30.10.2017

Działania Liderek Filmoteki Szkolnej w październiku

Z początkiem października Liderki i Liderzy Filmoteki Szkolnej rozpoczęli instensywne działania w swoich Pracowniach. Przeczytajcie co wydarzyło się w ostatnim miesiącu!

Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Krasnymstawie

Szkolenie „Edukacja z Filmoteką Szkolną”, prowadzone panią Ewę Magdziarz – lokalnego Lidera Filmoteki Szkolnej i opiekuna MDKF „Iluzjon”, odbyło się 6 października 2017 r. w II LO im. C. K. Norwida w Krasnymstawie. W Pracowni Filmoteki Szkolnej spotkali się nauczyciele ze szkół krasnostawskich: z Gimnazjum nr 1, Gimnazjum nr 3, Gimnazjum nr 5, z II LO i SOSW oraz z Gimnazjum w Małochwieju Dużym, Gimnazjum w Siennicy Nadolnej i Gimnazjum w Kraśniczynie. 06

W czasie szkolenia Ewa Magdziarz przekazała informacje o aktualnościach Filmoteki Szkolnej i przedstawiła różnorodne działania filmowe realizowane przez II LO. Uczestnicy byli bardzo zainteresowani propozycjami lidera, m. in. realizacją wspólnych projektów filmowych, maratonem filmowym, Filmową Grą Miejską czy wyjazdem do Inkubatora Artystyczno-Medialnego na UMCS. Nauczyciele także dzielili się doświadczeniami z zakresu edukacji filmowej oraz przedstawiali sposoby wykorzystania Filmoteki Szkolnej na różnego rodzaju zajęciach. Na podstawie propozycji uczestników szkolenia został opracowany plan działań, które będą realizowane z nauczycielami przez lidera Filmoteki Szkolnej w ramach „Sieci Nauczycieli – Filmoteka Szkolna – Krasnystaw” w bieżącym roku szkolnym.

Z kolei 4 października w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Krasnymstawie odbyło się spotkanie z aktorem Jerzym Rogalskim. Gość w rozmowie z uczestnikami nawiązał do czasów szkolnych i podkreślił znaczenie tego okresu w kształtowaniu jego wrażliwości i osobowości. Jerzy Rogalski mówił także o tym, jak duże znaczenie ma dla niego praca w teatrze, szczególnie w Teatrze im. J. Osterwy, z którym jest związany od 1976 r. W prezentacji multimedialnej, przygotowanej przez Ewę Magdziarz, można było zobaczyć imponującą filmografię Jerzego Rogalskiego, który grał m. in. w filmach „Jak rozpętałem drugą wojnę światową”, „Kaprysy Łazarza”, „Kogel – mogel”, „Dom zły”. Popularność zdobył, grając w różnorodnych serialach np.: „Lalka”, „07 zgłoś się” czy „Plebania”. Aktor wspominał także współpracę z wybitnym reżyserem Andrzejem Wajdą na planie jego ostatniego filmu „Powidoki”. Następnie zaprezentowane zostały fragmenty filmu Wojciecha Smarzowskiego „Wesele”, który znajduje się w zasobach Filmoteki Szkolnej. Pan Rogalski, grający rolę wuja Mundka, opowiadał o pracy na planie filmowym. Wspominał również współpracę ze Smarzowskim w czasie kręcenia filmu „Wołyń” i wyjaśniał sposoby budowania postaci filmowej. Pan Rogalski nawiązał także do ról, które przyniosły mu największą popularność, do postaci porucznika Waldemara Jaszczuka z „07 zgłoś się” czy Antoniego Tośka z „Plebanii”. Uczniowie pytali aktora o pracę nad rolą teatralną i filmową. Jerzy Rogalski podkreślał, że w teatrze, chociaż każdy spektakl jest inny, ważne jest odtwarzanie roli w sposób wystudiowany w czasie prób, ponieważ w trakcie przedstawienia nie można powtórzyć danej sceny. Film daje większą swobodę, pozostawia więcej miejsca na improwizację dzięki dublom, które pozwalają na wybór najlepszego fragmentu. Uczestników spotkania interesowały także trudne momenty w długiej karierze aktorskiej. Jerzy Rogalski przyznał, że kilka razy przeżywał kryzys. Wspominał, że szczególnie trudne dla środowiska artystycznego były lata 80. i jego nie ominęły chwile zwątpienia. Poza tym w każdym zawodzie, szczególnie wykonywanym przez wiele lat, przychodzi moment wypalenia, znużenia. Jerzy Rogalski przyznał, że nawet twórcza praca w teatrze nie chroni przed kryzysem tego rodzaju. Udało mu się jednak stosunkowo szybko uporać z tymi problemami, o czym świadczą liczne role teatralne i filmowe. Ta szczególna szczerość aktora ujęła wszystkich uczestników spotkania, którzy w skupieniu wsłuchiwali się w słowa pana Jerzego Rogalskiego.

