26.01.2018

Aktywny początek roku w Janowie Lubelskim

Za sprawą Lidera Filmoteki Szkolnej, Emilii Żuber Pracownia w Janowie Lubelskim w styczniu tętniła życiem!

  • Komunikat JA na przykładzie filmu Aleksandra Pietrzaka pt. „Mocna kawa wcale nie jest taka zła”.

W Pracowni Filmoteki Szkolnej w Zespole Szkół Technicznych w Janowie Lubelskim odbyły się warsztaty asertywności. Na podstawie fragmentu filmu „Mocna kawa wcale nie jest taka zła” uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Janowie Lubelskim oraz Publicznej Szkoły Podstawowej w Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Zamoyskiego w Janowie Lubelskim uczyli się, jak wyrażać własne uczucia, pragnienia i przekonania za pomocą komunikatu JA w taki sposób, aby nie ranić drugiej osoby. Umiejętność ta pozwala na poinformowanie rozmówcy o tym, jak się czujemy lub czego nie akceptujemy. Przekazywanie negatywnych odczuć w asertywny sposób nie jest proste, jednak jest niezbędne, jeśli zależy nam na zdrowej i klarownej komunikacji.

  • Film w szkole: narzędzia, praktyki, konteksty. Warsztaty filmoznawcze dla nauczycieli.

Warsztaty filmoznawcze z drem Karolem Jachymkiem, które odbyły się w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Zespole Szkół Technicznych w Janowie Lubelskim były bardzo inspirujące dla nauczycieli. Uczestnicy dowiedzieli się, jakie filmy i metody pracy wybrać, jak dostosować film do wieku odbiorcy (szkoła podstawowa i ponadgimnazjalna), z jakich materiałów dydaktycznych korzystać oraz jak pozytywnie zaskoczyć uczniów materiałem audiowizualnym na lekcji. Prowadzący udzielił cennych sugestii, dotyczących wyboru filmów na poszczególne przedmioty lekcyjne i przytoczył przykłady dobrych praktyk.

  • Animacja poklatkowa - jak to się robi?

W dn. 22-24.01.2018r. w pracowni Filmoteki Szkolnej odbyły się warsztaty „Warsztaty operatorsko-reżyserskie i montażowe” dla uczniów i nauczycieli gimnazjum i technikum oraz „Ruchome obrazy, czyli moja pierwsza animacja”, które prowadził Krzysztof Fortuna, Lider Filmoteki Szkolnej. W czasie warsztatów uczniowie nakręcili własne filmy inspirowane dokumentem Krzysztofa Kieślowskiego pt. „Gadające głowy”.

Podczas zajęć uczestnicy poznali cechy filmu dokumentalnego, techniki filmowania oraz zasady zastosowania sprzętu filmowego. Po nakręceniu materiału filmowego na terenie trzech różnych szkół uczniowie pracowali w grupach nad montażem. W kolejnych dniach powstały animacje poklatkowe z wykorzystaniem różnych technik - plasteliny, mąki, tablicy suchościeralnej oraz aktorów. Uczniowie przygotowali scenariusze animacji, rekwizyty oraz stanowiska pracy i przez kilka godzin wykonywali zdjęcia. W ostatnim dniu warsztatów wspólnie montowali swoje pierwsze animacje i zapoznali się z legalnymi źródłami muzyki, którą następnie wykorzystali jako podkłady. Podczas posumowania kilkudniowych warsztatów uczniowie obejrzeli wszystkie filmy i losowali nagrody w postaci filmów na DVD.

(Emilia Żuber)

Wszystkie zajęcia odbyły się w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.