01.06.2020

Dzień Dziecka z Filmoteką Szkolną!

Zapraszamy dzieci pod opieką dorosłych do wspólnego spędzenia corocznego święta – Dnia Dziecka!

Przygotowaliśmy dla Was zabawę wokół jednego z popularniejszych filmów z Filmoteki Szkolnej, czyli „Kundelka” Lidii Hornickiej. Czeka na Was 8 zadań, które możecie przeprowadzić zarówno w szkole – z klasą podzieloną na zespoły, a także w domu z dzieckiem – zajmie ona wówczas więcej czasu, ale będzie równie satysfakcjonująca. Wskazówki-kroki zawarte w naszej grze możecie swobodnie zaadaptować na warunki domowe – jedyną zmianą będzie brak podziału na grupy i ciekawsze możliwości chowania kopert z zadaniami. Naszą zabawę zakończymy w piątek, 5 czerwca o godzinie 17.00. Do tego czasu czekamy na telefony od zespołów szkolnych i domowych! POWODZENIA! 

Dla uczestników, którym uda się ukończyć grę, przygotowaliśmy drobne upominki zmywalne tatuaże Filmoteki Szkolnej!

POSZUKIWANIE WŁAŚCICIELKI ZAGINIONEGO KUNDELKA

KROK 1: Przed zajęciami wydrukuj i wytnij wszystkie zadania, włóż je do kopert, które następnie oznacz różnymi znakami (np. kwadrat, trójkąt i koło – każdy ze znaków będzie przyporządkowany innej grupie). Zanim uczniowie wejdą do sali, pochowaj w różnych miejscach koperty z zadaniami (muszą być w miejscach dostępnych dla uczniów, np. przyklejone pod ławką lub pod krzesłem, delikatnie wystające spomiędzy książek dostępnych w sali etc.).

KROK 2: Gdy uczniowie wejdą do sali zaproś ich na wspólny seans filmu „Kundelek” w reż. Lidii Hornickiej. Po seansie porozmawiajcie o filmowej historii oraz emocjach, które wywołała w odbiorcach. Przykładowe pytania:

  • O czym opowiadał film?
  • Kto jest bohaterem filmu? Czy bohaterowie są sympatyczni?
  • Jaka przygoda spotkała Kundelka?
  • Co odróżniało tytułowego Kundelka od reszty rodzeństwa?
  • Jak myślicie – dlaczego dziewczynka polubiła właśnie jego?
  • Jak sądzicie – dlaczego Kundelek wolał zostać z dziewczynką?
  • Czy z tej opowieści płynie jakiś morał? Czy łatwo go sformułować?
  • Czy film był ciekawy? Wzruszający?
  • Czy taka historia mogła wydarzyć się naprawdę?

KROK 3: Powiedz uczniom, że przed nimi wielkie wyzwanie! Jedno z dzieci znalazło kundelka, który zgubił się dziewczynce podczas spaceru. Teraz do całej klasy należy odkrycie numeru telefonu do właścicielki psa. Aby to zrobić uczniowie muszą podzielić się na grupy. Przydziel im wówczas znaki. Każdy zespół ma odszukać kopertę oznaczoną przynależnym mu znakiem, dlatego jeśli uczniowie znajdą pozostałe, to zostawiają je na swoim miejscu. Zadaniem poszczególnych grup będzie rozwiązanie zadania, które wyjmą z odnalezionej koperty. Uprzedź uczniów, że każdy zespół będzie pracował nad odszyfrowaniem cyfr, które na koniec zostaną połączone, dzięki czemu wspólnymi siłami skompletujecie cały numer właścicielki psa!

KROK 4: Zaproś uczniów do szukania kopert, a następnie sprawdź czy każdy zespół znalazł odpowiednią. Jeśli któryś z zespołów nie znalazł swojej koperty, poproś, aby grupa wybrała reprezentanta i pokieruj go w odpowiednie miejsce za pomocą gry w ciepło-zimno.

KROK 5: Uprzedź uczniów, że treść zadań jest bardzo ważna, gdyż są w nich cenne wskazówki. Poproś, aby jedna osoba z grupy przeczytała polecenie na głos, zanim zespół zacznie pracować nad swoim zadaniem, aby upewnić się, że polecenie jest dla wszystkich zrozumiałe.

KROK 6: Narysuj na tablicy prostokąty, w które uczniowie będą wpisywać rozszyfrowane cyfry.

NUMER TELEFONU

KROK 7: Po zakończonej zabawie zapytaj uczniów, czy któreś z zadań było wyjątkowo trudne – jeśli tak, spróbujcie zrobić je wspólnie z całą klasą. Gdy już wszystkie rozwiązania będą gotowe, a numer zostanie rozszyfrowany – zadzwońcie do właścicielki Kundelka i poinformujcie ją, że znaleźliscie pieska. Z pewnością czeka na Was wspaniała nagroda!