Zobacz relację ze spotkania z panem Rogalskim: https://www.youtube.com/watch?v=K79ttiVcFrc&feature=youtu.be

(Ewa Magdziarz)

Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Olsztynku

12 października odbyły się pierwsze warsztaty filmowe "Się kręci", w których wzięli udział podopieczni Warsztatów Terapii Zajęciowej (w różnym wieku) z uczniami Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół w Olsztynku. Zajęcia wypełniły dyskusje, wzajemne poznawanie się, szukanie inspiracji, tematów, sposobów realizacji krótkich form filmowych, którym towarzyszyła prezentacja wybranych spotów akcji społecznych oraz uczniowskich projektów "Jeszcze nie jest za późno". Kolejne spotkanie to przejście od teorii do realizacji projektów pod kierunkiem p. Radosława Szcząchora. Uczestnicy warsztatów będą realizowali projekty filmowe na temat "To jest mój świat, chcę być sobą". Opowiedzą w nich o sobie i swojej przestrzeni.

(Magdalena Rudnicka)

Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Połczynie-Zdroju

40 osób pracujących nad krótką animacją poklatkową to mało czy dużo? Czy jedna liderka jest w stanie zaangażować do pracy każdego uczestnika warsztatów? Czy Pracownia Filmoteki Szkolnej w Połczynie-Zdroju może zmieścić jeszcze więcej chętnych kinomaniaków?

Zacznijmy od początku. W całym województwie zachodniopomorskim nie od dziś wiadomo, że Pracownia Filmoteki Szkolnej w Połczynie-Zdroju ma otwartą formułę. Są tacy, którzy chcą korzystać z niej często i tacy, którzy trafiają do niej tylko raz. Raz, ale z rozmachem! 16 października na zaproszenie liderki- Kingi Dolatowskiej odpowiedzieli uczestnicy projektu "Polsko-Ukraińska Młodzieżowa Akademia Samorządności 2017", którzy gościli w Połczynie przez ponad tydzień. W grupie 40 osób byli zarówno uczniowie, jak i nauczyciele z okolicznych szkół w regionie (Zespół Szkół Rolniczych w Świdwinie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Drawsku Pomorskim, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Stalowej Woli, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Szczecinie,  Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Złocieńcu, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Witkowie, Liceum Ogólnokształcące nr 11 w Szczecinie) oraz uczniowie i opiekunowie ze szkół z kilku regionów Ukrainy. Specyfika zajęć międzykulturowych nasunęła pomysł na temat powstającej animacji. Początkowo, dzięki pomocy tłumacza, wyjaśniona została definicja „animacji poklatkowej”, przykłady i metoda pracy nad animacją a potem już tylko (i aż!) tworzenie, produkcja, cięcie, gięcie i układy! Po trzech godzinach lekcyjnych warsztatowicze zmontowali filmik, a właściwie czołówkę do większej produkcji, do filmu dokumentującego Ich spotkanie w Połczynie-Zdroju. Przy pracy warsztatowej, jak zawsze, pomocni byli uczniowie i uczennice z Warsztatu Filmowego STACH, działającego przy Pracowni Filmoteki Szkolnej. Animację można obejrzeć na fanpage’u ZSP w Połczynie-Zdroju: https://www.facebook.com/zsppolczyn/

 (Kinga Dolatowska)

Działania Filmoteki Szkolnej w Janowie Lubelskim

24 października w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Janowie Lubelskim odbyła się projekcja filmu Kuby Czekaja pt. „Królewicz Olch”. Historię wybitnie utalentowanego nastolatka, który chce się wyrwać spod władzy apodyktycznej matki obejrzała młodzież polska
i ukraińska. Widzowie z zaciekawieniem śledzili losy bohaterów, a po projekcji podzielili się swoimi spostrzeżeniami i odczuciami.

