04.12.2017

Zapoznajcie się z działaniami Liderek i Liderów Filmoteki Szkolnej i dołączcie do ich sieci szkół

Dlaczego warto dołączyć do sieci szkół prowadzonych przez Liderki i Liderów Filmoteki Szkolnej w całej Polsce? Przede wszystkim dlatego, że daje to możliwość udziału w inspirujących zajęciach z zakresu edukacji filmowej! Przeczytajcie, co wydarzyło się w ostatnim czasie.

Działania Liderki Filmoteki Szkolnej w Radomiu

30 października w Kinie Elektrownia MCSW w Radomiu, w Nauczycielskim Klubie Filmowym MSCDN, koordynowanym przez Liderkę Filmoteki Szkolnej Annę Równy, gościł Michał Oleszczyk. Doktor filmoznawstwa, adiunkt na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, wygłosił wykład „Gdzie kończy się fabuła? Kino polskie w poszukiwaniu nowych form wyrazu”. Spotkanie z gościem odbyło się po przedpremierowej projekcji filmu „Beksińscy. Album wideofoniczny" w reż. Marcina Borchardta, opartym na bestsellerowej biografii Magdaleny Grzebałkowskiej „Beksińscy. Portret podwójny”. Dr Oleszczyk opowiedział o tendencjach dominujących we współczesnym polskim filmie dokumentalnym, o popularności found footage, wykorzystaniu archiwaliów i materiałów telewizyjnych w kinie XX i XXI wieku.

Zapraszamy do obejrzenia zarejestrowanego wykładu i wykorzystania go jako materiału dydaktycznego na lekcjach albo potraktowania jako inspiracji do pracy związanej z edukacją filmową. Poprzednie zarejestrowane spotkania Nauczycielskiego Klubu Filmowego MSCDN możecie obejrzeć pod adresem: www.facebook.com/nkfmscdn/

(Anna Równy)

Działania Liderki Filmoteki Szkolnej z Góry

29 listopada w II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi i Międzynarodowymi im. M. Kopernika w Lesznie odbyły się warsztaty pn. „Słyszący myśli g/Głuchego. Wokół edukacji filmowej i antydyskryminacyjnej”, które poprowadziła Ewelina Waląg, Liderka Filmoteki Szkolnej. Zajęcia dały możliwość porozmawiania o tożsamościowych aspektach osób g/Głuchych. Spotkanie przygotowane zostało dla trzydziestoosobowej grupy, uczęszczającej na zajęcia teorii wiedzy (tok) w klasie o maturze międzynarodowej. Wymiana spostrzeżeń, ćwiczenia językowe zmierzające do szerokiego odczytania kultury czy prezentacja wybranych filmików przyczyniły się do szerszego spojrzenia na nieobecne w oficjalnym dyskursie treści.

Cieszę się, że współpraca w ramach Pracowni Filmoteki Szkolnej oraz Szkoły Tolerancji pozwala łączyć zagadnienia filmowe z równościowymi, a w nich uwypuklać bliską mi naukowo i osobiście tematykę obejmującą kulturę Głuchych.

(Ewelina Waląg, http://balladynafilm.wixsite.com/wonderlab1/blog1)

Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Połczynie-Zdroju

20 listopada w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Połczynie-Zdroju odbyło się otwarte spotkanie z filmem dla nauczycieli i uczniów ostatnich klas szkoły gimnazjalnej. Cztery grupy uczniów i jedna grupa nauczycieli miały okazję zapoznać się z dokumentem Małgorzaty Goliszewskiej „Ubierz mnie”. Praca uczniów z filmem stanowiła wprowadzenie do dwóch form warsztatowych: warsztatu stylu i warsztatu kompozycji. Pierwszy z nich poprowadziła animatorka, plastyczka z Centrum Kultury w Połczynie-Zdroju, pani Dorota Kijowska. Młodzież miała okazję zobaczyć jak powstaje strój retro, a także samodzielnie spróbować swoich sił w pracy z materiałem i fakturą. Warsztat kompozycji poprowadziła pani Renata Kiśleńczuk-Kaźmierczak, założycielka Craftcowni Pracowni Rękodzieła Artystycznego ze Złocieńca. W trakcie jego trwania młodzież tworzyła kolorowe plastyczne kompozycje z wykorzystaniem papieru. Liderka Filmoteki Szkolnej Kinga Dolatowska przedstawiła nauczycielom propozycje pracy z filmem i wykorzystanie filmowego dokumentu do zajęć wychowawczych. Ponadto nauczyciele zapoznali się z programem Filmoteka Szkolna. Spotkanie odbyło się przy okazji inicjatywy organizowanej przez Komisję Europejską, pn. „Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych”. Celem tej inicjatywy jest organizowanie różnorodnych spotkań, których uczestnicy mają okazję poznać przykłady dobrych praktyk a prowadzący, podzielić się innowacyjnymi pomysłami.

