Lekcja 52

Pierwsza miłość

Głośniej od bomb
reż.: Przemysław Wojcieszek

Pierwsza miłość
reż.: Krzysztof Kieślowski

Opracowanie: Dr Sylwia Kołos

Głośniej od bomb

reż.: Przemysław Wojcieszek

Opis

Kasia i Marcin mieszkają w prowincjonalnym miasteczku. On porzucił studia, ona dopiero o nich myśli. Marcinowi umiera ojciec. Matka nie żyje już do kilkunastu lat. Chłopak nie ma bliższej rodziny, musi sam radzić sobie z przygotowaniami do pogrzebu. Pomaga mu tylko Kasia. Rodzice Kasi chcą, by ich córka wyjechała do Stanów Zjednoczonych. Dziewczynie perspektywa spędzenia sześciu miesięcy za oceanem wydaje się kusząca. Kiedy mówi o swoich zamiarach Marcinowi, chłopak załamuje się, nie wierzy, że Kasia wróci z Ameryki. Marcin miał inne plany, chciał wziąć ślub z ukochaną i, zgodnie z daną ojcu obietnicą, przejąć po nim warsztat samochodowy i spróbować zrobić coś ważnego w miejscu, w którym żyje. Na pogrzebie zjawiają się krewni Marcina – wujek Marian z żoną, synem i jego narzeczoną –  wulgarni i prymitywni nowobogaccy. Wuj, który handluje uszczelkami, jest zafascynowany Stanami Zjednoczonymi. Syn wuja, Dżefrej, to prymitywny nastolatek. Wulgarnością dorównuje mu jego dziewczyna Jagoda, która za główne źródło wiedzy o życiu uważa „Bravo Girl”. Stypa, na którą prócz krewnych Marcina przyszli również rodzice Kasi, zmienia się w typowo polskie przyjęcie, suto zakrapiane alkoholem, które tradycyjnie kończy się rodzinną kłótnią. W tej atmosferze Marcin stara się przekonać Kasię, by została w Polsce.

Rok produkcji 2001
Produkcja Canal+ Polska
Skorpion Art
Agencja Produkcji Filmowej
Reżyseria Przemysław Wojcieszek
Scenariusz Przemysław Wojcieszek
Zdjęcia Jolanta Dylewska
Montaż Krzysztof Osiecki
Muzyka Bartosz Straburzyński
Obsada Rafał Maćkowiak (Marcin Koprowski), Sylwia Juszczak (Kaśka, dziewczyna Marcina), Andrzej Gałła (Marian, wuj Marcina), Magdalena Schejbal (Jagoda, dziewczyna Dżefreja), Grażyna Krukówna (Teresa, ciotka Marcina), Krzysztof Czeczot (Dżefrej, kuzyn Marcina), Michał Tarkowski (Wiesław, ojciec Kaśki), Teresa Sawicka (Krystyna, matka Kaśki), Robert Gonera (Andrzej, przyjaciel Marcina)
Czas trwania 87 min

O reżyserze

Scenarzysta i reżyser filmowy. Studiował filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim i dziennikarstwo na Uniwersytecie Wrocławskim. Po nieudanej współpracy z Witoldem Adamkiem przy filmie Poniedziałek, do którego Wojcieszek napisał scenariusz, postanowił sam reżyserować filmy. Począwszy od zrealizowanego w 1999 roku obrazu zatytułowanego Zabij ich wszystkichpo ostatnią produkcję Made in Poland z roku 2008, reżyser pozostaje wierny młodym, wchodzącym w dorosłość bohaterom, którzy szukają dla siebie miejsca w często absurdalnej i groteskowej rzeczywistości współczesnej Polski. Inspiracją dla jego twórczości są wczesne filmy Miloša Formana i współczesne kino brytyjskie. 

NAJWAŻNIEJSZE FILMY:

1998 Poniedziałek (scenariusz)

1999 Zabij ich wszystkich

2001 Głośniej od bomb

2004 W dół kolorowym wzgórzem

2005 Doskonałe popołudnie,

2008 Made in Poland (reżyseria, scenariusz)

2014 Jak całkowicie zniknąć

2016 Knives Out

Scena do analizy

Scena ta zasługuje na uwagę ze względu na zastosowaną w jej ramach kompozycję przestrzeni i kadru. W samochodzie (volkswagen garbus) znajdują się trzy osoby: Kasia, Marcin i Jagoda – dziewczyna Dżefreja. Ograniczony charakter przestrzeni sprawia, że omawiany fragment składa się przede wszystkim ze zbliżeń. Zaczyna się więc zbliżeniem na twarz Jagody, która z przejęciem monologizuje na temat własnej osoby, chcąc udowodnić swój nonkonformizm. Jak wiele scen dialogowych, także i ta zmontowana jest na zasadzie ujęcie – przeciwujęcie. Pierwszym interlokutorem Jagody jest Kasia. Nie widzimy jednak twarzy dziewczyny, ale tylko jej odbicie w przednim lusterku samochodu, które zajmuje centralną cześć kadru. Można zatem przyjąć, że ujęcie zostało poddane w tym wypadku podwójnemu kadrowaniu. Ramy drugiego, wewnętrznego kadru, są z kolei wyznaczane przez ramy lusterka. Pełni tu ono niejako rolę dodatkowego ekranu. Pojawia się w nim także Marcin, który sprowadza dyskusję o problemach „egzystencjonalnych” (Jagoda popełnia błąd językowy) nastolatki na inny temat i zaczyna rozmawiać z nią o muzyce. Jest to istotny element, mamy bowiem do czynienia z  muzyką diegetyczną, której źródłem jest radio samochodowe. Ważna jest także wymowa sceny – w małym samochodzie znalazły się osoby należące do dwóch różnych światów. Młodzi, wrażliwi i inteligentni ludzie siedzą obok zbuntowanej, wulgarnej nastolatki, która za źródło wszelkich życiowych mądrości uważa pismo „Bravo Girl”.

Głośniej od bomb