolnej!

(Ewelina Waląg)

  • „Rola filmu w szkole, czyli jak wplatać film w proces edukacji i jak nam może w tym pomóc Filmoteka Szkolna”

Spotkanie odbyło się 10 stycznia w Szkolne Podstawowej nr 6 w Koszalinie. W prelekcji uczestniczyli uczniowie z różnych klas i nauczyciele, a także kilku nauczycieli z zaprzyjaźnionych szkół zaproszonych przez organizatorów. Spotkanie miało na celu propagowanie edukacji filmowej w szkołach i zachęcanie do współpracy z Filmoteką Szkolną. W czasie wykładu nauczyciele dowiedzieli się jak można korzystać z filmu na zajęciach, jak wplatać film w proces edukacji i jak może nam w tym pomóc program Filmoteki Szkolnej. Uczniowie natomiast poznali kilka sposobów na edukację z filmem, obejrzeli kilka filmów i animacji zrealizowanych przez uczniów w ich wieku oraz zapoznali się z podstawowym sprzętem filmowym. Cała spotkanie miało bardzo pozytywny wpływ na uczestników, padało bardzo dużo pytań od uczniów i nauczycieli dotyczących współpracy, kolejnych spotkań i wspólnych warsztatów.

(Krzysztof Fortuna)

  • Zajęcia wokół filmu „Królewicz olch”

Wędrujący Filmoznawca Karol Jachymek zawitał do gdańskiej Pracowni Filmoteki Szkolnej 24 stycznia. Tematem spotkania z uczniami i ich nauczycielami był film Kuby Czekaja „Królewicz olch”, a pytanie, jakie postawiono publiczności dotyczyło kwestii, czy warto oglądać filmy, które nie zachwycają? Nie wszyscy wytrwali, by dyskutować nad tym problemem, ale najbardziej zainteresowani (w większości nauczyciele!) zgodnie uznali, że zaproponowana przez filmoznawcę koncepcja praktycznego wykorzystania umiejętności analizy tekstu kultury pozwala docenić nawet niełatwy w odbiorze film. Wielce przydatne okazało się przypomnienie podczas prelekcji środków filmowego wyrazu.

(Jola Manthey)

  • Zajęcia filmowe z okazji Międzynarodowego Dnia Holokaustu

29 stycznia w Pracowni Filmoteki Szkolnej odbyły się warsztaty dla uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Łochowie i Szkoły Podstawowej im. Juliusza Verne’a w Białych Błotach.

Odwołując się do „Fotoamatora” w reżyserii Dariusza Jabłońskiego, uczestnicy zastanawiali się, czy film może być źródłem wiedzy historycznej. Punktem wyjścia do pracy z filmem były materiały źródłowe na temat holokaustu i fotografie. Uczniowie nie tylko poddali analizie język filmu (praca kamery, rola ciszy, czarno-białe zdjęcia na tle kolorowych fotografii) ale też omówili kategorię prawdy w filmie dokumentalnym.

(Ewa Jakubowska)

  • Warsztaty animacji poklatkowej w Gorzowie Wlkp.

12 stycznia w Pracowni Filmoteki Szkolnej ZSO nr 3-SP nr 17 odbyły się II Warsztaty animacji poklatkowej „Poruszyć obraz”, które zorganizowała i poprowadziła Liderka Filmoteki Szkolnej Małgorzata Miszczak. Uczniowie trzech gorzowskich szkół podstawowych oraz szkoły podstawowej z Baczyny, po raz pierwszy stanęli przy stanowiskach animacyjnych i zrealizowali według własnego pomysłu krótkie etiudy pod hasłem „Pewna historia kulki z plasteliny”. Zanim jednak przystąpili do pracy, wzięli udział w warsztacie teoretycznym, zdobywając wiedzę na temat etapów tworzenia animacji poklatkowej, o roli scenariusza, storyboardu. Omawiając techniki animacji, obejrzeli filmy uczniów ZSO nr 3, którzy od kilku lat zajmują się ich realizacją. Zobaczyli między innymi animacje wycinankowe, lalkowe, plastelinowe oraz mieszane (połączenie różnych technik, m.in. sypkiej i wycinankowej). O tym, że najważniejszy jest pomysł na film mogli się przekonać, gdy pracowali nad fabułą swoich filmów na podstawie zaproponowanego hasła. Praca zespołowa dała im mnóstwo satysfakcji, co było wyraźnie widać przy tworzeniu plastelinowych postaci, animowaniu i wykonywaniu zdjęć.

W Pracowni Filmoteki Szkolnej w Gorzowie Wlkp. od lat powstają animacje. Ostatnia produkcja to niedawno ukończony film poświęcony Włodzimierzowi Korsakowi – niebawem będzie jego premiera. Także tu zrealizowano filmy nagrodzone w konkursach ogólnopolskich, choćby film „Legenda o jeziorze Niesłysz” (II miejsce na V Międzynarodowym Przeglądzie Filmów Animowanych Autorstwa Dzieci „Halo echo” 2016), film „Morska przygoda” (I nagroda na Ogólnopolskim Przeglądzie Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci OKO KALEJDOSKOPU 2015) oraz film „Tam gdzie są grzyby, tam jest przygoda” (I nagroda na Ogólnopolskim Przeglądzie Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci OKO KALEJDOSKOPU 2016). W Pracowni powstały też trzy animowane legendy gorzowskie – miały premierę w 2012 i zostały przekazane miastu i Muzeum Lubuskiemu. Do dziś korzystają z nich na lekcjach szkoły, prezentuje je również Muzeum na swoich wydarzeniach.

(Małgorzata Miszczak)

  • Aktywny początek roku w Janowie Lubelskim

Za sprawą Lidera Filmoteki Szkolnej, Emilii Żuber Pracownia w Janowie Lubelskim w styczniu tętniła życiem! Szczegółowo o wszystkich wydarzeniach przeczytacie TUTAJ.

Wydarzenia zostały zorganizowane w ramach programu Filmoteka Szkolna realizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.