17.11.2017

Edukacja filmowa działa na pełnych obrotach!

Aktywność Liderek i Liderów Filmoteki Szkolnej nie słabnie, dlatego warto zapisać się do prowadzonych przez nich sieci. Zapraszamy do zapoznania się z ich najnowszymi działaniami!

Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Gorzowie Wlkp.

Pod koniec października w Pracowni Filmoteki Szkolnej ZSO nr 3 w Gorzowie Wielkopolskim odbyło się spotkanie pasjonatów edukacji filmowej inaugurujące działalność Pracowni w roku szkolnym 2017/2018.

Liderka Filmoteki Szkolnej, Małgorzata Miszczak przedstawiła informacje dotyczące ogólnopolskich wydarzeń Filmoteki Szkolnej, planowanych spotkań oraz propozycji rozwijania współpracy między nauczycielami, m.in. prezentacji dobrych praktyk.
Kolejnym punktem wieczoru była projekcja filmu K. Czekaja pt. “Królewicz Olch” oraz próba odpowiedzi na pytania dotyczące szukania tożsamości młodych ludzi.

Psycholog J. Marzec zainicjowała dyskusję pytając uczestników projekcji o ich zdanie w kwestii tematyki filmu. Padały różne, bardzo interesujące odpowiedzi: widzowie widzieli w filmie opowieść o toksycznej matce, zagubieniu młodego człowieka, poszukiwaniu przez bohatera własnej tożsamości czy historie samotności wszystkich bohaterów. Psycholog nawiązała do kwestii tożsamości odnosząc się do teorii rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona, zgodnie z którą człowiek w okresie między 12 a 18 rokiem życia staje wobec zadania rozwojowego polegającego na rozwiązaniu kryzysu między osiągnięciem tożsamości (pozytywnym przejściem etapu doświadczania i podejmowaniu zobowiązań), a tożsamością rozproszoną (młody człowiek staje się niedookreślony jak płyn, przybierający kształt naczynia - wg J. Marcii) Wspólnie analizowane było poszukiwanie tożsamości tytułowego bohatera filmu oraz odniesienie jego doświadczeń życiowych do innych, które miewa współczesna młodzież.

Ciekawym elementem dyskusji był aspekt świata przedstawionego w filmie i jego ważnych elementów, jak nawiązanie do kultury japońskiej anime (koleżanka z klasy głównego bohatera), roli psa w filmie czy wreszcie nieprzypadkowy dobór kolorów: matka ubiera się najczęściej w biel, co być może ma symbolizować jej niewinność w rozwoju takiej toksycznej relacji z synem, mężczyzna - partner matki - zazwyczaj na czarno, jest osobą silną i zdecydowaną. Jednak w kilku scenach widzimy go w odcieniach czerni i bieli, najczęściej w sytuacji relacji, czy rozmowy z bohaterem lub jego matką, co nadaje mu swoistą wieloznaczność. Główny bohater wybiera odzież z kolorach szarym, zgniłym zielonym itp., co sugeruje z jednej strony jego nieokreśloność, a z drugiej chęć ukrycia się.

Spotkanie w Pracowni Filmoteki Szkolnej z filmem “Królewicz Olch” Kuby Czekaja, niezwykle ciekawa dyskusja z psychologiem oraz deklaracje współpracy w sieci entuzjastów edukacji filmowej to dobry początek na kolejne działania z filmem w bieżącym roku szkolnym w Gorzowie Wielkopolskim.

(Małgorzata Miszczak)

Działania Lidera Filmoteki Szkolnej w Starym Jarosławiu

W nocy z 20 na 21 października w Zespole Szkół w Starym Jarosławiu odbyła się XIII Ogólnopolska Konferencja Edukacyjna NOC SYTEMOŻERCÓW. Wędrujący Filmoznawca dr Karol Jachymek poprowadził cykl angażujących warsztatów dla nauczycieli i uczniów uczestniczących w tym wydarzeniu. 16 nauczycieli z kilku szkół uczestniczyło w wykładzie i warsztatach pt.: “Kino w szkole? Czyli o filmach w edukacji”, a uczniowie w czterech grupach 15-osobowych w warsztatach pt.: “Po co nam kino? Czyli o tym, dlaczego warto (umieć) oglądać filmy”.

  • Już teraz zapraszamy nauczycieli z regionu na projekcję filmu “Królewicz Olch”, która odbędzie się w piątek 24 listopada o godzinie 16.00!

(Krzysztof Fortuna)

Działania Lidera Filmoteki Szkolnej w Radomiu

Niemal 40 pedagogów z 14 placówek oświatowo-wychowawczych z Radomia i okolic miało okazję porozmawiać o tym, kiedy i w jakim celu wykorzystywać filmy w szkole. Nauczyciele spotkali się 8 listopada w Sali Konferencyjnej ZSB w Radomiu na warsztatach pt.: “Filmowe Lekcje Wychowawcze”. Zajęcia prowadził Lider Filmoteki Szkolnej, Jarosław Basaj.

Uczestnicy zajęć przekonali się, że film może pełnić wiele funkcji zarówno w procesie wychowawczym jak i dydaktycznym. Może służyć pogłębieniu wiedzy, rozwijaniu wrażliwości albo przygotowaniu do odbioru dzieła artystycznego. Sposoby wykorzystania filmu również są różnorodne, obejmują zarówno dyskusję przed jak i po seansie, ćwiczenia podczas projekcji lub pracę z materiałami historycznymi i kreatywność uczniów.

