Lekcja 41

Film wobec innych sztuk

Wesele
reż.: Andrzej Wajda

Bykowi chwała
reż.: Andrzej Papuziński

Muzykanci
reż.: Kazimierz Karabasz

Opracowanie: Dr Mikołaj Jazdon

Materiały dodatkowe

Przeczytaj więcej

„Polonistyka” 1996, nr 5

Związki filmu i literatury

„Kino” 2004 r. , nr 11, s. 14-16

Święty rytuał wesela

Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej

Przykładowe prace uczestników OWoFiKS wraz z omówieniem

Lektury uzupełniające

  • Kazimierz Żurawski, Chwała nie tylko bykowi, „Film” 1971 nr 38.
  • Lech Pluta, O strukturach muzycznych w „Weselu” Andrzeja Wajdy, „Kino” 1984, nr 10.
  • Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Polska klasyka  według Andrzeja Wajdy, Katowice 1998.
  • Barbara Mruklik, Biblioteczka analiz filmowych. Wesele„Kino” 1973 nr 4.
  • Tadeusz Miczka, Polskie czary, „Kwartalnik filmowy” 1997 nr 18.
  • Tadeusz Lubelski, WajdaWrocław 2006.
  • Kazimierz Karabasz, Bez fikcji - z notatek filmowego dokumentalisty, Warszawa 1985.
  • Wiesław Juszczak, Splot symboliczny („Wesele” a film Wajdy) [w:] „Fakty i wyobraźnia”, Warszawa 1979.
  • Mikołaj Jazdon, Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Poznań 2010.
  • Marek Hendrykowski, Związki filmu i literatury, „Polonistyka” 1996 nr 5.
  • Małgorzata Hendrykowska, Elementy wyjaśniania w filmie o sztuce, Poznań 1988.
  • Alicja Helman, Adaptacja – podstawowa technika twórcza kina„Kino” 1998 nr 1.
  • Stefan Czyżewski, Wesele, „Film & TV Kamera” 2005 nr 4.
  • Zbigniew Czeczot-Gawrak, Film o sztuce. Nowe zjawisko kultury artystycznejWarszawa 1974.

Obejrzyj też

Personel, reż. Krzysztof Kieślowski, 1975 

Film fabularny opowiadający o młodym, wrażliwym krawcu szyjącym kostiumy w operze i jego pierwszych doświadczeniach w pracy. Kieślowski stawia pytania o to kim jest artysta? Jakie znaczenie ma sztuka, jej tworzenie i obcowanie z dziełami sztuki w życiu człowieka.

Pieter Bruegel ST. Upadek Ikara, real. Jacek Kasprzycki, 1997

Animowany film o słynnym obrazie malarskim niderlandzkiego malarza. Twórca filmu pozwala nam wejść w świat przedstawiony obrazu. Jest to rodzaj filmowej adaptacji obrazu malarskiego.

Spojrzenie na plakat, real. Andrzej Papuziński, 1968

Dokumentalny portret artysty, grafika i projektanta plakatów, Waldemara Świerzego. Film daje okazję zapoznania się z jednym z wybitnych polskich artystów, prezentuje szereg jego dzieł, wprowadza nas do jego pracowni, daje możliwość poznania przemyśleń artysty na temat sztuki, którą uprawia.