Lekcja 42

Być i mieć

Moje pieczone kurczaki
reż.: Iwona Siekierzyńska

Rezerwat
reż.: Łukasz Palkowski

Opracowanie: Dr Monika Maszewska-Łupiniak

Moje pieczone kurczaki

reż.: Iwona Siekierzyńska

Opis

[FILM DOSTĘPNY BEZPŁATNIE NA STRONIE TVP VOD - TUTAJ]

Małżonkowie Magda i Wojtek, wraz z kilkuletnim synkiem Antosiem wracają do Polski po pięciu latach spędzonych w Kanadzie. Postanawiają tymczasowo zamieszkać u matki Magdy, szybko jednak przekonują się, że nie stać  ich na zakup własnego mieszkania. Wojtek szuka pracy, ale w urzędzie zatrudnienia nie ma ofert dla techników kolejowych, toteż mężczyzna postanawia za resztę oszczędności kupić używany samochód dostawczy z wyposażeniem umożliwiającym uliczną sprzedaż kurczaków z rożna. Magda również próbuje ułożyć sobie życie na nowo. Zapisuje się do prywatnej szkoły filmowej, pożycza od matki kamerę cyfrową i w ten sposób zaczyna na nowo odkrywać otaczającą ją rzeczywistość i swoich bliskich. Nadzieję na lepsze życie i pokonanie małżeńskiego kryzysu Wojtek wiąże z zakupem działki poza miastem i budową domu.

Rok produkcji 2002
Produkcja Telewizja Polska – Agencja Filmowa
Reżyseria Iwona Siekierzyńska
Scenariusz Iwona Siekierzyńska
Zdjęcia Witold Płóciennik
Montaż Anna Baraniecka-Wagner
Muzyka Janusz Grudziński
Obsada Agata Kulesza (Magda)
Adam Nawojczyk (Wojtek, mąż Magdy)
Maria Maj (matka Magdy)
Ewa Beata Wiśniewska (Sabina, przyjaciółka Magdy)
Józef Robakowski (profesor)
Czas trwania 63 min

O reżyserze

Urodzona 17.08.1967 w Gdyni; reżyserka, scenarzystka. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Gdańskim, jest też absolwentką Wydziału Reżyserii PWSFTviT (1996). Za krótkometrażowy film dyplomowy Pańcia była nominowana do studenckiego Oscara. Zadebiutowała w 2002 roku filmem Moje pieczone kurczaki, zrealizowanym w ramach cyklu „Pokolenie 2000”. W latach 2001-2011 pracowała przy serialu telewizyjnym Plebania, później M jak Miłość.

Filmografia:

filmy dokumentalne: Viola, Viola (1995); Obcey (2005);

filmy fabularne: Moje pieczone kurczaki (2002);

serial TVP Plebania - lata 2001-2011 (odcinki: 516-521, 547-552, 563-567, 579-584, 595-598, 607-610, 627-630, 651-654, 667-670, 683-686, 698-701, 729-732, 741-744, 757-760, 774-777, 786-789, 802-805, 814-817, 834, 854-857, 874-877, 894-899, 912-915, 923, 954-958, 1014-1018, 1079-1083, 1109-1113, 1154-1158, 1179-1183, 1220-1224, 1250-1251, 1281-1285, 1311-1315, 1331-1335, 1396-1401, 1433-1437, 1448-1457, 1489-1498, 1509-1522, 1544- 1548, 1594-1598, 1619-1623, 1674-1678, 1700-1704, 1760-1769, 1810-1814); serial TVP M jak miłość (2012), odcinek 945, spektakl telewizyjny Rachela (2017)

Scena do analizy

Magda zapisała się do prywatnej szkoły filmowej.  Nieśmiało prosi matkę o pożyczenie kamery cyfrowej, aby mogła coś nakręcić. Matka nie bardzo chce się zgodzić, proponuje córce aparat fotograficzny tłumacząc, że przecież to wszystko kosztuje, a Magda wciąż coś gubi, o nic nie dba. Rozmowa staje sie coraz bardziej bolesna dla obu kobiet, zwłaszcza dla Magdy. „Przecież ty nic nie masz – krytykuje jej postępowanie matka – No, ty do niczego nie dojdziesz, jak tak dalej pójdzie. [...] Ale czego ty chcesz tak naprawdę, czego ty chcesz. Przecież studia nieskończone, prawda? No ja nie wiem, jak ty sobie wyobrażasz życie w tym kraju, w tym wszystkim...taka nieprzytomna, nieobecna...”. Matka zarzuca córce niedojrzałość, brak odpowiedzialności i konsekwencji w życiu. Jej gorzkie słowa ranią Magdę, ale z drugiej strony, nie może odmówić matce racji. Brak argumentów w tym słowny starciu świadczy o tym, że córka zdaje sobie sprawę z błędów, które popełniła i które jeszcze popełni, jeśli nie zmieni swojego postępowania.

W tej krótkiej scenie bardzo ważna jest treść dialogu kobiet, ale również sposób zachowania się postaci wobec siebie w czasie wymiany zdań. Matka jest akurat w trakcie porannej toalety i prawie przez cały czas dyskusji przebywa we wnętrzu łazienki, córka natomiast stoi przy drzwiach. Kobiety rozmawiając ze sobą, znajdują się w pewnym oddaleniu i nie patrzą na siebie. Nie ma między nimi kontaktu wzrokowego, nie widzą na swoich twarzach reakcji, które rodzą się pod wpływem wypowiadanych zdań.

Zarówno treść rozmowy, jak i sposób zachowania kobiet, świadczą o tym, że nigdy nie było między nimi dobrego kontaktu, nici porozumienia. Magda prawdopodobnie często była krytykowana za swoje postępowanie i być może tu leży przyczyna jej braku otwartości, pewności siebie i trudności w porozumiewaniu się z ludźmi. Nadzieję na pokazanie  własnego widzenia świata i wyrażenia swoich emocji bohaterka wiąże z kamerą – medium, które może, ale nie musi, ułatwić jej kontaktowanie się ze światem. Kamera w rękach Magdy nie prowadzi do odkrycia jakichś nadzwyczajnych tajemnic życia, nie otwiera żadnych mistycznych drzwi, ale to właśnie dzięki temu medium Magda lepiej poznaje swoich bliskich, no i przede wszystkim samą siebie.

Moje pieczone kurczaki


Zobacz też