Lekcja 47

Konformizm po polsku

Szkoła podstawowa
reż.: Tomasz Zygadło

Trzeba zabić tę miłość
reż.: Janusz Morgenstern

Żółw
reż.: Andrzej Kotkowski

Opracowanie: Dr Anna Taszycka

Trzeba zabić tę miłość

reż.: Janusz Morgenstern

Opis

Główni bohaterowie filmu to para młodych ludzi: Magda i Andrzej. Oboje nie dostali się na studia - Magda zdawała na Akademię Medyczną, Andrzej to niedoszły student Politechniki. Dziewczyna, by zdobyć brakujące punkty i za rok dostać się na studia, rozpoczyna pracę w szpitalu jako salowa. Chłopak przyjeżdża do Warszawy z Trójmiasta, aby rozpocząć wspólne życie z Magdą, ale obojgu brakuje pieniędzy na wynajęcie wspólnego mieszkania. Dziewczyna mieszka u ojca, Andrzej zatrzymuje się u swojego znajomego. Chłopak szukając pracy, poznaje zblazowaną i znudzoną życiem żonę szefa warsztatu samochodowego. Decyduje się na romans, pozwalający na łatwy zarobek. Nieświadoma niczego Magda, cieszy się z „zarobionych” przez Andrzeja pieniędzy. Pewnego dnia przyłapuje go w łóżku z nieznajomą kobietą; szukając zemsty na Andrzeju umawia się z chirurgiem, poznanym w szpitalu, w którym pracuje, nie potrafi jednak zdradzić Andrzeja. Chłopak wraca do Magdy, która mu wybacza. Andrzej wrócił tylko po pieniądze, które wyjmuje w tajemnicy przed Magdą, ale dziewczyna z ukrycia obserwuje całe zajście. Postanawia więcej nie spotykać się z Andrzejem. Historii miłości Magdy i Andrzeja towarzyszy równolegle metaforyczna opowieść o przyjaźni stróża i psa-przybłędy.

Rok produkcji 1972
Produkcja Zespół Filmowy „Iluzjon”
Reżyseria Janusz Morgenstern
Scenariusz Janusz Głowacki
Zdjęcia Zygmunt Samosiuk
Montaż Barbara Kosidowska
Muzyka Bohdan Mazurek
Obsada Jadwiga Jankowska-Cieślak (Magda),
Andrzej Malec (Andrzej),
Władysław Kowalski (lekarz),
Barbara Wrzesińska (kochanka Andrzeja),
Alicja Jachiewicz (Dzidzia),
Jan Englert (właściciel warsztatu samochodowego),
Janusz Bylczyński (ojciec Magdy),
Tomasz Lengren (Staszek),
Jan Himilsbach (stróż)
i inni
Czas trwania 93 min

O reżyserze

Reżyser, scenarzysta i producent filmowy; urodzony w 1922 roku w Mikulińcach koło Tarnopola. W 1954 roku ukończył PWSF w Łodzi. Początkowo pracował jako asystent reżysera u W. Jakubowskiej, A. Wajdy, J. Kawalerowicza. Zadebiutował w 1960 roku filmem „Do widzenia, do jutra” ze Zbigniewem Cybulskim w jednej z głównych ról. Następnie nakręcił komedie: „Jutro premiera” (1961) i „Dwa żebra Adama” (1963). Uważany za kontynuatora polskiej szkoły filmowej, poruszał tematykę wojenną m.in. w filmach „Życie raz jeszcze” (1964) i „Potem nastąpi cisza” (1965). Losy pokolenia wojennego sportretował także w miniserialu „Kolumbowie” (1970) wg powieści Romana Bratnego. Okupacyjne losy społeczeństwa polskiego ukazał również w serialu „Polskie drogi” (1977). Nie stronił od lżejszych gatunków telewizyjnych m.in. reżyserując popularny serial „Stawka większa niż życie” (1965-68). O konfrontacji marzeń i rzeczywistości opowiadają filmy „Jowita” (1967) oraz „Trzeba zabić tę miłość” (1972). Po latach powrócił do reżyserii realizując telewizyjny film „Żółty szalik” (2000) z wybitną rolą Janusza Gajosa. Wybrana filmografia reżyserska: „Do widzenia, do jutra” (1960), „Jutro premiera” (1961), „Dwa żebra Adama” (1963), „Życie raz jeszcze” (1964), „Potem nastąpi cisza” (1965), „Stawka większa niż życie” (1965-68, serial tv, część odcinków), „Jowita” (1967), „Trzeba zabić tę miłość” (1972), „Polskie drogi” (1977, serial tv), „Godzina »W«” (1979, f. tv), „Mniejsze niebo” (1980), „Żółty szalik” (2000, f. tv), „Mniejsze zło” (2009). Zmarł 6.09.2011 r.

Scena do analizy

To jeden z nielicznych momentów w filmie, kiedy dwa światy - Magdy i Andrzeja oraz stróża - spotykają się. Jest noc, pada deszcz, młodzi nie mają miejsca, w którym mogą wspólnie spędzić czas: kolegi Andrzeja jeszcze nie ma w mieście, a Magda mieszka u ojca, razem z jego dziewczyną Dzidzią. Młodzi czekają aż zgasną światła w mieszkaniu ojca Magdy, ale ponieważ wciąż nie przestaje padać, postanawiają spędzić noc w szopie z materiałami budowlanymi. Warunki w szopie nie są co prawda komfortowe, ale najważniejsze, że zakochani mogą być razem.

Młodzi snują plany dotyczące wspólnej przyszłości; są to głównie plany materialne: kupię Ci kurtkę, kupimy mieszkanie, samochód, psa. Podglądając kradzież materiałów budowlanych z szopy dziewczyna dochodzi do wniosku, że nie warto posiadać dóbr materialnych, ponieważ łatwo mogą zostać ukradzione. Magda snując wizje dotyczące wspólnej przyszłości z Andrzejem rezygnuje zarówno z mieszkania, jak i samochodu, w jej marzeniach pozostaje jedynie pies, będący w tym filmie symbolem trudnej miłości.

Rozmowa ta, odbywająca się na samym początku filmu, zapowiada późniejsze wydarzenia i ukazuje wartości, które są istotne dla młodych ludzi u progu dorosłego życia.

Trzeba zabić tę miłość


Zobacz też