(Kinga Dolatowska)

Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Olsztynku

Warsztaty filmowe z ekspertem panią Martą Martą Matuszak w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Zespole Szkół w Olsztynku. Grupa uczniów z klasy VII Szkoły Podstawowej nr 2 w Olsztynku poznawała język filmu, pisała scenariusze własnych filmów i rysowała do nich storyboardy. Ujawniły się prawdziwe talenty narracyjne, wyobraźnia młodych ludzi nie ma granic - było realnie, śmiesznie, absurdalnie, trochę kryminału i sensacji. Warsztaty zorganizowano w ramach programu Filmoteki Szkolnej we współpracy z Filmoteką Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Dziękujemy pani Marcie Matuszak za merytoryczne, inspirujące, niezwykle ciekawe zajęcia

(Magdalena Rudnicka)

Działania Liderki Filmoteki Szkolnej w Kluczborku

Warsztaty z nauczycielami w Kluczborku i Namysłowie „Drama i film jako narzędzia pracy wychowawczej” odbyły się w ramach współpracy Iwony Baldy z Powiatowym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku i były skierowane do nauczycieli. Chodziło o to, aby pokazać, że film może być świetnym narzędziem pracy wychowawcy. Dlaczego? Bo uczą empatii, pozwalają wejść w świat ucznia, poszerzają horyzonty, pozwalają mówić o cudzych błędach, a co najważniejsze – kojarzą się z rozrywką a nie z nauką.

Najpierw zrobiłam wprowadzenie do edukacji filmowej, następnie pokazałam ścieżki wyszukiwania filmów (od problemu do filmu, od filmu do pomysłu na lekcję wychowawczą). Najważniejszą częścią spotkania było oglądanie, dyskutowanie i dopasowywanie do swoich potrzeb filmów. Nauczyciele wyszli bardzo zadowoleni, z pakietem pomocy w formie scenariuszy, pewniejsi siebie. Jedna z uczestniczek już na drugi dzień przeprowadziła lekcję wg omówionego scenariusza z filmem, który obejrzeliśmy podczas zajęć. Powiedziała mi, że lekcja wyszła świetnie. To chyba najlepsza ewaluacja zajęć.

Z kolei 1 grudnia w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Kluczborku odbyły się warsztaty z Wędrującą Filmoznawczynią Justyną Jaszczyk zatytułowane „Wokół polskiego kina dokumentalnego”. Prowadząca przedstawiła historię, nurty i najważniejsze zagadnienia oraz twórców polskiego kina dokumentalnego. Już teraz nazwiska: Karabasz, Piwowski, Zygadło, Łoziński czy Bławut nie są nam obce. O Kieślowskim nie wspomnę. Przedmiotem zajęć były m.in. filmy „Powódź” Jerzego Bosaka jako przykład kina socrealizmu i „Uwaga chuligani” Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego. Uczniom trudno się o nich rozmawiało, ponieważ nie do końca rozumieli czasy, w których filmy powstały. Trochę innym przykładem (bez komentarza i odpowiedniej muzyki) był film Kazimierza Karabasza pt. „Muzykanci”.

Zastanawialiśmy się również nad tym, czy jest jakaś granica, której nie powinno się przekroczyć, kręcąc filmy dokumentalne. Uczniowie żywo reagowali na film „Korkociąg” Marka Piwowskiego i „Z punktu widzenia nocnego portiera” Krzysztofa Kieślowskiego. Spotkanie zakończyliśmy współczesnym kinem dokumentalnym, „szkołą Fidyka” i ciekawym ćwiczeniem. Każda grupa otrzymała wycięty tytuł z gazety. Uczniowie mieli wymyślić scenariusz dokumentu oraz wybrać estetykę, w której tej film nakręcą.

 (Iwona Baldy)

Międzywojewódzkie działania Liderek i Liderów Filmoteki Szkolnej

Edukacyjne spotkanie „LIDEROff”, zapraszające do współpracy młodzież z czterech województw: wielkopolskiego, dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego, zainicjowane zostało przez Liderki i Lidera Filmoteki Szkolnej: Katarzynę Czubińską, Ewelinę Waląg, Magdalenę Nogaj, Małgorzatę Miszczak i Piotra Kalitkę.

W weekend 17-19 listopada uczennice i uczniowie, nauczycielki i nauczyciele z Góry, Gniezna, Nowego Świętowa, Gorzowa i Leszna spotkali się, by wspólnie warsztatować, poznawać się, otwierać głowy i budować nowe relacje, nie tylko filmowe.

Program napięty do granic możliwości oferował warsztaty: integracyjny, animacji poklatkowej, antydyskryminacyjny, kadru, buszowanie nocą po całej szkole w trakcie gry filmowej, a na końcu projekcję filmu „Królewicz Olch” i warsztat z filmoznawcą dr. Karolem Jachymkiem.

Podobno się podobało, nam na pewno. Wracamy w przyszłym roku i już wiemy, czym Was zaskoczyć!

(Katarzyna Czubińska, Ewelina Waląg)

Wszystkie wydarzenia odbyły się w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.