Nauczyciele wszystkich typów szkół otrzymali wiele inspirujących wskazówek do prowadzenia własnych zajęć z uczniami. Ważnym punktem spotkania było podkreślenie zasad dobrego moderowania dyskusji po filmie. Składają się na nie między innymi: aktywnie słuchanie, dbanie o możliwość zabierania głosu przez wszystkich uczestników, docenianie, wspieranie, brak oceniania, empatia, brak wywierania presji i ciekawość.

Pracujący w podstawówkach mieli okazję dowiedzieć się, z jakimi filmami krótko- i pełnometrażowymi pracować przy okazji poruszania takich tematów, jak: rodzina, przyjaźń, tolerancja, ekologia, emocje, marzenia czy cyberbezpieczeństwo. Prowadzący polecił między innymi wykład dr Joanna Zabłocka-Skorek, założycielki Interdyscyplinarnego Programu Edukacji Medialnej i Społecznej KinoSzkoła, udostępniany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach projektu Filmoteka Szkolna.Akcja!, czyli webinar pt. “Edukacja filmowa w klasach 1-3. Od czego zacząć?”

Nauczyciele starszych klas podstawówek, gimnazjów, liceów, techników i szkół branżowych otrzymali bogatą ofertę filmów i konspektów lekcji dotyczących kwestii tak ważnych i trudnych, jak np.: uzależnienia, stereotypy, problemy dojrzewania, niepełnosprawność czy planowanie przyszłości.

Tytuł warsztatów zaczerpnięty został od nazwy projektu Fundacji Generator, na który składa się płyta DVD “Filmowe Lekcje Wychowawcze”. Są na niej filmy i scenariusze lekcji. Przedstawiciele wszystkich szkół i placówek wychowawczych obecni na spotkaniu otrzymali swoje egzemplarze tego wydawnictwa. Uczestnicy zajęć odebrali także dyplomy i materiały edukacyjne.

Warsztaty dla nauczycieli “Filmowe Lekcje Wychowawcze” są jednym z elementów Międzypokoleniowego Festiwalu Filmowego “W świat moich dziadków” organizowanego przez Fundację Jaskółki.PL. Impreza jest kierowana do uczniów, którzy mogą wziąć udział w konkursie na film o swoich babciach i dziadkach – zwycięzcy mogą otrzymać nawet tysiąc złotych. Szczegóły znajdują się na stronie: www.kameraakcja.net.pl

(Jarosław Basaj, www.filmowy.radom.pl)

Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Krasnymstawie

Warsztaty dla nauczycieli i uczniów “Wędrujący Filmoznawca Filmoteki Szkolnej – o filmie w szkole”, które odbyły się 9 listopada 2017 r. w II LO im. C. K. Norwida w Krasnymstawie, prowadził dr Karol Jachymek z Uniwersytetu SWPS. Zajęcia zostały zorganizowane przez lokalną Liderkę Filmoteki Szkolnej Ewę Magdziarz.

W Pracowni Filmoteki Szkolnej z filmoznawcą spotkali się uczniowie ze szkół krasnostawskich: ze Szkoły Podstawowej nr 1, Szkoły Podstawowej nr 3, II LO oraz ze Szkoły Podstawowej w Siennicy Nadolnej i Szkoły Podstawowej w Orłowie Drewnianym a także nauczyciele: p. Grażyna Wojtyna, p. Bożena Mitura, p. Małgorzata Pomijan, p. Agnieszka Suszek i p. Teresa Berbeć.

Wędrujący Filmoznawca Filmoteki Szkolnej przypomniał podstawowe pojęcia związane z analizą i interpretacją filmów, tj. plan filmowy, kadr, ujęcie, scena, sekwencja, montaż. Następnie odbyły się ćwiczenia m. in. w rozpoznawaniu filmowych środków stylistycznych.

Kolejny punkt warsztatów to rozmowa o filmografii Andrzeja Wajdy oraz interpretacja wybranych scen filmowych z “Człowieka z marmuru”. Uczestnicy interpretowali tytuł filmu, wskazywali środki służące charakterystyce bohaterów i czasów, w których rozgrywała się akcja filmu, wskazywali przykłady języka ezopowego i nawiązania intertekstualne.

Filmografia Wajdy ( m. in. “Brzezina”, “Wesele”, “Tatarak” czy “Powidoki”) posłużyła także do dyskusji na temat związków filmu z literaturą, malarstwem i innymi dziedzinami sztuki. Na podstawie “Człowieka z marmuru” omawiano przykłady architektury, malarstwa czy rzeźby. Podsumowując dyskusję na temat filmów Wajdy, wskazano wiele sensów dodatkowych i uniwersalnych motywów, tj. totalitaryzm, historia, władza, zniewolenie, manipulacja czy rola mediów. Podkreślano nowoczesność w sposobie realizacji i wykorzystania różnorodnych technik filmowych przez Andrzeja Wajdę.

Na zakończenie warsztatów uczestnicy obejrzeli “Krótką historię jednej tablicy” Feliksa Falka i wskazywali na niezwykły sposób ukazania historii naszego kraju od 1980 do 2005 r. w pięciominutowym filmie. Rozpoznawali także znaczenia symboliczne i metaforyczne, dyskutując na temat przemijania ideałów i konieczności uczenia się historii, także tej najnowszej, m. in. na podstawie filmów Andrzeja Wajdy czy Feliksa Falka, które znajdują się w zasobach Filmoteki Szkolnej.

  • Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji z zajęć, przygotowanej przez Klaudię Chęć http://bit.ly/2AW8IH9

 (Ewa Magdziarz)

Wszystkie spotkania odbyły się w ramach ogólnopolskiego programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.