(Emilia Żuber)

Działania Liderki Filmoteki Szkolnej z Białych Błot

25 września w Zespole Szkół Ogólnokształcących odbyły się warsztaty „Archetypy w kinie. Jung - Campbell - Vogler" prowadzone przez dr Elżbietę Żukowską. Na spotkanie przybyli uczniowie: Zespołu Szkół Licealnych i Agrotechnicznych, Tucholskiej Szkoły Realnej i Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Tucholi.

Uczestnicy zapoznali się ze schematami narracyjnymi współczesnego kina , które odwołują się do prac Josepha Campbella i Christophera Voglera. Przywołując typowe fabuły filmowe, usystematyzowali sobie wiedzę na temat archetypów w kinie.

Na koniec warsztatów zaprezentowali w formie parateatralnej efekty ćwiczeń scenariuszowych.

(Ewa Jakubowska)

Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Kluczborku

W piątek, 27 października 2017 r. uczestniczyliśmy w warsztatach: "Analiza filmu-nie taki diabeł straszny...", które prowadził Artur Majer - doktora nauk humanistycznych, filmoznawca. Podczas spotkania obejrzeliśmy kilka krótkometrażowych filmów, m.in. "Bara prata lite" szwedzkiego reżysera Lukasa Moodyssona Każdy film omawialiśmy i przeprowadzaliśmy analizę. Dowiedzieliśmy się, jak dobrze i ciekawie przeprowadzić analizę filmu, jak znaleźć odpowiednie informacje potrzebne nam do jego omówienia.

Lekcja z filmoznawcą sprawiła, że staliśmy się lepsi i pewniejsi w pisaniu czy mówieniu o dziełach kinematografii. Teraz już wiemy, od czego zacząć, by reszta była dobra. Nie zmarnowaliśmy tych godzin, ale wynieśliśmy dużo przydatnej wiedzy.

 (Natalia Herberg, kl. IIIb LO)

Przy okazji rozpoczęcia nowego roku edukacji filmowej w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Kluczborku warto przypomnieć udany poprzedni rok szkolny. Na wstępie zaznaczę, że wszystko, co realizuję lub organizuję  jako Liderka Filmoteki Szkolnej, robię w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

W tamtym roku we wrześniu w Pracowni Filmoteki Szkolnej gościliśmy dra Karola Jachymka, filmoznawcę i kulturoznawcę z Uniwersytetu SWPS w Warszawie. W spotkaniu uczestniczyło bardzo dużo zainteresowanych uczniów naszego liceum, uczniowie z Wołczyna i ZSP nr 1 w Kluczborku. Następnie w październiku znowu było nas dużo. Tym razem spotkaliśmy się z Konradem Pronobisem - Wędrującym Filmoznawcą ze Śląska. Zaczęliśmy od filmowego mikrokosmosu Andrzeja Wajdy, a skończyliśmy alfabetem filmowym. W grudniu odbyły się warsztaty animacji poklatkowej pn. „Od zera do reżysera” prowadzone przeze mnie i Magdalenę Nogaj. Sala była pełna, przyjechało 45 uczestników Żytniowa, Kluczborka, Kostowa oraz Ostrowa Wielkopolskiego, z naszej szkoły byli licealiści z klasy Ie. W styczniu odbyły się kolejne warsztaty, prowadziła je Sylwia Żółkiewska, która jest autorką wielu aplikacji. Przedmiotem warsztatów były zarówno aplikacje dostępne w wersji na komputer, jak i te dostępne na urządzeniach mobilnych. W kwietniu po raz drugi zawitał do nas dr Karol Jachymek i rozmawiał z uczniami nt. mediów pt. „Poprzez media, czyli co i w jaki sposób wpływa na nasze postrzeganie świata?”. Rok szkolny zakończyliśmy warsztatami z krytyki filmowej prowadzonymi przez Małgorzatę Kozubek i Adama Kruka, w których uczestniczyło 34 licealistów.

 (Iwona Baldy)